Pris för skogs-arrende?

F

FTW

Vad kostar det att arrendera skog i Skåne? Dels gammal avverkningsklar skog, och dels ungskog?
Någon som vet?
Säg mellan tummen och pekfingret - exakt går ju inte - men för tillfället har jag ingen aning om det är 100:-/ha och år eller 2.000.000:- /ha och år. Typ ...
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Bland dom underligaste frågorna jag hört, skall du averka den eller beta ,betad skog brukar ruttna jag skulle ta mer än åkerarrende pga skogs skaderisken .
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Håller med om att det var en konstig fråga! Enda anledningen att arrendera skogsmark är för jakten. I södra Sverige är jaktarrenden dyrare per hektar än betesarrenden. På många håll kan man få beta gratis bara man stängslar själv.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

håller helt med där. Är det inte åker du är ute efter då?
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

På hästverksam är det rimligt att anta att det är hästrelaterat avverkningsmogen skog kan vara värd 150000 kr ingen arrenderar ut sånt
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Bland dom underligaste frågorna jag hört, skall du averka den eller beta ,betad skog brukar ruttna jag skulle ta mer än åkerarrende pga skogs skaderisken .

Du lyckliga människa som inte hört något underligare ... ;)

Jag ska inte "ha" skogen till något, vill bara utöka mina domäner.
Jag ska inte jaga i den och inte beta den, bara plocka svamp i den.

Så - därför undrar jag ungefär vad det ligger på att bara "låtsas-äga" (dvs arrendera) en bit skog under en period.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Det kostar inget eftersom du enligt allemansrätten fritt får vistas i naturen och plocka svamp och bär. Vad du får göra finns numera samlat här: http://www.allemansratten.se

Varför betala för något du redan har?

Men det var ju alldeles väldigt märkligt! :eek:
Kan ingen på Bukes bara svara på en fråga, och inte vinkla om frågeställningen åt alla håll och kanter.

Om jag av olika skäl VILL arrendera en skog, så kan jag väl bara få veta vilket prisläge jag ska börja förhandla på. Av någon som är insatt i skogsbruk och arrenden alltså.
SNÄLLA!!! :bow:

(Jag vet naturligtvis också att jag får plocka svamp i vilken skog som helst - svampplockningen var inte bokstavligt menat, för sådant sysslar jag inte med!)
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Förlåt att vi missförstår dig men det beror främst på att du inte tydligt talar om vad du ska använda skogen till.

Skogsarrenden är nästan uteslutande av typen "jaktarrenden" eftersom ägaren av skogen har en massa skyldigheter som måste efterlevas. Ett exempel är den stormfällda skogen som enligt lag måste ut före vissa datum, annars drabbas man av böter. Den som drabbas av dessa påföljder är markägaren. I vissa fall finns olika former av naturskydd/miljöskydd/fornlämningar som ska efterlevas också.

Den som köper skog gör det med en tidshorisont i skötsel på 30-100 år vilket gör det svårt att släppa in "kortsiktiga" arrendatorer. Åkermark är lättare eftersom tidshorisonterna är 3-10 år även om man tar hänsyn till dikning/växelbruk.

Jag har aldrig hört talas om den typ av skogsarrende som du frågar efter...
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Men det var ju alldeles väldigt märkligt! :eek:
Kan ingen på Bukes bara svara på en fråga, och inte vinkla om frågeställningen åt alla håll och kanter.

Om jag av olika skäl VILL arrendera en skog, så kan jag väl bara få veta vilket prisläge jag ska börja förhandla på. Av någon som är insatt i skogsbruk och arrenden alltså.
SNÄLLA!!! :bow:

(Jag vet naturligtvis också att jag får plocka svamp i vilken skog som helst - svampplockningen var inte bokstavligt menat, för sådant sysslar jag inte med!)

Du får lite konstiga svar för din fråga är lite konstig. Man arrenderar helt enkelt inte ut skog hur som helst.

varför skulle en skogsägare arrendera ut sin skog? Jag är ganska insatt i skog och kan inet ge dig ett normalt pris på ett skogsarrende just bara för att det inte finns någon marknad för skogsarrenden.

Men varför köper du inte skog istället?
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

För att snubben inte säljer!!!
Jag försöker hitta ett alternativ för att kunna få tillgång till en skog som annars kal-avverkas.

Så du vill förhindra en avverkning genom att arrendera skogen?

Det innebär att du också är redo att betala ett arrende som motsvaras av intäkten av avverkningen?
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Det innebär att du också är redo att betala ett arrende som motsvaras av intäkten av avverkningen?

Vilket ju egentligen borde bli ganska dyrt i och med att det verkar vara frågan om slutavverkning.

Hmm, jag skulle som skogsägare inte gå med på ett arrende av en skogsareal jag tänkt slutavverka.

Fast alla är väl olika..
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Vilket ju egentligen borde bli ganska dyrt i och med att det verkar vara frågan om slutavverkning.

Hmm, jag skulle som skogsägare inte gå med på ett arrende av en skogsareal jag tänkt slutavverka.

Fast alla är väl olika..

Jag tror inte vi är så olika. Jag tror inte heller på det här upplägget med arrende ett dugg.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Det enklaste svaret på din fråga är att det faktiskt inte går att "arrendera" skogsmark. I Jordabalken finns angivet hur man kan upplåta fastigheter och det finns inget sådant som arrende av skog. Du kan ha en nyttjanderätt på skogsmark, som tex jaktarrende, men du kan inte arrendera skog för att "bruka" marken utan då har man tex ett avverkningsuppdrag.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

För att snubben inte säljer!!!
Jag försöker hitta ett alternativ för att kunna få tillgång till en skog som annars kal-avverkas.
Äger bara en liten snutt skog men kravet på att både sätta, vårda och skörda skogen finns. Nu verkar din granne komma till punkten skörda. Jag kan förstå att du upplever det som en störning i din närmiljö men samtidigt måste man sköta skogen som det odlingsområde det är och i detta ingår att avverka när skogen vuxit klart.
Besök gärna ett urskogsområde för att se hur en "ovårdad" skog ser ut, det är lärorikt för man inser att det är inte den typen av skog man enkelt promenerar eller rider i.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Fast nu har ju trots allt TS ställt en fråga, även om flera (inkl mig) tycker den är lite märklig.

Som vissa redan påpekat tillhör det inte vanligheterna att man arrenderar skog för att bara gå omkring i ,men om man nu vill göra det borde kostnaderna för arrendet beräknas utifrån vad markägaren förlorar på att inte förfoga över marken själv.

Rör det sig om avverkningsbar skog som du vill förhindra avverkning på bör ersättningsnivån ligga på vad markägaren hade fått för avverkningen.
Denna typ av arrende förekommer ju faktiskt som ex, när skogsvårdsstyrelsen "arrenderar" mark av markägare
för att göra biotyper.
De arrenderar ju då marken i ett visst antal år ( 50 år om jag inte missminner mig) just för att skydda marken från avverkning. Ägarförhållandena ändras dock aldrig. Ersättningen markägaren erhåller är då en ersättning vad han förlorar på att inte avverka marken under dessa år.

Så för att svara på TS fråga. Vill du arrendera skogsmark skall du betala det som markägaren förlorar på att inte förfoga över marken själv de antal år du vill arrendera inkl värdeminskningsrisk, skaderisk etc.
Som du förstår rör det sig om rätt stora pengar och därför blir frågeställningen lite märklig då upplägget är tämligen ovanligt!
För att få ett belopp får en värdering avskogsmarken göras och en diskussion tas med markägaren om hur länge du vill "skdda " marken och hur det påverkar värdet.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

*KL* Skogsvårdsstyrelsen, och även tex naturvårdsverket betalar ut intrångsersättning när de sätter biotopskydd eller bildar naturreservat. Finns några olika varianter, men inget av det är ett arrende i juridisk mening. Det är därför frågeställningen i den här tråden blir så knepig, för att det på sitt sätt är en "icke-fråga".

Som markägare hade jag aldrig gått med på ett upplägg där en privatperson betalar mig för att jag inte ska bruka min skog, men markägaren i det här fallet kanske är intresserad av det?
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Fast för frågeställaren är det väl knappast intressant hur ersättningen är att betrakta , hon frågade helt och hållet om ersättningsnivåer för att förhindra en markägare att avverka sin mark.
Som vi redan konstaterat är detta en ovanlig fråga och det närmsta jag kunde komma på som liknade detta var just biotopskydden ! Har du någon annan liknelse som kan ligga till grund för en ersättningsbedömning tas den förmodligen tacksamt emot av TS.

Att du inte skulle vara intresserad av ett liknande upplägg hjälper väl knappast TS.
Att du dessutom betraktar Ts fråga som en "icke-fråga" förstår jag inte alls, uppenbarligen är det för TS en högst motiverad fråga där det faktiskt finns många olika svar!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 506
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 293
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp