Pris läromästare

Madde_padde

Trådstartare
Jag är på gång att köpa en till äldre läromästare.
Vill ha en snäll rutinerad häst att komma ut och tävla och träna lite med hopp och dressyr lc/ lb där någonstans. Rider gärna lagen div 3 tex men sen räcker de bra för mig! Viktigast är att den är snäll då jag har MS och i och med diagnosen för två år sen tappat all tro på mig själv.... (Inga problem med ridningen rider min unghäst utan problem)

Vad ska jag räkna med att betala?

Har kollat runt lite och sett flera annonser som kan vara intressant men då vill de ha 80 000 för 16 åriga valacker... Är de inte lite i överkant prismässigt?

Sv: Pris läromästare

Jag tror att du utan problem borde kunna få tag på en sådan häst för runt 50 000. Beror också lite på hur gammal häst du kan tänka dig att köpa. Efter 14-15 år så tycker jag att priserna sjunker dramatiskt!

80 000 för en 16 årig lc/lb häst utan avelsvärde (valack) tycker jag låter som väldigt mycket :eek: !

40 000-60 000 tycker jag låter rimligt, inte mer. 80 000 låter som ett överpris, minst sagt. Särskilt med tanke på marknaden.

Stort lycka till med hästköpet! :-)

Min första stor häst var en läromästare på 15år.
Då Hade han gått LB hoppning och LA dressyr för 45.000 kr
80.000 kr låter mycket för en gammal läromästare... :o

Det beror helt på vad du menar med läromästare. För mig är det en okomplicerad schysst häst som gått 130-140, och 80 000 för en fräsch sådan i 16-årsåldern tycker jag är fullt rimligt, den kan ju fortfarande gå 130-140 även om DU nöjer dig med mindre.

Min första stor häst var en läromästare på 15år.
Då Hade han gått LB hoppning och LA dressyr för 45.000 kr
80.000 kr låter mycket för en gammal läromästare... :o

Det är inga meriter att tala om tycker jag, LA dressyr och 110 hoppning kan "vilken häst som helst" ta sig runt och är inget som i min mening kvalificerar en häst som läromästare, snarare hobbyhäst.
Jag tycker inte heller att en 16-årig häst är gammal.

Det beror helt på vad du menar med läromästare. För mig är det en okomplicerad schysst häst som gått 130-140, och 80 000 för en fräsch sådan i 16-årsåldern tycker jag är fullt rimligt, den kan ju fortfarande gå 130-140 även om DU nöjer dig med mindre.

Nä iofs de är väll lite sådana jag kolla på men endå... ja jag vet inte!
De är ju precis de jag vill ha enkelt och okomplicerat.... får de som har annonser ute 80 000 för sina hästar?

Ja vet inte har sagt att jag vill hamna på max 100 så vi får väll se, reagerade på priserna dock, köpte min förra för 3 år sen, en toppen snäll stabil 14 åring för 50 jag måste haft flyt :p

Det lät riktigt dyrt. Jag köpte en läromästare som hade gått MsvB dressyr, 110 och lätt fälttävlan, 14 år och 65 000. Tyckte att det var vare sig billigt eller dyrt, utan verkar vara vad andra runt mig får ge. Ska du "bara" tävla LC/LB ska du inte behöva betala kanske 50 för en mycket trevlig och snäll häst som kan det mesta, men som inte är nån stjärna.

Tycker att 80 för en häst som går 130 är fullt rimligt, då vet man ju att hästen har kvalité och kan! :)

Ska jag någon gång ha en ny häst skulle jag antingen vilja ha en ny unghäst att forma själv eller en läromästare (dock ett sto tror jag) och kommer då att vara beredd att lägga minst 100 för 130-140 i åldern 8-15 år.

kl
jag blev erbjuden en läromästare, dock äldre, 18, om jag inte missminner mig, för ett par dagar sen, de ville ha 35000 kr, fräsch och pigg, gått msv b dressyr och 140 hopp.

Min valack är väl typ en sån häst du letar efter. Val, f.01, utb 120 och LA/MSV. Snygg, men ingen häst med varken supergång eller superteknik, men som räcker gott och väl till mig som inte satsar på SM. Vi gav 65.000 med all utrustning för snart två år sen, och det tycker jag var ett helt ok pris. Han såldels inte som "läromästare", men iom att han är välutbildad, snäll att ha å göra med både på backen och på ryggen, och kan sin skit är han en läromästare för mig som inte är van tävlings/träningsryttare. Han kan i grund och botten mer än mig, och på så sätt blir han en läromästare!

Fast en läromästare behöver ju inte per automatik ha gått 130-140. Om TS inte har högre ambitioner än LB så finns det gott om hästar som kanske går som en klocka i 110 klasser men som kanske inte har rutinen/kapaciteten/viljan i MSV-klasser. Och att den kan gå i stadig form samt göra lite grundläggande skolor utan att den behöver ha tävlat högre klasser i dressyr. En sån häst som är sjysst och okomplicerad och perfekt för lite LB tror jag att man kan hitta för runt 40-50.000kr om man inte har högre ambitoner. Sen är det såklart att priset ökar med kvaliteten.

Mitt första halvblod var perfekt för 1.10-klasser och det var bara att styra så räddade han mig ändå om det så behövdes, gav mig hur mkt självförtroende som helst! Han kunde tappert ta sig runt en 120-bana också men var rätt begränsad sedan. Han var en perfekt läromästare och förstahäst för mig på den tiden, och det var bara mina högre tävlingsambitioner som gjorde att jag köpte ny häst med högre potential senare..

så tänker jag med. En häst kan vara välriden och okomplicerad att rida utan att för den skulle tävlat höga klasser.

Därav skrev jag "för mig". Det du beskriver, en LB/LB-häst är för mig en hobbyhäst och inte en läromästare, en uppfattning som delas av min bekantskapskrets. Definitionen skiljer sig en hel del mellan människor, därför frågade jag TS vad läromästare är fin henne :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka