Preventivmedel och amning

Sirocco

Trådstartare
Hej!

Har gått 6 veckor sedan Martin kikade fram och jag ska ju snart till MVC för efterkoll. Därför har jag börjat fundera på preventivmedel.
Vill inte ha spiral, men man kan väl inte äta p piller om man ammar???
Kan man äta minipiller? P spruta? P stav? Nån som vet????

Sv: Preventivmedel och amning

Det är ju bl.a. sånt dom pratar om på efterkontrollen ;) Vänta tills du ska dit och fråga din BM istället.

Vanliga P-piller ska man inte äta när man ammar, men minipiller går alldeles utmärkt. Jag har haft Exlutena (även när jag inte ammade), och har inte upplevt några som helst biverkningar av dem bortsett från att mensen försvann efter något år (tydligen ganska vanligt oavsett vilken sorts minipiller man har), och det var jag ju inte direkt ledsen över :angel:

Hej!

Har gått 6 veckor sedan Martin kikade fram och jag ska ju snart till MVC för efterkoll. Därför har jag börjat fundera på preventivmedel.
Vill inte ha spiral, men man kan väl inte äta p piller om man ammar???
Kan man äta minipiller? P spruta? P stav? Nån som vet????

Visst man pratar om preventivmedel hos barnmorskan men iaf jag tyckte det va jätteskönt att ungefär veta vad jag ville när jag kom dit. För att fatta ett beslut efter att BM har rabblat upp massa för och nackdelar med flera olika preventivmedel är ju omöjligt. Man hinner ju glömma hälften!

Jag har haft minipiller efter graviditeten men jag blev ett monster av dom och mådde allmänt SKIT! Så aldrig mera minipiller säger jag! Samma med en kompis som fick börja med antidepp efter att hon käkat sånna.. Men så finns det ju MASSOR med tjejer som minipiller funkar skitbra för!

En annan kompis får Pspruta var tredje månad.. (tror hennes son var 5-6 månader när hon tog första) Hon helammade och tyckte det funkade jättebra!

Pdator har ännu en annan kompis som funkar bra för henne. Men då bör man ju ha regelbunden mens och att mensen har kommit igång..

Jag har för mig (men är inte säker) på att jag även blev erbjuden Pstav när jag var där på efterkontrollen..

Sen finns ju dom två spiralerna men dom ville du ju inte ha..

Vad mer kan man få?

Hej!

Jo precis, jag vill gärna veta lite innan jag ska till MVC. Vill gärna vara så "påläst" som möjligt :)

Låter ju iallafall bra att det finns alternativ förutom spiral. Har ju trivts bra med p piller tidigare så minipiller kanske vore nåt då!

Pdator??? Vad är det??

Senast ändrad:

Jag funderar på samma sak, även om jag kanske kommer att prova spiral trots allt, och skall på efterkontroll om ett par veckor.

Jag hade innan graviditeten Nuvaring (P-ring) och var jättenöjd med det. Jag har aldrig mått bra av p-piller trots att jag provat flera sorter, men märkte ingen som helst skillnad med p-ring :). Om jag förstått BM rätt så fungerar P-ring bra även under amningen, så det är fortfarande mitt förstahandsval när det är dags igen!

Man kan äta p piller, även kombinationspiller. Men kombinationspiller kan minska mjölkproduktionen. Så minipiller är ju då att föredra. P-stav, p-spruta, kopparspiral och hormonspiral kan man också använda. P-datorn är en batteridriven dosa som visar när kvinnan har ägglossning.

Hej!

Då talar alltså pdatorn om när man inte ska ****** alltså... :laugh:Nja, det blir nog minipiller ändå :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
3 204
Senast: zassoo
·
Gravid - 1år Undrar hur lång tid det tagit för andra att få ägglossning igen och sedan bli gravid efter "onormalt" tung behandling med preventivmedel...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: CajsaStina
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 965
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Ja, att leva i avhållsamhet har jag hört är väldigt effektivt, men... 😂 Någon som har något som verkligen fungerat toppenbra för er och...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 409
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar