prick pga obetald tv-licens

@Dressyrtjejen_97 KFM ”knackar inte dörr” såvida du inte nått slutbeskedet Utmätning .
Att någon har fel adress registrerad osv är inte myndigheternas problem utan individens ansvar.

Jag tror du kanske blandat ihop lite eller missförstått hur det fungerar ?

Inkasso behöver inte påminna, själva inkassokravet är en påminnelse typ. Däremot kan man om man vill vara snäll påminna en sista gång innan man tröttnar och skickar till kfm.
Du kanske inte såg vad jag reagerade på, jag tyckte det var konstigt med ett krav på att man ska skicka en påminnelse från inkasso när inkasso i sig inte är obligatoriskt.

Jodå de knackar även på när det gäller delgivning av skuld om man inte svarar.

Ok ! Jag uttalar mig ju utifrån hur det fungerar när det gäller företag, inte privatpersoner . Borde kanske ha fått med det också men som sagt - känns helt omöjligt att få med varje aspekt/scenario i svar på sociala media 😅

Ok ! Jag uttalar mig ju utifrån hur det fungerar när det gäller företag, inte privatpersoner . Borde kanske ha fått med det också men som sagt - känns helt omöjligt att få med varje aspekt/scenario i svar på sociala media 😅
Härligt att du insett att det finns privatpersoner i Sverige ;):p:)

• Gilla
Reactions: fio
Den här bilden tycker jag visar förloppet fram till en betalningsanmärkning väldigt tydligt.

faktablad-betalningsanmarkningar-diagram_hires.jpg

Till mig skickade radiotjänst totalt sex räkningar i ett enda brev. Det var för olika månader då. Råkade faktiskt missa en månad då jag hade anmält att få efaktura. Men den kom inte via efaktura.

Undrar ibland om inte posten är orsaken till en del prickar. Min erfarenhet är att påminnelser som ska komma inte alltid kommer. Minst en av mina prickar är en sådan.
Jo, det är den säkert. Men med en räkning som kommer regelbundet var tredje månad bör man komma ihåg kan jag tycka.
Just pga det där, älskar jag e-fakturor, så långt det bara är möjligt. 😍

Min kille letar just nu lägenhet och gjorde kreditkoll på sig själv. Såg då att han fått prick att 2 avgifter från TV-avgiften hade gått till kronofogden. Han sa att han inte hade fått några påminnelser varken från inkasso eller kronofogden. Han betalade de direkt när han såg de. Nu är han jättenervös att han inte kan få en lägenhet pga detta. Han har bra inkomst och har aldrig missat en räkning. De obetalda räkningarna på tv licensen var ifrån maj 2018 och augusti 2018. Så ganska nytt.

Kan han på något sätt bli av med denna prick?

Har han en e-brevlåda typ Kivra? Jag har missat räkningar från både Transportstyrelsen och Unionen eftersom de numer skickar dit om man har en sån.

Har han en e-brevlåda typ Kivra? Jag har missat räkningar från både Transportstyrelsen och Unionen eftersom de numer skickar dit om man har en sån.
Ja de har han men vi hittade inga fakturor där. Vi ska åka hem till honom idag och kolla om de ligger hemma om han helt enkelt har missat de. Men om man inte fått varken brev eller påminnelse har de rätt att sätta en prick då ?

Ja de har han men vi hittade inga fakturor där. Vi ska åka hem till honom idag och kolla om de ligger hemma om han helt enkelt har missat de. Men om man inte fått varken brev eller påminnelse har de rätt att sätta en prick då ?

Ja om fakturan går obetald så länge att det kommer så långt som till en betalningsanmärkning. Man kan inte komma ifrån betalningskyldigheten med ursäkten att man inte fått underlaget.

Från Konsumentverket (https://www.hallakonsument.se/penga...betalningar/olika-betalsatt/fakturabetalning/)

Ansvar att betala i tid
Du ska också kontrollera hur företaget tänker skicka fakturan till dig – om det är via e-post eller vanlig post. Kontrollera att dina kontaktuppgifter stämmer och när fakturan senast ska vara betald. Datumet för när företaget senast ska ha din betalning kallas för förfallodag. Oavsett om du får en faktura eller inte, har du ett ansvar att se till att fakturan betalas i tid. Om du inte fått någon faktura bör du kontakta företaget för att se vad som kan ha hänt.

Skulle du få ett inkassokrav, trots att du har betalat fakturan, behöver du kontakta företaget och inkassobolaget. Genom ett kontoutdrag kan du då bevisa att fakturan är betald. Du ska alltså inte ignorera kravet trots att betalning är gjord och du måste själv ta kontakten.

Radio och TV-tjänst beslut om avgift är direkt verkställbart. Det betyder att det inte behöver fastställas i ett utslag eller en dom innan Kronofogden kan utmäta egendom till betalning av skulden. Verkställighet hindras inte heller av att beslutet om att en person ska betala avgift har begärts omprövat/överklagats.

Vad som behöver ske innan utmätning är att Kronofogden skickar ut information om den sökta verkställigheten ”skuld att betala”. Denna behöver inte delges utan det är tillräckligt att den skickas i lösbrev till en adress som gäldenären har att bevaka.

Summa summarum av ovanstående är alltså att när det gäller det allmännas fordringar på skatter och avgifter behöver det inte ske ngn dörrknackning innan utmätning.

Stöd för mina påstående finner ni i 3 kap 1 § första stycket 6 utsökningsbalken tillsammans med 17 § lagen (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst och 4 kap 12 § första stycket utsökningsbalken tillsammans med 4 kap 4 § utsökningsförodningen.

@starcraft @Tonto @Dressyrtjejen_97

Trängselskatt går inte alls direkt till kfm. Däremot är påminnelseavgiften 500kr. Fått påminnelse 2 gånger (på fyra år så inte så farligt ändå) på härliga summan 500kr/gång. Hej ocker. Betalar man den händer inget.
Mja så länge transportstyrelsens system tycker din adress är för lång så den skriver ”ingen adress” fast du är folkbokförd där.

Om du då betalar en skatt 1 dag sent får du ingen notis om att extraavgift på 100kr tagits ut. Och inga påminnelser. Utan KFM som orkar kolla vart du bor får skicka ut krav.

Superkul verkligen. Tog 3 månader innan transportstyrelsen fick rätt på min adress. Innan dess fick jag ringa 2ggr/månaden för att kolla upp ev avgifter jag inte visste om.

Liknande trådar

Äldre Hjälper min kille att leta lägenhet i Malmö. Han gjorde en kreditupplysning på sig själv och såg att han hade 2 obetalda fakturor från... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 578
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka