prick pga obetald tv-licens

Smurfoff

Trådstartare
Min kille letar just nu lägenhet och gjorde kreditkoll på sig själv. Såg då att han fått prick att 2 avgifter från TV-avgiften hade gått till kronofogden. Han sa att han inte hade fått några påminnelser varken från inkasso eller kronofogden. Han betalade de direkt när han såg de. Nu är han jättenervös att han inte kan få en lägenhet pga detta. Han har bra inkomst och har aldrig missat en räkning. De obetalda räkningarna på tv licensen var ifrån maj 2018 och augusti 2018. Så ganska nytt.

Kan han på något sätt bli av med denna prick?

Ett utslag från kronofogden är inget man missar. Är han osäker bör han kontakta kronofogden. Sen kan man ju få dålig kreditvärdighet även om man betalar sina räkningar i såna kreditkollar, beror ju på inkomst, lån, krediter osv.

Ett utslag från kronofogden är inget man missar. Är han osäker bör han kontakta kronofogden. Sen kan man ju få dålig kreditvärdighet även om man betalar sina räkningar i såna kreditkollar, beror ju på inkomst, lån, krediter osv.

Ja jag ifrågasatte också de. Men han sa att han verkligen inte fått något sånt. Att han hade regerat om de kommit ett brev från inkasso eller kronofogden. Dock är han inte hemma så mycket då han jobbar i en annan stad så tror helt enkelt han har missat de. Han betalade fakturona direkt men pricken kan han väll inte bli av med förens om 3 år? Han blev nekad lägenhet nu pga detta..

Ja jag ifrågasatte också de. Men han sa att han verkligen inte fått något sånt. Att han hade regerat om de kommit ett brev från inkasso eller kronofogden. Dock är han inte hemma så mycket då han jobbar i en annan stad så tror helt enkelt han har missat de. Han betalade fakturona direkt men pricken kan han väll inte bli av med förens om 3 år? Han blev nekad lägenhet nu pga detta..

Nja, får inte kronofogden tag i människan med vanliga brev så knackar dom ju runt och frågar grannar osv. lämnar lappar etc. Så det är inget man bara kan missa för att man inte är hemma så ofta.

Fast sin post får han väl till ett och samma ställe, även om han jobbar på annan ort? Eller hur menar du?

Jag drog på mig en hel hög prickar pga utbrändhet och flytt och det är tyvärr inget man kan göra något åt. Allt betalat så klart, har inga problem med betalningsförmåga alls utan det var bara post som hamnade fel som ställde till det för mig. Surt, men så kan det bli!

Min kille letar just nu lägenhet och gjorde kreditkoll på sig själv. Såg då att han fått prick att 2 avgifter från TV-avgiften hade gått till kronofogden. Han sa att han inte hade fått några påminnelser varken från inkasso eller kronofogden. Han betalade de direkt när han såg de. Nu är han jättenervös att han inte kan få en lägenhet pga detta. Han har bra inkomst och har aldrig missat en räkning. De obetalda räkningarna på tv licensen var ifrån maj 2018 och augusti 2018. Så ganska nytt.

Men vänta nu - att få en prick tar lite tid. Det kan inte stämma att det är en räkning som skulle betalats i slutet av augusti? Man brukar få en påminnelse sen inkasso, sen en uppmaning från Kronofogden. Det händer inte bara på två veckor.
Sen ja- att få en prick kan innebära att det är svårt att få lägenhet. Det är därför det är viktigt att kolla på sitt kontoutdrag att det har dragits pengar.

Aldrig att han kan ha hunnit få prickar hos kronkalle på så färska räkningar!

Det ligger åtminstone en valp begraven?

Betalade han räkningarna eller betalade han till kronofogden?

Statlig skatt får man ingen påminnelse på, det går direkt till KF. Det man kan göra är att reglera sin skuld så läggs det sekretess om man inte haft skulder på två år innan och inte får ny två år efter.
ok men det kan ändå inte ha hunnit bli en prick på en räkning som skulle ha betalats i augusti. Det måste varit längre tillbaka. Men det kanske är ett sidospår.

Nu var det visserligen ett par år sedan jag läste juridik på gymnasiet, så det kan möjligen ha ändrats sedan dess, men om jag utgår från det jag lärde mig då/det arbetet jag skrev:

Det är ganska "svårt" och ska mycket till innan man får en betalningsanmärkning. Processen från att inkasso anmäler till KFM till man verkligen får en anmärkning ligger på 2-3 månader i regel, lägg därtill några veckor/1 månad med vanliga påminnelser/inkasso innan det ens går till KFM öht. Innan man slutligen får en prick, om man inte har betalat räkningen innan/uppmärksammat de tidigare breven/etc. skickar KFM såväl rekade brev, som ringer på hemma.
Summa summarum: Han kan omöjligen ha fått en anmärkning för en räkning från augusti, och knappast för en i maj heller. Då hade som sagt KFM skickat rek och knackat på hos er, vilket du borde ha märkt också.

Innan man slutligen får en prick, om man inte har betalat räkningen innan/uppmärksammat de tidigare breven/etc. skickar KFM såväl rekade brev, som ringer på hemma.

Fast jag undrar om de faktiskt alltid gör detta. Jag fick en räkning/första brev från kronofogden som betalades ca 7 dagar efter jag fick den i posten. Det var då det enda brevet jag fått - ingen hade ringt, ingen ringde på, inga extra brev. Det blev en prick ändå!

Undrar ibland om inte posten är orsaken till en del prickar. Min erfarenhet är att påminnelser som ska komma inte alltid kommer. Minst en av mina prickar är en sådan.
Och där tror jag många behöver tänka på att ha koll på sitt kontoutdrag dvs att man kan inte bara ha koll på att räkningarna är betalda utifrån om man får påminnelse eller ej. Dvs när jag jobbade med ekonomi kunde man ha kunder vars räkningar hade gått till Kronofogden. Personerna tyckte inte det var deras ansvar för de hade det ju på autogiro.

Fast jag undrar om de faktiskt alltid gör detta. Jag fick en räkning/första brev från kronofogden som betalades ca 7 dagar efter jag fick den i posten. Det var då det enda brevet jag fått - ingen hade ringt, ingen ringde på, inga extra brev. Det blev en prick ändå!

Jättemärkligt!
Åtminstone då, för typ 3 år sedan när jag skrev ett arbete om det, skulle det först vara minst 1 påminnelse från ftg, sedan 1 st från inkasso, 2 st från KFM samt 1 rek och dörrknackning, innan anmärkning. Men det kan möjligen ha ändrats.

Liknande trådar

Äldre Hjälper min kille att leta lägenhet i Malmö. Han gjorde en kreditupplysning på sig själv och såg att han hade 2 obetalda fakturor från... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 578
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka