Prickigkorvfabriken nästa...

H

heylan

...så känns det iaf ibland nuförtiden... Hjälp! Vet inte om det "bara" är ytterligare en trotsperiod (hon 1,5 år, blanis schäfer/bc o isländsk fårhund) eller vad det är... Hon har blivit helt knäpp på att sticka efter katter, harar, rådjur, cyklister - allt! ...o inkallning - vad är det?!:( Vi har alltid haft lite små problem med inkallning när det verkligen gäller - tex en gång när jag åkte av hästen så var det ju mycket roligare att jaga omkring häststackarn på en åker istället för att komma tillbaka till mig...

Idag tex stack hon efter en katt, över en väg så att två bilar fick tvärnita för henne. Jag har slutat ha henne lös på gräsplanerna mellan husen pga av alla katter (förut fungerade det ändå hyfsat, ibland sprang hon fram o försökte hälsa på någon person). När hon väl har stuckit är det skitsvårt att få tag på henne - hon bara "busmorrar" o springer åt andra hållet... Låter jag då arg springer hon ännu längre bort...

Vet inte när jag ska vara arg..? Hon måste ju få veta att hon inte får göra så, men låter jag arg när hon är långt ifrån mig, så springer hon iväg, o blir jag arg när hon väl kommer så vill hon ju inte komma nästa gång... Hur göra?! Likadant har det blivit när vi ska åka hem från stallet - hon vill inte in i bilen utan busmorrar o springer åt andra hållet, som att "matte, häng på nu!"

Långlina är ju såklart ett alternativ, finns det något annat? Jag försöker hålla på med lite kontaktövningar, o så. I övrigt är det inga direkta problem, hon väntar alltid på ett varsågod i dörröppningar, ur bilen och vid maten etc.

Hur ska jag göra? Vill ju inte befästa beteendet mer i och med att hon lyckas sticka fler o fler gånger...

Sv: Prickigkorvfabriken nästa...

heylan skrev:
(hon 1,5 år, blanis schäfer/bc o isländsk fårhund) eller vad det är... Hon har blivit helt knäpp på att sticka efter katter, harar, rådjur, cyklister - allt! ...o inkallning - vad är det?!:( Vi har alltid haft lite små problem med inkallning när det verkligen gäller - tex en gång när jag åkte av hästen så var det ju mycket roligare att jaga omkring häststackarn på en åker istället för att komma tillbaka till mig...

Klassiska exempel på en blandras, som har BC i sig...

heylan skrev:
vill ju inte befästa beteendet mer i och med att hon lyckas sticka fler o fler gånger...

Mycket av det du betecknar som att hon jagar, är helt enkelt att hon har en del vallinstinkter i sig, men då hon är en blandis, så finns inte alla egenskaper, som gör att en vallhund vallar i henne..
Beteendet är alltså med största sannolikhet instinktivt.

Bli Inte arg på henne, när hon inte lyder, utan var lugn och bestämd. Kommer hon inte när du ropar, så fram med långlina och nöt på inkallningen tills den sitter, eller om du kan vara på en inhägnad yta där hon inte kan smita i väg, så går det bra att träna där också.
Istället för att bli arg på henne, så ignorera henne och När hon väl kommer fram till dig, så beröm med lugn röst och en klapp/strykning.

Blandraser med BC i sig har en tendens att bli nog så stirriga om man skriker/ryter åt dom.. Lek heller inte så mycket med henne, då detta medför att hon frmdl också stirrar upp sig nog så mycket.

Mycket lydnadsträning under lugna kontrollerade former, där hennes kontaktsökande med dig belönas, med ett lugnt "bra gumman" eller dyl.

Sträva efter att det är Hon som ska söka kontakt med Dig och inte tvärtom...

Tipsar om boken "Inkallning är så mycket mera" av Memea Mohlin. Jag håller på att läsa den nu och det står mycket bra i den!

Gnist skrev:
Klassiska exempel på en blandras, som har BC i sig...

Mycket av det du betecknar som att hon jagar, är helt enkelt att hon har en del vallinstinkter i sig, men då hon är en blandis, så finns inte alla egenskaper, som gör att en vallhund vallar i henne..
Beteendet är alltså med största sannolikhet instinktivt.

Detta är jag medveten om, det märks tydligt när hon "försöker valla" hästarna i hagen...

Bli Inte arg på henne, när hon inte lyder, utan var lugn och bestämd. Kommer hon inte när du ropar, så fram med långlina och nöt på inkallningen tills den sitter, eller om du kan vara på en inhägnad yta där hon inte kan smita i väg, så går det bra att träna där också.
Istället för att bli arg på henne, så ignorera henne och När hon väl kommer fram till dig, så beröm med lugn röst och en klapp/strykning.

Eftersom jag är medveten om hennes lite knasiga genuppsättning när det gäller vall, så kan jag ju inte bli arg på henne när hon sticker - det gäller ju för mig att vara "före henne i tanken" o hitta på nåt annat för henne innan hon känner att hon "vill sticka". Det jag dock inte riktigt vet hur jag ska hantera är när hon, istället för att komma när jag kallar, studsar iväg åt andra hållet (tex när vi ska in i bilen o åka från stallet...) Jag har ända sedan hon var liten låtit henne hålla reda på mig - gått åt andra hållet då hon inte kommit och gömt mig om om springer för långt ifrån mig. Det är ju hon som ska hålla reda på mig, inte tvärtom! Detta fungerar fortfarande som vanligt, under "normala förhållanden"... Förut, om hon fick syn på tex en katt, kunde hon springa fram mot den, kanske springa efter en liten bit, men så fort jag kom för långt bort, eller katten försvann utom synhåll så kom hon alltid tillbaka. Nu dock, om katten försvinner, så springer hon runt som en tok med nosen i backen o bara ska hitta den! Skitsamma var matte är!

Blandraser med BC i sig har en tendens att bli nog så stirriga om man skriker/ryter åt dom..

Hon är inte speciellt stirrig på det sättet faktiskt. Hon har alltid varit tuff och har haft svårt att ta "fysiska" tillsägelser, avleda har alltid funkat bäst. Det stämmer iofs överens med mitt sätt att uppfostra hundar, jag vill köra den mjuka metoden och har alltid gjort det. På något vis känns det dock som att hon inte riktigt förstår när jag menar allvar - att "nu är det faktiskt så att du ska komma hit!" En del säger att jag borde "bli argare på henne", men det känns fel. Allt hon gör "fel" är ju sådant jag har lärt in fel...men ändå vet jag ju att hon vet vad "kom" och "här" betyder, hon verkar dock tro att hon kan välja själv när det gäller...:smirk:

Mycket lydnadsträning under lugna kontrollerade former, där hennes kontaktsökande med dig belönas, med ett lugnt "bra gumman" eller dyl.

Försöker alltid belöna all kontakt, o i det mesta fungerar hon bra! Nu låter det som att hon är ett oregerligt monster, o så är givetvis inte fallet, hon är mycket följsam och lätt att ha o göra med, o vissa dagar nu är "som vanligt". Vi försöker arrangera situationer och träna på våra svårigheter, men det är svårt att få till situationer som de när det "verkligen gäller"..!

Sträva efter att det är Hon som ska söka kontakt med Dig och inte tvärtom...

Som jag skrev ovan - har alltid försökt hålla på att det är hon som ska hålla reda på mig o söka kontakt, men nu när hon rusar runt o letar efter tex katten så springer hon in i trädgårdar, över vägar etc. Man får ju hjärtat i halsgropen för mindre!

Som jag skrev, vissa dagar är "som vanligt", men hur ska jag få henne att förstå tex att "du ska in i bilen - inget snack!"??

Denna "trotsperiod" (eller vad jag ska kalla den...) har nu pågått i tre-fyra veckor...

När vissa av mina unghundar haft tendenser att inte komma på inkallning, så har de inte heller fått vara lösa!!
Koppel/långlina och lösa endast i inhägnat område tills inkallningen sitter Alltid och Ovilkorligen!

Lyssna Absolut INTE på de som säger att du ska bli/låta "ännu argare"..
Det är rätt så vanligt hos BC att när/om man ställer krav de inte är mogna för, så springer dom "utom räckhåll" / äter gräs / snusar i backen/ busar/ äter fårskit osv.. Då får man backa tillbaka några steg och nöta på ännu mer på grundlydnaden.

Sedan som jag skrivit i en annan tråd, så är BC`s Fenomenala på att lura sina ägare på att dom är mjukare än vad dom verkligen är........

Kom just tillbaka efter en promenad...med långlina. Hon uppförde sig exemplariskt..! :smirk: Hade med mig en rolig leksak o gott godis (limpa..!)! Gömde leksaken i skogen så att hon fick leta, det tycker hon är jättekul! Ska försöka "gå tillbaka" till att alltid ha något kul med mig så kanske hoppet är lite större att jag ska vara intressantare! Detta behövs även när vi träffar andra hundar hon inte känner - hon lägger sig platt som en pannkaka på marken o rör sig inte ur fläcken (ibland är det lite jobbigt, särskilt när den andra hunden är typ 200 meter bort! Dumma platta Uppsala..!:smirk: ). Har jag dock en rolig grej med mig kan det gå ändå! Matte får nog skärpa sig och anstränga sig mer!

Funderade oxå på att jag inte har haft lika gott godis på sistone (läs; Frolic), men någon gång vill jag ju att hon inte bara ska lyssna för godisets skull!

alltid bra att aktivera hunden på rätt sätt och inte bara kasta en pinne eller en boll , utan använda nosen lite också

Måste bara säga att jag inte alls känner igen min hund (BC-blandis) i din beskrivning...så det gäller inte rakt av...

Jag påstår heller inte att alla korsningar med BC beter sig på det viset..
Bara att det är klassiska exempel, som trådskrivaren berättat om!

Liknande trådar

Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 444
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 488
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama