Principer för namn

pollex

Trådstartare
Vi har så smått börjat fundera på namn till bebisen som är på gång, och nu är jag nyfiken på vilka principer ni har haft inför era namnval!

För mig är det förstås viktigt att namnet låter bra/att jag (vi :p) tycker om det. Dessutom är det uteslutet att bestämma namn i förväg, bebisen måste först komma ut och få säga sitt om vem hen är.

Religiösa namn faller bort, liksom namn som betyder typ ”ädel krigare” och liknande.

I vårt fall finns det dessutom två syskon, som har namn med vissa olikheter (helt olika språklig bakgrund, ett namn är vanligt det andra rätt ovanligt) och andra likheter (korta, lättstavade) och där har vi väl tänkt att likheterna ska gälla även för bebisens namn. Däremot lär vi göra svägerskan besviken - de två befintliga barnens begynnelsebokstäver är i bokstavsordning så hon förklarade att hon förutsatte (;)) att nästa namn kommer att börja på nästa bokstav, tyvärr är det dock en bokstav som har få namn som faller oss i smaken :p

Vi har så smått börjat fundera på namn till bebisen som är på gång, och nu är jag nyfiken på vilka principer ni har haft inför era namnval!

För mig är det förstås viktigt att namnet låter bra/att jag (vi :p) tycker om det. Dessutom är det uteslutet att bestämma namn i förväg, bebisen måste först komma ut och få säga sitt om vem hen är.

Religiösa namn faller bort, liksom namn som betyder typ ”ädel krigare” och liknande.

I vårt fall finns det dessutom två syskon, som har namn med vissa olikheter (helt olika språklig bakgrund, ett namn är vanligt det andra rätt ovanligt) och andra likheter (korta, lättstavade) och där har vi väl tänkt att likheterna ska gälla även för bebisens namn. Däremot lär vi göra svägerskan besviken - de två befintliga barnens begynnelsebokstäver är i bokstavsordning så hon förklarade att hon förutsatte (;)) att nästa namn kommer att börja på nästa bokstav, tyvärr är det dock en bokstav som har få namn som faller oss i smaken :p

Till båda våra barn har vi funderat ut ett par namn redan innan så man har lite att välja på. Dock med tanken att känns inget rätt skulle vi få tänka om.

Vi har haft som krav att namnen skulle låta bra på svenska, engelska, skånska och småländska. Dessutom passa ihop med vårt efternamn. Hur vanliga/ ovanliga de är eller namnens betydelse har vi struntat i.

Våra barn heter Bastian och Felicia.

Till båda våra barn har vi funderat ut ett par namn redan innan så man har lite att välja på. Dock med tanken att känns inget rätt skulle vi få tänka om.

Vi har haft som krav att namnen skulle låta bra på svenska, engelska, skånska och småländska. Dessutom passa ihop med vårt efternamn. Hur vanliga/ ovanliga de är eller namnens betydelse har vi struntat i.

Våra barn heter Bastian och Felicia.
Svenska, skånska och småländska:rofl:
Vi hade lite samma kriterier, fast för oss gällde det svenska, skånska och västgötska:laugh:
Egentligen tycker jag Wilmer är jättefint men mina släktingar hade uttalat det Willmårr och det är inte riktigt lika fint:cool:
Namn med för mkt ”r” går bort för vår del. Sammy kan alla uttala och det funkar bra internationellt också:)

Till alla barn ville jag ha namn som är mer ovanliga än vanliga, jag tyckte att det var jobbigt när klasskompisar fick heta tex Anna B och Anna K. Sen fick helst inte bokstaven R vara med, då jag än idag avskyr ord med den bokstaven pga lång mobbning i skolan. Samt att tilltalsnamnet ska båda föräldrarna vara överens om, det skulle kännas rätt för båda.

Av en slump så heter alla våra 3 barn på D, något som många tror att vi gjort med flit men icke. Jag ville ha Elliott som namn till andra barnet (och tredje ;) ) men det vägrade min man.
Till första barnet var pojk-namnet bestämd redan i 6e graviditetsmånaden.
Till andra barnet var det bara ett namn som vi var överens om, och det ploppade bara upp i huvudet när han var född.
Till tredje barnet hade jag inga namnförslag så pappan förslog min morfars tilltalsnamn, vilket det fick bli.

Vi väntar vårt första barn i januari och bestämde namnet jättetidigt, i vecka 12 ungefär när vi fick veta barnets kön via NIPT :o Verkar som att de allra flesta har flera förslag och bestämmer först när barnet är fött så jag antar att vi är ovanliga. Namnet är ett släktnamn som jag gärna vill återanvända och min sambo gillade det också, så vi har inte diskuterat namn alls sedan dess. Namnet är kort, ovanligt, enkelt att uttala på nästan alla språk och har en känslomässig anknytning till mig/oss.

Jag har sedan länge bestämt att får jag en son ska han heta Cornelis, som tur är var sambon med på det också. Ut kom en son så han heter Cornelis. Vi frågade oss förstås om han såg ut som en Cornelis men det tyckte vi att han gjorde, annars hade vi fått tänka om :) tjejnamn var vi inte alls överens om. Jag gillar ovanliga namn, mina favoritnamn är Katie och Svava, medans sambons favoritnamn är Åsa eller Helena. Vi landade nånstans mittimellan med att en ev tjej skulle heta Isabella eller Stefanie. Men dit har vi ännu inte kommit :)

Vi har under åren hunnit diskutera namn för att hålla hoppet uppe. Och vi har ett pojknamn som vi båda gillar, så blir det en pojke så hoppas vi verkligen att det är en Benjamin också :D. Annars kommer det bli svårt.
Flicknamn har vi inte lika lätt för.
Vi kommer ge släktnamn i andranamn.

En tjej skulle hetat Greta Annikki efter min mormor och farmor som dog förra året (båda två). Greta som tilltalsnamn.

När barnet låg i magen frågade jag sambon vad namnet skulle bli om det nu inte var en tjej och han svarade då spontant Viktor. Troligen för att han just pratat med sin projektledare som heter just Viktor.

Det fastnade och UL visade en pojke så det fick bli Viktor och så Henry efter min farfar i mellannamn.

Hade det nu inte fungerat med Viktor när han väl var ute hade vi ju förstås fått tänka om.

Åh, här var det fullt med principer... : Utöver att det ska vara namn man gillar.

Först ville vi ha ett namn som var "lagom vanligt" utan att varenda unge heter det. Jag själv är uppvuxen som bärare av tre av de allra vanligaste namnen i landet, enligt SCBs statistik, både totalt och det år jag föddes. Och det är sådär måttligt kul... Så, topp 100 men helst inte topp 50, var väl en av kvalreglerna.
Sen ville jag ha korta namn, som är lätta för barnen att lära sig skriva. Och gärna såna som inte med automatik ger smeknamn. Utöver det ville vi ha namn som smålänningar kan uttala som de ska uttalas. (i Småland finns t.ex ett antal "Oska_", "Pete_" och "Ka_l")
Av en slump - ja faktiskt! - har alla fyra barnen fått tvåstaviga namn på 5 bokstäver och det finns ingen bokstav som alla barnen har i namnet... Sen var det kanske mindre lyckat att de två döttrarnas namn börjar på samma bokstav och är från ungefär samma tidsepok, då det medfört att folk ofta blandar ihop dem. Det skiljer bara 2 år mellan dem också - en årskurs i skolan. Men de har lärt sig att lyssna på bådas namn, så det är inget stort problem.

Namnet skulle vara internationellt, välkänt men inte för vanligt och inte låta för bebisaktigt. Det måste passa på en vuxen person som går ut i världen och söker jobb. Nån form av pondus bakom namnet och auktoritet. Vissa namn man hör folk döpa sina barn till är jättesöta på barn men sen lite för söta till den vuxna personen tycker jag.

Namnet skulle vara internationellt, välkänt men inte för vanligt och inte låta för bebisaktigt. Det måste passa på en vuxen person som går ut i världen och söker jobb. Nån form av pondus bakom namnet och auktoritet. Vissa namn man hör folk döpa sina barn till är jättesöta på barn men sen lite för söta till den vuxna personen tycker jag.
tack för påminnelsen! Det var också ett av våra kriterier.
Även om sannolikheten är väldigt liten för att parveln i framtiden kommer bli statsminister, så ville vi ha ett namn som skulle kännas trovärdigt för en liknande post.

Sonens namn kom till av en slump typ dagen efter jag fick veta att jag var gravid. Situationen var så komisk att vi valde att använda det som arbetsnamn. Till min förfäran så insåg jag ungefär halvvägs in i graviditeten att det skulle bli väldigt svårt att anamma något annat namn. Och det var inte ett namn jag skulle valt egentligen... Men det var så självklart när han var ute att det var en sån han var:D Det är ganska kort, bjuder inte in till smeknamn och funkar internationellt. Sen har det väl fått en uppsving senaste åren så det har blivit lite vanligare.

Jag tänker som du med religiösa namn, de går bort direkt! Och jag vill ha ganska korta namn och inte de vanligaste.

Denna gången har vi inget arbetsnamn och är bara överens om några flicknamn. Pojknamn har vi inte ett enda vi är överens om:nailbiting: Förra gången var det tvärtom?!
Jag kommer vara noga med att det är ett "snällt" namn. Blir barnet lika vilt som det vi redan har tror jag att de kan behöva lite hjälp med att tona ner så att det inte blir en riktig ligistvarning av det. Typ "jamen det är ju de där ungarna "xxx och xxx" och så kan man riktigt höra på namnen hur stökiga de är:rofl:

Vi har haft som krav att namnen skulle låta bra på svenska, engelska, skånska och småländska. Dessutom passa ihop med vårt efternamn. Hur vanliga/ ovanliga de är eller namnens betydelse har vi struntat i

Svenska, skånska och småländska! :D:rofl:

Passar ihop med efternamnet har vi också haft med som en parameter, men det har hittills aldrig varit ett problem för ett namn som klarat övriga krav :). Våra barn har andranamn också, och då har vi förstås också tagit hänsyn till melodin i det fullständiga namnet.

Vad menar ni med religiösa namn? David? Rebecka?

När jag fick döttrarna så var jag säker på minst en grabb i magen så det fanns bara ett möjligt flicknamn - ut kom två tjejer, de har egentligen alldeles för lika namn och den ena har dessutom ett namn som är hopplöst internationellt sett (precis som jag har :banghead:). Pojkbarnet som kom några år senare var namnlös ganska länge men han var så himla nöjd och glad att det fick bli "den lycklige" Felix.

Det vara funka internationellt och tillsammans med vårt ganska konstiga efternamn. Ingen hänsyn till släktnamn. Det ska inte finnas på topp 100-listan.

Sen hade vi några andra riktlinjer, baserat på egen erfarenhet och namnsociologi :angel:
Någon man vill bli kompis med
Någon man kan bli kär i
Inte en mobbare
Inte upplagt för öknamn
(Bonus: Lillasysterns namn skulle funka bra ihop med storebrors)

Det blev John och Bonnie.
Johns mellannamn är så klockrent att det inte riktigt gick att få till samma fullträff med Bonnies, men vi är helt klart nöjda.

Vi ville ha korta namn eftersom efternamnet är rätt långt. Hyfsat lätta att uttala, även för dem själva och även internationellt gångbart (dvs inga å, ä eller ö). Inga religiösa namn, men snubblade vi ändå över ett som vi gillade var vi inte helt mot att ta det. Namnen fick inte bilda initialer som kunde bli "roliga" för andra. Själv hade jag en klasskamrat i unga år som hade "CP" som initialer och den stackaren fick höra mycket tråkigheter. Namnen skulle helst inte kunna gå att rimma på något taskigt heller. (Ja jag växte upp med mycket mobbning runt mig, tyvärr tog inte alla vuxna det på allvar men vi barn såg ju. Aldrig utsatt för det själv och har heller aldrig utsatt någon.) Och som någon ovan nämnt så måste det passa på en vuxen.
Vårt äldsta har ett ganska vanligt namn (om man ska tro statistiken), det yngsta barnet har ett väldigt ovanligt namn och lär vara ganska ensam om det. Vi hittade det i sambons släktträd, långt bak. Med första hade vi bestämt namn långt innan förlossningen men när vi väl fick se henne så tyckte jag inte alls att det passade. Båda barnen har tre förnamn, det äldsta ett släktnamn bl a, och de har vars ett väldigt ovanligt men som vi tycker är väldigt fina.

Svenska, skånska och småländska:rofl:
Vi hade lite samma kriterier, fast för oss gällde det svenska, skånska och västgötska:laugh:
Egentligen tycker jag Wilmer är jättefint men mina släktingar hade uttalat det Willmårr och det är inte riktigt lika fint:cool:
Namn med för mkt ”r” går bort för vår del. Sammy kan alla uttala och det funkar bra internationellt också:)

+ @Bexzor
Jag har också en liten issue med R, både för att jag tycker att många namn med R låter ”hårda” och för att det av våra barn som har R i sitt namn fortfarande inte kan uttala det korrekt vilket gör att okända har svårt att förstå vad han säger att han heter :(

Vi väntar vårt första barn i januari och bestämde namnet jättetidigt, i vecka 12 ungefär när vi fick veta barnets kön via NIPT :o Verkar som att de allra flesta har flera förslag och bestämmer först när barnet är fött så jag antar att vi är ovanliga. Namnet är ett släktnamn som jag gärna vill återanvända och min sambo gillade det också, så vi har inte diskuterat namn alls sedan dess. Namnet är kort, ovanligt, enkelt att uttala på nästan alla språk och har en känslomässig anknytning till mig/oss.

Vad lyxigt att ni har ett namn som känns så självklart för er! :) (Blir lite nyfiken på vad det är för namn men har all förståelse för om det är konfidentiellt :))

Jag har sedan länge bestämt att får jag en son ska han heta Cornelis, som tur är var sambon med på det också. Ut kom en son så han heter Cornelis. Vi frågade oss förstås om han såg ut som en Cornelis men det tyckte vi att han gjorde, annars hade vi fått tänka om :) tjejnamn var vi inte alls överens om. Jag gillar ovanliga namn, mina favoritnamn är Katie och Svava, medans sambons favoritnamn är Åsa eller Helena. Vi landade nånstans mittimellan med att en ev tjej skulle heta Isabella eller Stefanie. Men dit har vi ännu inte kommit :)

Vad fick dig att bestämma dig just för Cornelis? :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 207
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 016
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka