Primero Total

C

Carolrita

Någon som hört talas om detta fullfoder o provat detta?
Det är alltså ett spannmålsFRITT foder. Klart jag tycker att DET HÄR fullfodret låter intressant!
Jag fodrar ju mina hästar med 'naturligt foder'. Har läst på deras hemsida o även innehållsförteckningen, men jag funderar lite på hur detta foder är verkligen bra för en häst?
Det står bland annat att detta ska vara bra för alla slags hästar, fångisar, konvalescenter, promenadhästar, avelsston, unghästar o tävlingshästar.
Det ser inte ut att vara pelleterat, men jag har redan mailat till dom o frågat om detta...Väntar på deras svar.

Vad tror ni om detta foder? Jag har ju slutat fodra hästarna med 'färdigfoder'.

Sv: Primero Total

Ingen som vet??

Det innehåller bl a:
- hackelse
- olja
- vitamin/mineral tillägg
- vitlök (suck!)
- mint (!)
- vitamin E/selen
- probiotika
- elektrolyter

Näringsanalys:
Protein 12%
Olja 8%
Fiber 19%
Aska 9%
Vitamin A 10,000iu/kg
Vitamin D 2,000iu/kg
Vitamin E 400iu/kg
Selen 0,6 mg/kg
Koppar 47 mg/kg
Zink 133 mg/kg
Koksalt 8,7 g/kg
Kalium 14,4 g/kg
Magnesium 2,9 g/kg
Kalcium 13,5 g/kg
Fosfor 5,5 g/kg

Såvitt man kan förstå från hemsidan designades detta foder för spanska hästar som inte fick grovfoder. Känns inte som hackad halm eller gräshalm med olja, mineraler, jäst och kryddor fyller ngt större behov på våra breddgrader där vi i regel har tillgång på hö eller silage.

Envisas med att man ska lägga sina pengar på ett riktigt bra grovfoder och lägga till det som fattas i det.

Heder åt producenten dock för att de redovisar vilken jäststam de stoppat i fodret. Inte mga gör det. HH

Vet du vilken jäststam producenten redovisar i detta foder?
Yea-sacc innehåller väl bland annat sacchomyces caravisie (kan fortf. inte stava ännu :crazy:) ??
Eftersom det står på deras hemsida att jästkulturen i detta foder (yea-sacc) är en levande art.

Senast ändrad av en moderator:

Siffrorna efter namnet -1026- redovisar vilken Saccharomyces cerevisiae stam det rör sig om. Yea-Sacc är jästproducentens handelsnamn på sin jäststam. HH

Jag är nyfiken på detta foder, har någon nu erfarenhet?

Är det verkligen ingen på hela Buke som har provat Primero Total?:confused:

Jag tycker det verkar helt meningslöst att fodra med. Hackelse, är det inte bättre att ge hö då?

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hej! Finns det ngn här inne osm använder sig av eller vet ngn som använder sig av Primero Total? Har bara hört gott om detta och...
Svar
9
· Visningar
6 610
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 370
Senast: bambam
·
C
Foder & Strö ...som fodrar sina hästar med Primero Total, alls? :eek: Fick ett mail o sa att dom kommer med en säck till mej imorrn....Ska se vad...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Senast: Carolrita
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025