Princip för låsning av tråd

L

lenven

Undrar vilket princip som gäller för låsning av tråd och vem som gör det? Upplever att det ibland är rätt enkla frågeställningar som bara har ett svar och då borde väl tråden låsas sedan, men jag ser ju att man verkar låsa trådar av andra orsaker också...:confused:

Sv: Princip för låsning av tråd

Trådar låses om de bryter mot Bukes regler, inget annat. Moderatorerna och Gunnar är de som kan låsa.

Njaaaaaaaaa inte riktigt käre vän. Det står faktiskt.......... "reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en tråd av vilken anledning som helst".

Redigera görs ytterst sällan, och om så sker görs det med trådskaparens medgivande. Då är det bättre att ta bort tråden, och trådskaparen får själv göra nödvändiga redigeringar samt återinföra tråden.

Jag jag låsa trådar som bryter mot forumets regler, ibland när trådar förvinner förstår inte alla varför. Då kan en låsning av tråden funka bättre för att visa att detta bryter mot reglerna.
Te x enskilda foderstater, varje år vid denna tidpunkt ramlar det in sådana trådar. Dessa är alltså inte tillåtna vilket också framgår under nålad tråd på foder, men detta har INTE observerats av så många.

Senast ändrad:

Det är moderatorn på respektive forum som låser tråd.

Att det gör beror på flera skillda saker t.ex.
Dubbelpostning, man får inte posta samma tråd i flera olika forum.
Det kanske redan finns ett trådar om samma sak, då bör man fortsätta i dom.
Ibland låses tråd under tiden vi (moderatorerna) diskuterar trådens lämplighet.

Läs forumreglerna så förstår du kanske lite bättre.

Anna-Karin, moderator men inte på detta forumet

jodå, iallfalla ibland när samma fråga för 1586287 gången kommer uå så låser vissa moderatorer tråden.

Men borde man inte då ange varför man låser tråden, detta för att kanske lära ut hur man borde bete sig.

Ta det här som ex.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=701545

Jag uppfattade det som att det inte fanns fler svar därav stängning. Om jag förstår inläggen här rätt så beror det mer troligt på att det finns flera liknande trådar. Borde det inte finnas en hänvisning/förklaring innan tråden stängs?

Tycker det är utmärkt att man stänger trådar där det redan finns likande diskussioner för att få igång att folk faktiskt söker information istället för att bara kasta ut nya frågor.

Det finns ingen "lag" om det där, moderatorerna gör nog lite olika. En del lägger alltid en förklaring i slutet av en låst tråd, andra kan lägga trådar överst på sina forum och förklara vad som gäller med ett tillägg som lyder ungefär: "bryter ni mot detta jag skrivit här ger jag ingen förklaring"

Ser att du bara har 80 inlägg, häng här ett tag så lär du dig snart.

vilket också framgår under nålad tråd på foder, men detta har INTE observerats av så många.
Nä för hur många läser de nålade trådarna?????

Det vore ju dummt för det står ju säkert inget viktigt där, så varför läsa dem....

OBS!!! Ironi i inlägget...

OBS!!! Ironi i inlägget...

:o :confused: :o Fattar inte? Men så har jag ju bara 80 inlägg, är dock villig att lära :bow:

Mandalaki: Får kanske inte så många inlägg eftersom jag faktiskt brukar söka först innan jag skriver :angel: Sen hade jag börjat bra strax innan kraschen vilket snabbt tog mig tillbaka på kravelnivå :cry:

Ni som varit med ett tag kanske får tilldela 'mentorer' till såna wannabees som mig:idea:

Det vore ju dummt för det står ju säkert inget viktigt där, så varför läsa dem....

Det är ofta uppe trådar om saker som finns förklarat, som tas upp i de nålade trådarna, vilka folk inte läser...... :D :D

Mandalaki: Får kanske inte så många inlägg eftersom jag faktiskt brukar söka först innan jag skriver :angel: Sen hade jag börjat bra strax innan kraschen vilket snabbt tog mig tillbaka på kravelnivå :cry:

Ni som varit med ett tag kanske får tilldela 'mentorer' till såna wannabees som mig:idea:

Det finns ju som sagt vad olika anledningar till varför en tråd låses, ibland finns det 12345678910 trådar i samma ämne det kanske var en av anledningarna till att tråden låstes, annars kan man pm:a moderatorn (står längst ner i respektive froum vilken som är moderator för just det forumet) och fråga...

Aha, tack.

Jag tycks ha svårast för att fatta 'tonen' här inne, jobbar på det, men får väl söka upp en mer lämplig tråd för den diskussionen.

I just den tråden du tar upp så efterfrågas det saker via nätet, typ att man skall länka till var nåt finns att få tag på. Det ger inte mycket till diskussion, förut har moderatorerna släppt igenom det ändå, men på senare tid har de tröttnat på såna trådar, och låser dem i stället...

Jag är ju syndabocken i ditt exempel och Carolus har svarat rätt bra. Det finns hur många programtrådar som helst på dressyr, och det finns också svar på ursprungsfrågan i tråden. Att jag låste berodde helt enkelt på att det inte finns så mycket mer att tillägga i den frågan.

Ingen syndabock alls i det här fallet. Jag tycker detta är en alldeles utmärkt anledning till att låsa, möjligtvis saknar jag som sagt hänvisningen till varför så att man/vi lär oss.

Min 'kommentar' avseende tonen i olika forum är mer kopplat till att jag aldrig lyckas fatta ironin när den finns där och när jag själv försöker verkar folk bli mest irriterade :o Skall nog söka rätt på en 'ironi'tråd om det finns ngn.

Jag tog det inte som elak kritik från din sida. I början var jag "duktig" och lade alltid ett inlägg i tråden innan jag låste den, ska kanske börja med det igen.

Jag känner mig inte ett dugg irriterad, det finns annat och andra som irriterar mig mer i så fall. ;)

Jag hakar på med en fundering om trådar som försvinner. Jag lade in en om aktiveringstips med PET-flaska under Härstvård. den bara försvann, utan att jag fick förklaring på varför... Det är inte helt utan att man får lite huvudbry... Vad var det i den tråden som inte platsad`? Jag förstod aldrig det. Hur ska jag då kunna lära vad som är lämpligt och inte härinne...:confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 554
Senast: Tilly_85
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
326
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 731
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar