prick pga obetald tv-licens

Jättemärkligt!
Åtminstone då, för typ 3 år sedan när jag skrev ett arbete om det, skulle det först vara minst 1 påminnelse från ftg, sedan 1 st från inkasso, 2 st från KFM samt 1 rek och dörrknackning, innan anmärkning. Men det kan möjligen ha ändrats.
Hmm. Kan det bero på vad för typ av räkning det är? Två av mina är p-boter (jag brukar inte parkera fel vanligtvis, lite ovanliga omständigheter dessa gånger) och där är det kanske bara 1 påminnelse och sedan KFM?

Hmm. Kan det bero på vad för typ av räkning det är? Två av mina är p-boter (jag brukar inte parkera fel vanligtvis, lite ovanliga omständigheter dessa gånger) och där är det kanske bara 1 påminnelse och sedan KFM?

Processen hos KFM med 2 påminnelser + rek/dörrknackning bör vara samma. Det borde vara så att det är 1 påminnelse från P-bolaget + 1 från inkasso. Men är det några skumrask P-bolag kan de ju möjligen ha skickat de till inkasso direkt, även om man inte ska det egentligen.

Jag har för mig att det typ (🤗) kan gå snabbare till prick om det gäller skulder till staten så som Radio- och TV-tjänst.

Processen hos KFM med 2 påminnelser + rek/dörrknackning bör vara samma. Det borde vara så att det är 1 påminnelse från P-bolaget + 1 från inkasso. Men är det några skumrask P-bolag kan de ju möjligen ha skickat de till inkasso direkt, även om man inte ska det egentligen.
Hmm. Spännande. Undrar om jag hade kunnat överklaga den pricken på något sätt... fast har man väl fått en så är det ju omöjligt att få bort den, så det hade nog inte spelat någon roll. :) I detta fall fick jag en bot, ingen påminnelse alls (skyller på posten!) och sedan KFM, som jag betalade 7 dagar senare, och fick en prick!

Radiotjänst skickar två påminnelser, sedan går det till Kronofogden. När skulden ligger där får man först ett brev om Föreläggande som skall undertecknas och skickas tillbaka. Sedan får man korrespondens om skulden inkl ränta som ska betalas. Betalar man då inte får man upprepade påminnelser att betala även därifrån.

Mao är det inte något som ”inte märks” att man hamnat där.

Med vänlig hälsning, hon som jobbar med kundreskontra och fakturering .

Hmm. Spännande. Undrar om jag hade kunnat överklaga den pricken på något sätt... fast har man väl fått en så är det ju omöjligt att få bort den, så det hade nog inte spelat någon roll. :) I detta fall fick jag en bot, ingen påminnelse alls (skyller på posten!) och sedan KFM, som jag betalade 7 dagar senare, och fick en prick!
I det läget bör man ju kontakta bolaget som anmält till KFM och meddela att man betalat så att de kan kontrollera betalningen och ta tillbaka sin ”anmälan” (kommer inte på det korrekta ordet). Gör de inte det så får man ju en prick.

I det läget bör man ju kontakta bolaget som anmält till KFM och meddela att man betalat så att de kan kontrollera betalningen och ta tillbaka sin ”anmälan” (kommer inte på det korrekta ordet). Gör de inte det så får man ju en prick.
Jag betalade alltså direkt till KFM, inte till företaget. Det ligger ju lite förseningsavgifter plus nån KFM-avgift ovanpå originalsumman så jag kände att det var lika bra.

Hade jag orkat bry mig hade jag kanske försökt göra något åt det men som läget var då struntade jag helt enkelt i det. Ibland skiter sig saker! 😁

Jag betalade alltså direkt till KFM, inte till företaget. Det ligger ju lite förseningsavgifter plus nån KFM-avgift ovanpå originalsumman så jag kände att det var lika bra.

Hade jag orkat bry mig hade jag kanske försökt göra något åt det men som läget var då struntade jag helt enkelt i det. Ibland skiter sig saker! 😁

Det är ju precis så det SKA betalas - precis som du säger så ligger det ränta och straffavgifter på. Det är Mao för sent när man väl hamnat hos KFM att betala till företaget. Gör man det ligger straffavgifterna och räntan kvar hos KFM och tickar vidare.

Jättemärkligt, som sagt. Kan bara beklaga... :(

Ja. Statlig skatt (även trängselavgifter) går direkt. Och man måste inte skicka påminnelser eller gå via inkasso, dwt är bara rekommendation.

Det är ju precis så det SKA betalas - precis som du säger så ligger det ränta och straffavgifter på. Det är Mao för sent när man väl hamnat hos KFM att betala till företaget. Gör man det ligger straffavgifterna och räntan kvar hos KFM och tickar vidare.
Inte nödvändigtvis. Jag fick ett föreläggande om betalning från KFM efter att ett företag skickat fakturan till fel adress (KFM skickade tack och lov till bokföringsadressen) och då stod det att jag INTE skulle betala till KFM utan till företaget. Även alla extraavgifter dit alltså. Pratade i telefon med båda parter för att se till att allt gick rätt till och de instruktioner jag fick från KFM var att kontakta företaget och få en korrekt summa, meddela dem när jag betalat och ring tillbaka till KFM i slutet av veckan för att kontrollera att företaget tagit tillbaka sin ”anmälan”, eftersom jag annars behövde bestrida fakturan för att inte riskera en anmärkning. Men det var som sagt föreläggande om betalning, kanske är annat som gäller vid andra ärenden?

@Hedinn ja det gäller Föreläggande.
Om din betalning kommer in till företagen i det skedet kan företaget välja att dra tillbaka sin fodran via KFM.

Det är svårt att förklara exakta processer här i text som ”täcker alla scenarion” men allt finns otroligt tydligt redovisat på KFM’s hemsida för den som vill läsa 😄

F.ö så inte sällan ligger det ju dessutom ett inkassoföretag som mellanhand mellan företaget och KFM som genererar del av räntan som tickar på osv. Därav uppmaningen att man bör kontakta d ang statusen på räntan innan man trycker på betalaknappen osv.

Senast ändrad:
Notera skillnaden på
Parkeringsböter =offentligrättslig, bryter mot trafikföreskrifter, hanteras som statlig skuld/skatter etc.
Felparkeringsavgift =civilrättslig, kan tas utav alla som äger mark och bestämmer på vilka vilkor folk får eller inte får parkera där, t.ex. erlagd avgift, hanteras som vanlig skuld hos KFM

För skatter etc. gäller betala först oavsett om du överklagar så får du tillbaka pengarna sen om du får rätt
För andra skulder kan du bestrida, om du anser den är felaktig och då gör KFM inget innan det finns dom, de hanterar inte tvistiga skulder.

Därför börjar de med att fråga om den påstådda skulden är riktig. Om man betalar direkt då och svarar ingen skuld finns så blir det inte en påbörjad skuldindrivning. Med skatter, böter, myndighetsavgifter behöver de inte fråga så process startar från dag ett ärendet kommer in. TV-avgiften är offentligrättslig och faller i den gruppen.

Och prickarna är påbörjade skuldindrivningar. Inte att någon anmält att de vill få sina pengar. Därför blir det som en extra "frist" på de privata skulderna från de kommer in till KFM och du får brev - som du kan nyttja till att komma undan (även om skulden i sig är korrekt).

Jättemärkligt!
Åtminstone då, för typ 3 år sedan när jag skrev ett arbete om det, skulle det först vara minst 1 påminnelse från ftg, sedan 1 st från inkasso, 2 st från KFM samt 1 rek och dörrknackning, innan anmärkning. Men det kan möjligen ha ändrats.

Det låter konstigt med krav på påminnelse från inkasso, vad händer då om man väljer att lämna direkt till kronofogden?

Ja. Statlig skatt (även trängselavgifter) går direkt. Och man måste inte skicka påminnelser eller gå via inkasso, dwt är bara rekommendation.
Trängselskatt går inte alls direkt till kfm. Däremot är påminnelseavgiften 500kr. Fått påminnelse 2 gånger (på fyra år så inte så farligt ändå) på härliga summan 500kr/gång. Hej ocker. Betalar man den händer inget.

Det låter konstigt med krav på påminnelse från inkasso, vad händer då om man väljer att lämna direkt till kronofogden?
Inkasso behöver inte påminna, själva inkassokravet är en påminnelse typ. Däremot kan man om man vill vara snäll påminna en sista gång innan man tröttnar och skickar till kfm.

Det finns inget krav på dörrknackning
Den enda gången de knackat på hos mig har varit gällande elen
Iofs kan jag ha skrivit under eller ringt de gånger jag fått ett brev från KFm med krav på svar.

Alltså det finns inget lagstadgat ang hur många exakt påminnelser ett företag skickar innan de går vidare till inkasso osv.
Det är upp till företag hur de väljer inom de ramar och rättigheter de har !
Väldigt många företag är otroligt tålmodiga och välvilliga och skickar ut både 1-2-3 och rentav 4 påminnelser innan de går vidare!

Det finns som sagt jättetydlig och massor med info om hur detta fungerar .

https://www.blinfo.se/nar-din-kund-inte-betalar-20101220

Skuldens väg till Kronofogden:
http://www.snabblanguiden.se/artiklar/skuldens-vag-till-kronofogden

Alltså det finns inget lagstadgat ang hur många exakt påminnelser ett företag skickar innan de går vidare till inkasso osv.
Det är upp till företag hur de väljer inom de ramar och rättigheter de har !
Väldigt många företag är otroligt tålmodiga och välvilliga och skickar ut både 1-2-3 och rentav 4 påminnelser innan de går vidare!

Det finns som sagt jättetydlig och massor med info om hur detta fungerar .

https://www.blinfo.se/nar-din-kund-inte-betalar-20101220

Skuldens väg till Kronofogden:
http://www.snabblanguiden.se/artiklar/skuldens-vag-till-kronofogden

Vi räknar med att under 25000 är det inte lönt. Kostar mer än det smakar.

Liknande trådar

Äldre Hjälper min kille att leta lägenhet i Malmö. Han gjorde en kreditupplysning på sig själv och såg att han hade 2 obetalda fakturor från... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 578
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka