OT fråga. Vad är skillnaden på klassisk dressyr och modern dressyr?
Det finns lite olika skolor inom både klassiskt och modern. Modern räknar jag tävlingsdressyr.
Den del klassisk som mina tränare blandat in är från barocktiden främst. Man har en lite annan utbildningstrappa också oftast. Och vi har även fler hjälper för att kunna formge mer exakt kroppsdel etc.
Sen slutar inte utbildningstrappa vid GP. Utan den fortsätter med levad och skolsprång.
Spanska ridskolan sysslar med en typ av klassisk ridning.
Min ena tränare har innan hoppat och ridit ft på hyfsat hög nivå. Han såg spanska ridskolan och bestämde sig att nu jäklar skulle det bli skolsprång. På den tiden fanns bara två tränare som kom till Sverige som kunde sånt, en portugis och en AR-tränare från DK. Så de influenserna blandades då in. På den tiden var AR annat än det blivit idag.
Så det ledde till bättre samling, ökad lösgjordhet etc iom att i skolsprången kan du inte ha ojämnheter om du ensam ska lära hästen det. På spanska ridskolan eller den i Jerez är man två för att kunna hindra att hästen i luften driver över den andras huvud. Min tränare var själv och fick se till att hästen var 100 liksidig och lydig.
Mkt nyttigt för dressyren öht. Och antagligen en stor del i varför han är så bra på det och anlitas friskt av toppen, trots att de rider enligt annan utbildningsskala.