Prestige Versailles / Stübben Edelweiss

Kaffeekopp

Trådstartare
Hej!

Hade ute sadelmakare som kollade hästarnas sadlar i veckan, och som väntat låg i alla fall den storas fullständigt åt helvete :crazy: hade ute en annan i augusti som provade ut dessa sadlarna, och vi har uppenbarligen blivit lurade för bommen var alldeles för rak :( Den andra sadeln ligger OK, men är konstig på något sätt bak, den ligger inte stilla.

Till saken: Hon som var ute i veckan sa att en Prestige Versailles eller Roma skulle ligga bra på den stora och en Stübben Edelweiss på den "lilla". Hur är dessa att rida i? Har lånat en Versailles och ridit dressyr i, men tyckte bara att jag flaxade runt (kan i och för sig bero på att det var 3 veckor sedan jag tränade "seriös" dressyr, har unghästar och de har vilat), är den så eller är jag ovan? Ska se om jag kan få låna den igen och hoppa i den på tisdag, om det känns bättre då.

Finns det några andra märken och modeller jag ska titta lite på? Ska ta ut samma sadelmakare igen och dubbelkolla innan jag köper en my sadel, men behöver några att prova, då hon inte säljer :)

Blir jätteglad om ni vil hjälpa mig, är så trött på det här med sadlar... :grin:

Sv: Prestige Versailles / Stübben Edelweiss

Du behöver inte alls ha blivit lurad av den förre sadelutprovaren, hästen kan ha musklat sig så att sadeln inte passar längre.

Jodå, visst har han musklat sig, men med tanke på hur otroligt fel den faktiskt ligger nu, så kan den inte legat helt bra från början.

Provade du inte sadlarna som rekommenderades så kan du knappast räkna med att de passar.

Provade en Versailles och den ligger bra på honom. Har inte haft möjlighet att prova Edelweissen på den andra än, sadelmakaren visste var hon kunde låna en ifrån när hon kommer ut nästa vecka och ska prova den då.

Men nu var det inte hur vida sadlarna ligger bra på mina hästar eller inte som jag undrade, utan hur de är att rida i eftersom jag inte har någon större erfarenhet av någon av dem.

Kan det inte kännas flaxigt i Versaillen just för att det är en hoppsadel? Unghästar kan ju vara lite som prästens lilla kråka ibland, och det kanske påverkade känslan av flaxighet? Har du inte några bilder att dela med dig av så kan man få kika hur den ligger på?

Jo, skulle det kunna vara... Hade bara inte minne av att det var SÅ flaxigt i den gamla... :crazy: Han rör sig dessutom väldigt mycket med hela kroppen, så det kan ju ha varit en bidragande faktor.. Ska titta efter en dressyrsadel till monstret med som jag kan rida ordentligt i, men tänkte satsa på att hitta en bra hoppsadel först!

Ska försöka komma ihåg att lägga på sadeln och fota när jag kommer till stallet ikväll! :)

Liknande trådar

Utrustning Vår häst har en Prestige X-Helen i vidd 33, den ligger jättebra både med och utan padd/paddschabrak. Har provat en prestige i vidd 32...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Mirabilis
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när... 2
Svar
37
· Visningar
9 708
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 640
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 774
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar