pris i höst-hösilage-hö

raggsock

Trådstartare
Eftersom vi har en tråd om lusernets pris så tänkte jag att vi kunde ha en för hö/hösilage.
Priset på säd har ju stigit rejält vilket gör att allt annat som odlas skjuter iväg prismässigt. Dessutom höjs priset på ensilageplast.
Alla grovfoderförsäljare jag pratat med säger att hösten blir dyr med grovfodret. :devil: :crazy:
Hur dyr?
Har ni kollat än?
Fråga era leverantörer så kan vi se.

En småbalsleverantör av hösilage anger 2,50 + moms (70kg) en annan 2,85 + moms (25kg) Detta om man bokar nu sedan går priset upp.
En annan sa troligen drygt 2:- + moms (100kg)
Hö har jag inte hört pris på än.

Vad tror/vet ni inför hösten??

Sv: pris i höst-hösilage-hö

vår leverantör kommer att odla mer spannmål just för att det ger bättre avkastning så ev. har han inte silage att sälja till oss i höst :( han är långt från ensam, dom flesta bönder resonerar så här.

lite oro känner jag allt, inte så mkt. för priset för det är ju "bara att betala" men för att inte hitta den kvalite som jag vill ha.

Jo, men det gör väl att man oroar sig både för priset och tillgång/kvalitet?

Min producent kör på som vanligt så jag är varken orolig för kvalitén eller priset. Vi köper allt på en gång och många ton så jag får bättre pris än de som köper lite då och då. I år betalade jag 70 öre kilot + moms och han hade inga planer på att höja priset till den här säsongen när jag pratade med honom sist. Det jag köper är hösilage på stor fyrkantsbal med ca 50% TS och stuterivärden. Efter att ha läst om grovfoderpriser här på Buke börjar jag förstå att jag betalar väldigt lite för mitt foder......

Vi funderar på att byta leverantör och får då ner kostnaderna för hösilaget. Vår gamla lev tar 3.00kr/kg exkl. moms för 25kilo hösilage.
Den vi funderar på tar 1.65kr/kg exkl. moms för 150kg hösilage och vi kan ha önskemål om värden på det då också. Garanterar att vi får från samma vall och skörd även om vi inte kan ta hem allt på en gång vilket vår gamla inte gör.

Frakten blir dock mycket dyrare med den som vi funderar på, runt 3000kr. den gamla tog runt 300kr men levererade samtidigt till andra kunder.

Denna säsongen kunde inte vår ordinarie leverera mer än 30% på vår order vilket ställt till det rätt så mycket för oss. De vi funderar på verkar inte ha sådana problem. Hans kvalité verkar också vara bättre, hästarna älskar det.

Jag upprepar mig - tillgång och efterfrågan styr priserna.
Blir spannmålsskörden bra kommer priserns sjunka, blir den dålig så blir det dyrare.
Blir vallskörden bra får vi lägre priser, blir den dålig får vi betala och se glada ut.

Själv tänker jag beställa 60-70 rundbalar av min leverantör, som skördar vid flera olika tidpunkter för att köparna själva ska kunna välja vilka värden de får i sitt grovfoder...
Jag vill ha högt proteininnehåll och helst andraskörd.

Liknande trådar

Foder & Strö Är det något nytt försäljningsargument för att man inte gödslat och inte orkar skicka in en analys på fodret? Giftfritt odlat? Eh, sedan...
Svar
7
· Visningar
2 533
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
C
Foder & Strö Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från landets alla hörn om hur ni har det i er landsända med: Hö / Hösilage, har ni fått tag i...
Svar
15
· Visningar
1 437
A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 966
Senast: Yrrol69
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka