Pris för halm, hö och spån i år?

Sv: Pris för halm, hö och spån i år?

2 kr + moms per kg TS för analyserat hösilage inklusive transport till stallet, balgaranti och analyserat.

Analyserat stuteri-hö i småbal, 3,10/kg inkl moms.

Torv 400L 75 kr

Halmpellets 14 kg ca 48,50/säck

2 kr + moms per kg TS för analyserat hösilage inklusive transport till stallet, balgaranti och analyserat.

Det var ett bra pris !
Inte minst för att det tar betalt per kilo TS, då får man ju verkligen vad man betalar för och inte en massa vatten :)

Vad menas med balgaranti ?
Är det stor eller småbalar ?

De garanterar fräscht foder, om det är något fel på balen så hämtas den och en ny levereras. De tar också tillbaka plasten. Att de tar betalt per kg TS innebär ju att vi ser omgående om någon höjning sker, dessutom betalar vi ju som sagt för bara mat.

Jag betalar 270 kr för en rundbal med plastat hö. (vikt varierar mellan 200-300 kg gissar jag) Det är alltså hötorrt, men plastat, Underbart! Sent taget, precis som jag vill ha det för tjockisarna. Detta är inklusive frakt hem. För en rundbal halm betalar jag 150 kr, också där inkl frakt hem.Inklusive moms:)

Här där jag bor finns det hö i småbal för 1,90 - 2,55 kr kilot, plus moms.
Ej analyserat.

Rundbal halm ca 200 kr ( havrehalm ), svårt att få tag på.

4 kantsbal halm 300 kr, havrehalm, 1 år gammalt.

Rundbal hö 600 kr ( 400 kg- bal ), finns möjligen andra leverantörer.

Hösilage vet jag inte då det inte är aktuellt för mig i vinter.

Spån tror jag kostar runt 85 kr per bal.

Jag bor relativt nära dig och känner inte alls igen dina priser, över dubbla mot mina:confused:

Nu vet ju inte jag hur det förhåller sig men vill ändå skriva detta. Jag vet att många köper sitt foder utan kvitto, med den nya lagstiftningen så ha stallet ansvar och måste vid begäran visa varifrån fodret är inköpt antingen genom att få bekräftat av den som levererar eller kvitto. För ett år sedan hade vi några nissar från kommunen hos oss, miljö och hälsa, de gick igenom hela stallet och kollade gödselhantering, de kollade var vårt foder kom ifrån vad som hände med det gödsel vi lämnade ifrån oss osv. Kort sagt, de begärde papper på allt. Kan vara bra att känna till, eftersom det är detta vi har att vänta oss framöver. Nu så vill dom kontrollera oss vart annat år, så återbesök sker i april nästa år och då ska papper finnas på det som har begärts skriftligt.

Visst köper jag utan kvitto, men jag köper av en nära vän så skulle det behövas får jag ett helt enkelt. Jag vet om dessa nya regler, men här har aldrig någon åkt på en sån inspektion. Mitt stall inspekterades av djurskyddsinspektör för två år sedan,enbart därför att han som ägde stallet då hade fler stall/djur och verksamhet med kor osv. sen är det tyst.Nu flyttas hästarna hem till mig där det inte finns fler djur, och ingen verksamhet. Vi är tre stycken som har sammanlagt fem hästar i vårt stall, ingen betalar hyra, utan vi hjälps åt, så vi väcker väl inte direkt uppmärksamhet heller. Finns inte en chans att dom skulle hinna inspektera alla små privat stall i hela sverige, när dom inte ens hinner åka ut på misstänkt djurplågeri.

Här i Dalsland fick jag ge 2.- kilot för gammal halm, enda jag fått tag i nu. Ska dock byta till spån när halmen tar slut. (Är dock fräsch)
Hö får jag gratis. :)

Var och hämtade hö i dag. 10 kg/bal.. 1 kr/kg ;)
Förra gången betalade jag 1,50/kg. Hon var på ovanligt bra humör i dag tanten och gav tillbaka pengar åt mig :D
Spån ingår i stallhyran på 1600 kr. Men jag kan komma över granngårdens spån för 50 kr/balen.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
694
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka