Primero Total

E

Eva2012

Hej!

Finns det ngn här inne osm använder sig av eller vet ngn som använder sig av Primero Total?

Har bara hört gott om detta och jag efterlyser ett spannmålsfritt foder. Men vill gärna höra era åsikter?

Om man läser på deras hemsida så låter det ju helt kanon. :banana:

Sv: Primero Total

Har läst på deras hemsida.

Fodret innehåller både vitlök och sojaolja så för min del går det bort. Tycker proteinhalten är lite låg samt de redovisar inte energiinnehållet om jag inte är helt blind.

Vad vill du få ut av fodret? Ska det ge mkt protein, energi men lite protein, skrammel i krubban?

Pratade med ÅF för detta foder och det kändes som mkt pengar för lite innehåll, dessutom inte så lätt att få veta energiinnehåll osv.

Jag efterlyser ett foder med lite stärkelse i (spanmålsfritt). Har idag pratat med företaget som lanserar Primero Total och jag har fått massor av bra svar. Enormt duktig tjej jag pratade med. Rekommenderar verkligen att ringa dit om man har frågor... Jag fick svar på mina frågor och ska definitivt ge Primero Total en chans.. :)

I min mening finns det ingen som helst anledning att använda detta färdigfoder.
De första ingredienserna är hö och gräspellets och resten är heller inga konstigheter. Linfröolja, jäst och mineraler/vitaminer är det heller inga problem med att enkelt införskaffa själv.
Priset är dessutom nästan det dubbla mot att själv köpa samma ingredienser och blanda själv. Då har man dessutom koll på hur mycket energi hästen får i sig vilket inte finns redovisat för denna produkt.

Den enda fördelen som jag ser är att man inte behöver räkna och blanda själv och det kan iofs vara en fördel.

I min mening finns det ingen som helst anledning att använda detta färdigfoder.
De första ingredienserna är hö och gräspellets och resten är heller inga konstigheter. Linfröolja, jäst och mineraler/vitaminer är det heller inga problem med att enkelt införskaffa själv.
Priset är dessutom nästan det dubbla mot att själv köpa samma ingredienser och blanda själv. Då har man dessutom koll på hur mycket energi hästen får i sig vilket inte finns redovisat för denna produkt.

Den enda fördelen som jag ser är att man inte behöver räkna och blanda själv och det kan iofs vara en fördel.

Håller med. Om man vill ge spannmålsfritt foder så finns det betydligt billigare alternativ. Jag tycker helt enkelt inte att man får valuta för pengarna.

Smältbart råprotein är inte angett utan bara råprotein.
Kan inte hitta info om omsättbar energi (MJ)

http://www.primerototal.eu/2Naringsa.html

Hackelse/gräspellets
Sojaolja
mineraler/vitaminer
jästsvamp, mynta och vitlök.

Eftersom det inte anges hur mkt energi fodret innehåller blir det svårt att jämföra.

Men som ett exempel så innehåller Salsas gräspellets 10,5 MJ och 160 g smrp. Blanda det med lite lucernhack, ett till aktuellt grovfoder anpassat mineral/vitamin-foder och om man vill skvätta på lite olja kan man ju göra det. Vitlök känns inte så lämpligt och mynta har jag svårt att tro att de kan ge ngt. Jästsvamp behövs knappast om hästen får ett bra grovfoder.

Gräspellets kostar ca 5,50/kg...

Att köpa gräs i påse som fraktats från Spanien, lite som att gå över ån efter vatten och dessutom inte kul för miljön. Dessutom föredrar jag att handla foder från svenska fält för att gynna våra inhemska producenter.

Jag efterlyser ett foder med lite stärkelse i (spanmålsfritt). Har idag pratat med företaget som lanserar Primero Total och jag har fått massor av bra svar. Enormt duktig tjej jag pratade med. Rekommenderar verkligen att ringa dit om man har frågor... Jag fick svar på mina frågor och ska definitivt ge Primero Total en chans.. :)

Men vad är det som saknas i ditt grovfoder, proteiner eller energi?
Gorvfoder är annars stärkelsefritt och bra och billigare att ge. Vitlök är inte lämpligt att ge till hästar.

Det är klart att du får bra svar. De vill ju sälja sina produkter.
Men eftersom de blandar i vitlök så undrar i alla fall jag hur pass mycket kunskaper de har.

Finns massor med spannmålsfria foder på marknaden utan vitlök och sojaolja. Dessutom skulle jag aldrig betala så mycket för lite hö, mineraler och jäst...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 531
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Atletix