primero total någon?

linda2

Trådstartare
Måste fråga er bukare ang primero total. Dom stod i falsterbo och visade sitt foder. Jag måste säga begriper ingenting, vad är det man betalar det höga priset för? ogräs?

Sv: primero total någon?

Måste fråga er bukare ang primero total. Dom stod i falsterbo och visade sitt foder. Jag måste säga begriper ingenting, vad är det man betalar det höga priset för? ogräs?

Det är nog framtaget för att passa i länder där tillgången på grovfoder är dålig! Det problemet har vi oftast inte i Norden!

Puttar upp den här tråden! Jag skulle också gärna vilja veta vad det här fodret är bra för? Och kan det ge några negativa effekter? Vad innehåller det egentligen som ska göra det så himla fantastiskt som återförsäljare säger?

Bra saker: Det är spannmålsfritt och utan tillsatt socker. Det är gjort på råvaror istället för biprodukter. Det är utan vitlök (vilket många "alternativa" foder brukar ha). Sunt om man tänker på vad en häst är byggd för att äta egentligen. Deras matsmältningssystem är ju egentligen inte byggt för att hantera annat än grovfoder.

Dåliga saker: Det är dyrt krubbskrammel och man kan komponera samma från råvaror billigare på egen hand. Och det kan ju såklart diskuteras ang VermX, om just de örterna är något man vill ge sin häst eller inte.

Innehåll (hittar ingen analys dock? dålig hemsida): Hackelse och gräspellets, linfröpellets, solrosfrö, ärtor, Yea-Sacc (jästkultur), Verm-X (örtblandning: pepparmynta, timjan, kanel, echinacea, renfana, kvassia, ålandsrot, fänkål, snärjmåra, nässla och rödalm).

Men skulle jag tvingas välja mellan traditionella kraftfoder och detta tar jag det här. Och mellan St. Hippolyt och det här, tar jag det här. Tack och lov är det ingen som tvingar mig och jag kan bespara min plånbok dyrt gräs, linfrö och tveksamma örter ^^. Jag är för övrigt av tron att "ogräs" är av godo, för artvariationens skull... Hästar är inte gjorda för att äta så få växtarter som dom ofta gör idag. Men kanel, röd solhatt och renfana till häst? Det är ganska starka grejer och var är forskningen på hur de påverkar just hästar?

Angående priset så kostar ren Verm-X 1000kr/liter. Så att den är med i det här fodret drar nog upp priset en hel del.

Slutsats: Om man jämför med vanliga spannmålsbaserade foder, så tycker jag att Primero är ett steg i rätt riktning. Men det finns mycket billigare (och vettigare) alternativ.

Senast ändrad:

Ett bra och uttömmande svar måste jag säga :).

Hittade en näringsanalys på hemsidan iaf:
NÄRINGSANALYS PER KILO FODER

Energi DE 11,3 MJ
Råprotein 12%

Olja 7.6%
Aska 8,5%
Vitamin A 10000 IE
Vitamin D3 2000IE
Vitamin E 4000IE
Kalcium 12 mg
Fosfor 6 mg
Koppar 47,9 mg
Magnesium 2,7 mg
Selen 0,7 mg
Zink 213 mg

Ah, jag kanske var inne på fel? Snurrade runt på den engelska :).

Ja, som sagt, har sett värre foder :D. Hade dom plockat bort Verm-X ur den och jag kände mig rik och slö hade jag kunnat tänka mig att ge det till en häst som behövde tjockas upp litegranna, eller som superlyxigt krubbskrammel. I nuläget skulle jag inte köpa det :).

*KL*

Tror inte det är ett DÅLIGT foder, det är inga onyttigheter i det men det är i mina ögon fullständigt ONÖDIGT. Man betalar i princip för ett svindyrt hö med mineraler.
Det går ju att komma väldigt mycket billigare undan.

Däremot vet jag någon som haft en extremkräsen och samtidigt stärkelsekänslig häst som gillat just det fodret och då kan det ju finnas anledning att betala för det men för de flesta ser jag verkligen inte anledningen.

Delvis kl...har man häst som inte tål stärkelse kan man fodra lusern, Derby från Kvarnbyfoder, Betfor, Vetekli eller Hippo Pro Action. Har för mig att det endast innehåller 70 smältbart, det här Primo Total. Blev uppringd av någon som ville sälja det åt mig och de var dessutom mkt okunniga....och varför importera torkat gräs från Spanien?? Sedan när tror vi att de är bättre på grovfoder i Spanien? Detta foder tar priset tycker jag...i kategorin totalt onödigt!

pepparmynta, timjan, kanel, echinacea, renfana, kvassia, ålandsrot, fänkål, snärjmåra, nässla och rödalm
är vad som står hos svenska återförsäljare av Primero Total.

Men nu när jag googlat runt lite mer så får jag fram andra ingredienser från VermXs hemsida, och det gör mig lite sur. Vad innehåller fodret egentligen?

Och är det en idiot som översatt innehållsförteckningen till dom svenska återförsäljarna? Och har dom medvetet skrivit "innehåller bla" istället för att börja listan med vitlök? Var fick dom renfana och echinacea ifrån?

Något luktar skumt!

Den riktiga listan direkt från Verm-X
Allium sativum (vitlök)
mentha piperita (pepparmynta)
thymus vulgaris (timjan)
cinnamomum zeylanicum (kanel)
picrasma excelsa (är inte samma som kvassia! är utrotningshotad!)
foeniculum vulgare (fänkål)
galium Aparine (snärjmåra)
urtica dioica (brännnässla)
ulmus fulva (rödalm)
inula helenium (ålandsrot)

Senast ändrad:

Ah!
Men då är det alltså vitlök även i detta foder, jag hade för mig det sist jag läste om det.

Vad innebär rekommenderad karens? Bestämmer varje arrangör hur man vill göra med dessa eller?

Bra saker: Det är spannmålsfritt och utan tillsatt socker. Det är gjort på råvaror istället för biprodukter. Det är utan vitlök (vilket många "alternativa" foder brukar ha). Sunt om man tänker på vad en häst är byggd för att äta egentligen. Deras matsmältningssystem är ju egentligen inte byggt för att hantera annat än grovfoder.

Dåliga saker: Det är dyrt krubbskrammel och man kan komponera samma från råvaror billigare på egen hand. Och det kan ju såklart diskuteras ang VermX, om just de örterna är något man vill ge sin häst eller inte.

Innehåll (hittar ingen analys dock? dålig hemsida): Hackelse och gräspellets, linfröpellets, solrosfrö, ärtor, Yea-Sacc (jästkultur), Verm-X (örtblandning: pepparmynta, timjan, kanel, echinacea, renfana, kvassia, ålandsrot, fänkål, snärjmåra, nässla och rödalm).

Men skulle jag tvingas välja mellan traditionella kraftfoder och detta tar jag det här. Och mellan St. Hippolyt och det här, tar jag det här. Tack och lov är det ingen som tvingar mig och jag kan bespara min plånbok dyrt gräs, linfrö och tveksamma örter ^^. Jag är för övrigt av tron att "ogräs" är av godo, för artvariationens skull... Hästar är inte gjorda för att äta så få växtarter som dom ofta gör idag. Men kanel, röd solhatt och renfana till häst? Det är ganska starka grejer och var är forskningen på hur de påverkar just hästar?

Angående priset så kostar ren Verm-X 1000kr/liter. Så att den är med i det här fodret drar nog upp priset en hel del.

Slutsats: Om man jämför med vanliga spannmålsbaserade foder, så tycker jag att Primero är ett steg i rätt riktning. Men det finns mycket billigare (och vettigare) alternativ.

Väl skrivet!

Ja, jag väljer INTE Hippolyt av samma orsaker som jag INTE ger Primero Total.
Orsaken har redan skrivits ovan, det innehåller inget speciellt, det är dyrt och om man som jag söker höga proteinvärden har varken Hippolyt eller Primero något att erbjuda.
Vidare innehåller båda saker som jag inte vet om jag tycker att det är vettigt/nödvändigt/helt riskfritt att ge en häst som foder.

måste bara fråga varför inte hippolyt?

För att dom gör mycket väsen över konstiga ingredienser. Mina anledningar är:
1. Vitlök. Kan vara rent skadligt för hästar, i stora doser orsakar det anemi.
2. Vindruvsskal - jag bara undrar, varför?
3. Majs som första-ingrediens... varför? Inte direkt prima hästföda, och ofta genmodifierat.
4. Väldigt mycket socker, både öppet som melass men även dolt genom ingredienser som "äppelsirap"
5. Himalayasalt, jag vill hellre ge min häst ett rent salt producerat i länder med bra arbetsvillkor
6. Alger, inte heller något jag vill ge. Finns mycket föroreningar i havet + väldigt jodrikt
7. Örterna... jag ger gärna örter, men man ska inte underskatta deras medicinska verkan. Blir lite tokigt att ha random-örter i fodret varje dag. Och jag litar inte på Hippolyts interna "forskare".
8. Företag som försöker sälja in sin produkt så stenhårt som dom gör (bland annat "utbildar" sina återförsäljare till "foderrådgivare" som inte alls kan foder) får mig alltid att dra öronen åt mig.

Hippolyts grundtanke tycker jag är god, men fodret dom tillverkar är matchar inte den tanken, "fodra som naturen själv". Däremot så är St. Hippolyt i Sverige generalagent för Agrobs Pre Alpin. Där kan vi prata om att fodra som naturen själv (grovfoder i olika former, med några få tillsatser och helt utan tillsatt socker).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV