Pris för uppstallning....

HannaZ

Trådstartare
Tycker ni att 3500kr är ett ok pris för följande.

Ingår:

-In och utsläpp (man får själv ta ca 1 intag eller uttag på 3 veckor, endast helgerna på rullande schema)
-Grovfoder
-Kraftfoder (ca 2 kg)
-Strö (lösspån)

-Bra box
-spolspilta m varmvatten
-ridhus med bra underlag 20x40 (privat)
- helt ok ridbana 20 x40
-någotsånär bra hagar (inte superstora och blir ganska blöta när det regnar)
-Täckesbyten, benskydd på/av
-Fodringar 4 ggr per dag
-15-20 min med bil från stor stad.
-Ganska bra ridvägar, dock ej kuperat.

Tycker själv att det känns som ett ganska ok pris även om jag är van att lägga mindre men då få hjälpa till mer och ej ha tillgång till ridhus.
Har betsämt mig för att flytta för att slippa köra till ridhus/tränare flera gånger i veckan, men det känns ändå lite läskigt,
Man vet vad man har men inte vad man får, + att kostnadsmässigt får jag räkna med en ökad kostnad på ca 10 000 kr per år.

Senast ändrad:
Sv: Pris för uppstallning....

Tycker det låter fullt rimligt!

Tycker absolut att det är rimligt.
En vännina betalar 3800:- för:

- Insläpp/Utläpp
- Fri tillgång på grovfoder.
- Spån eller halm.
- Täckesbyten och skydd på/av
- Extra intag vid vet. eller hovslagarbesök.
- Stor ridbana - nära till ridhus. Tillgång till terränghoppbana på 3 KM
- Otrafikerade ridvägar.
- Uppvärmd sadelkammare
- Fikarum med kylskåp och tillgång till toalett.
- Mockning.

Detta gäller Mån-fre. På helgerna är det rullande schema. Hästarna på den gården går i stora hagar och har bete på sommaren. Någon mil utanför STHLM-centrum. Stallägaren ställer i ordning och väger allt foder under veckodagarna.

sitter i samma sits som dig.. står i ett väldigt billigt stall nnu men gör det mesta själv + får åka iväg på träningar osv men jag har iaf räknat ut att det blir billigare att ha hästen helinackorderad på ett annat ställe med tillgång till tränare å ridhus på plats och även terräng bana med fina hagar osv.. för med alla bensin pengar osv blev det andra trots allt dyrare och nu kan jag dessutom lägga min energi på hästen istället för in å utsläpp mockning osv :)n så hade jga varit du hade jag lagt på 1000 kr/mån för å få de serverat å slippa själv :)

Här skulle det anses som dyrt men jag bor ju ej i stortstad heller, utan på en mindre ort och detta är ju ganska så avgörande. Men jag har en totalsumma på min häst per månad på ca 3600 kr och då ingår dessutom även dressyrträning var 14:e dag, vaccination, avmaskning, försäkring och skoning i den kostnaden. Har förövrigt tillgång till mycket bra ridhus, ridtält samt två utebanor, spolspilta, täckestork osv.

Men om det blir bekvämare för dig och du och hästen kommer att trivas där (vilket ju är det viktigaste) så är det säkert väl värt det. Tycker själv ridhus är guld värt och oerhört bekvämt att ha tillgång till under vinterhalvåret. Skulle inte vilja ha min häst någonstanns numera under vinterhalvåret där det inte finns ridhus att tillgå.

Jo det är så jag resonerar också. Jag kör ca 3ggr/ vecka till det stället jag nu ska flytta till för att jag rider/tömkör för de tränare som kommer dit. Helst skulle jag behöva komma iväg 4 ggr/v under höst+vinter och bara bensnkostnaden för detta blir 800/ månad om jag står kvar där jag är nu. Sen är det en risk man tar varje gång man ger sig ut med häst i släpet.

Nackdelen är väl framförallt att man inte kan sänka kostnaderna när det är ont om pengar och att vinterhagarna är betydligt sämre (har flera ha stor hage nu). Där jag står nu går hästarna på bete 5 månader om året vilket gör stor skillnad i plånboken. Och skulle hästen bli konvalecent på nya stället så sjunker ju inte kostnaderna för bensin etc som det gör där jag står nu. Men med frisk häst så är fördelarna klart övervägande.

Man får ta hänsyn till var man är i livet också. Nu har jag några år, innan ev barn är aktuella, när jag helhjärtat ska ägna mig åt hästen, rida så mkt för tränare jag kan etc. Då vill jag prioritera goda träningsmöjligheter. Hästarna på nya stället verkar vara mkt harmoniska så jag tror säkert att mitt sto ska trivas hon också.

Men som sakt, det är nervöst att byta stall, och allt kommer naturligtvis inte att funka super men så är det ju alltid.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 791
Anläggning En person jag är nära vän med har ett privat stall med 5 boxar där hon just nu har 2 uppstallningar och 2 egna hästar. Nära stallet...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 969
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25