Pris för tandläkare.

Sv: Pris för tandläkare.

För att hon kom hem till stallet och kollade genom munnen noggrant samt raspade bort en hake som fanns, fick jag betala 348 kr, varav 28 kr för reseersättning.
 
Sv: Pris för tandläkare.

hehe har inte fått räkningen än, återkommer....
 
Sv: Pris för tandläkare.

Jag betalar 700kr för en undersökning (utbildad hästtandläkare). Sen tillkommer det...beroende på vad han fixar.
Väldigt dyrt men jag tycker både han o hästen är väl värda pengarna (riktigt hakbett som behöver kollas var 8-10:e mån)
 
Sv: Pris för tandläkare.

Jag fick betala 827kr tror jag det va då gjorde vet nästan ingen ting drog typ 2 gånger på nån tand.. tycker jag va väldigt dyrt..:crazy:
 
Sv: Pris för tandläkare.

Det kommer en tandläkare till stallet där hästen min står, och jag funderar om jag också ska passa på att få hästens tänder kollade, det kostar 1000:- om h*n inte behöver göra nåt ingrepp, alltså bara kolla. :crazy:
 
Sv: Pris för tandläkare.

Elisha skrev:
Hur mkt har ni fått betala för att tandläkaren bara kollat på tänderna?

En veterinär med inriktning hästtandvård kom ut till stallet. Han kollade tänderna och raspade lite i höger underkäke där hästen hade en hake, som orsakat sår i kinden (använde munstege, inget lugnande). Det kostade ca 650 kr.

Samma häst ca 2 månader senare, på klinik hos veterinär med hästtandvårdsutbildning. (fortfarande problem med att han bet sig fast på höger sida):
Slipning, rensning av foderinpackningar, lagning av 2 hål (:crazy: ) och lackning av tänder. Han fick då lugnande två gånger eftersom behandlingen tog nästan en timme.
Efteråt fick jag information om hästens mun, tänder och tuggapparat samt att h*n tittade på hur betten passade. Fick lite tips och råd om variation av bett, nosgrimma och bettlösa alternativ och en uppmaning att ringa om jag undrade över något. Det kostade 1725 kr.
Nu ska vi tillbaka om 3-4 månader och se hur det går med lagningarna och tänderna i övrigt. Om allt verkar ok då så blir det återbesök en gång om året.
Visst är det dyrare att åka till en klinik, men jag tycker definitivt att det är värt pengarna! Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte åkte till dit direkt...
 
Sv: Pris för tandläkare.

Jag betalade 625:- (500 + moms) för tandraspning utan lugnande på ATG-klinik hos en vet som är bra på tänder.
Bara munhåleundersökningen vet jag dock inte vad den kostar.
 
Sv: Pris för tandläkare.

Jag betalade 150kr för att raspa tänderna...även kolla dom..brukar inte ligga på mer än 100-150kr...
 
Sv: Pris för tandläkare.

Jag måste bara säga: ta inte ut någon som raspar...där är risken större att de förstör tänderna än fixar dem.

Jag har själv varit med till Torbjörn med en hingst som fått två tänder total förstörda av en rasp. De danska veterinärnas lösning på problemet var att stämpla ut tänderna genom hästens bihålor. :crazy:
Detta skulle då kosta en 20 000kr per tand och hade trolitgvis fått hästens tandrad att kollapsa och man ska inte ens gå in på hur det skadar hästens bihålor. Risken skulle vara stor att hästen fick dras med infektioner m.m. hela livet.
Torbjörns lösning: borra, fyll i med något slags gummi och låt hästen själv fylla igen med ben i tanden allt eftersom. Kostnad: ca 3000kr per tand.

Jag pratade och med Torbjörn om detta och det är inte ovanligt att det sker. Tänder är inte hårda nog att tåla en rasp.

Åk, eller ta ut en som använder sig av riktiga verktyg (de liknar de vår/människans tandläkare har).

Jag kommer, efter att ha sett det som kan hända med hästar av raspen, aldrig mer använda rasp på mina!
 
Sv: Pris för tandläkare.

betalade ca en tusenlapp när vi var i söderköpiung med hästen. De fixade lite i munnen, inet allvarligt. Och jag tycker inte´att det är dyrt alls, värt varenda krona.
 
Sv: Pris för tandläkare.

okej..men jag har aldrig varit med om att de har hänt nåt med en häst/ponny som har blivit raspad...alla har ju olika åsikter och upplevelser....
 
Sv: Pris för tandläkare.

Elisha skrev:
Hur mkt har ni fått betala för att tandläkaren bara kollat på tänderna?


betalade 50eur (typ en 500kr tror jag) för min häst när han raspades förra veckan. tyckte inte att det var så farligt, det är ju trots allt en utgift som man bara har en gång om året.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
531
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
629
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp