Prikkete traver

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Grethe
  • Startdatum Startdatum
G

Grethe

Nogon som vet hvor denne hästen har fått sine prikker från? Vilke hingst nedarver prikker? Hadde varit jättekult med en prikket travere:)

Sv: Prikkete traver

Tetrarch spots är ett arv från fullblodshingsten The Tetrarch. Oftast kan man hitta honom långt bak i stammen på hästar som ser ut så här. Det ligger ju mycket fullblod i botten på de amerikanska travarna, så det är väl den troligaste förklaringen.

Jag är ledsen, länken är raderad eftersom det inte är tillåtet att länka till annonser - inte ens ickesvenska...

Eftersom länken försvann, kan jag tipsa om att googla på Tetrarch spots, så kommer det fram en hel del bilder, om någon är intresserad av att se hur det ser ut.

Är det vanligt på travhästar? Finns det någon i Sverige som har det? Och Ts, du får gärna skicka länken till mig via PM, blev nyfiken på hur hästen såg ut...

Jag har aldrig sett det på en travare, men det bör finnas där, iom det höga fullblodsinslaget.

Dette var et varmblodssto, födt i Sverige etter Giant Force.

Spännande med olika färganlag. Tänkte låna tråden också, någon som vet var Tap In´s färg kommer ifrån? Jag är ju värdelös på allt vad gäller färgnedsättning, men är tycker ju om Tap In´are och undrar eftersom han verkar lämna (om man kollar avkommorna på STC) både brunskimlar, rödskimlar, fuxar, svartskimlar.

Tap In är ju brun i botten. Konstantskimmelanlaget ligger "ovanpå" hans grundfärg. (Som med alla skimlar.) Eftersom han även lämnar rödskimlar kan man konstatera att han bär på anlag för både brunt och fux. Han kan alltså lämna både brunt och fux (förutsatt att det finns fuxanlag hos stoet). Ovanpå den grundfärgen finns det sedan 50%chans att han nedärver sitt skimmelanlag.

Han har fått färgen från sitt möderne. För att en avkomma ska kunna bli skimmel, måste minst en förälder vara det. ("Skimmelregeln") Detta gäller båda skimmelanlagen, alltså både avblekbar skimmel, och konstantskimmel.

Senast ändrad:

Det har faktiskt funnits en annan hingst i Sverige med TapIn's färg, LM Rodney, med samma möderne som Tap In.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar