Prestige RP sadelgjord

Balahé

Trådstartare
Hej!

Har sett lite bilder och sett den nämnd på ett par ställen här och blir lite nyfiken. Vad tycker ni som provat RP-gjorden? Ligger sadeln still trots att gjorden kan glida i magplattan? Hur funkar det på skavkänsliga hästar? Hur är längden jämfört med andra gjordar?

Tack på förhand.

Hej!

Har sett lite bilder och sett den nämnd på ett par ställen här och blir lite nyfiken. Vad tycker ni som provat RP-gjorden? Ligger sadeln still trots att gjorden kan glida i magplattan? Hur funkar det på skavkänsliga hästar? Hur är längden jämfört med andra gjordar?

Tack på förhand.
Har precis köpt en och är väldigt nöjd. Upplever att hästen är mer avspänd i sin andning och andas på ett helt annat sätt vid ridning. Jag hade en ELT gjord innan. Till saken hör att jag iof bytte även sadel, men provade att rida i nya sadeln med båda gjordarna (och bytte flera gånger under samma ridpass) och upplevde skillnad.
Är inte med på vad du menar om sadeln ligger still eftersom gjorden glider ju i sidled så sadeln ska kunna följa med i rörelserna, men har inte märkt några tendenser till skav på min (som är klippt).
Längderna är nog som vanligt.
:)

@Chic Vad bra att du är nöjd. Är det en lång eller kort gjord du har? Har själv funderat på den långa modellen (120-130 cm).

Jag tänker på att sadeln just kan glida i sidled när gjorden kan glida genom mittplattan. Min fundering blir om det inte blir för mycket i sidled. Man vill ju inte riskera att sadeln hamnar på sniskan sas. Inget du upplevt som ett problem då antar jag?

@Chic Vad bra att du är nöjd. Är det en lång eller kort gjord du har? Har själv funderat på den långa modellen (120-130 cm).

Jag tänker på att sadeln just kan glida i sidled när gjorden kan glida genom mittplattan. Min fundering blir om det inte blir för mycket i sidled. Man vill ju inte riskera att sadeln hamnar på sniskan sas. Inget du upplevt som ett problem då antar jag?

Har en kort dressyrgjord, kanske 65 cm (?)
Nej, inget jag tänkt på eller upplever att sadeln hamnar på sned, det är även stopp i gjorden i plattan (lite otydlig förklaring kanske) som gör att den inte kan glida så mycket.
:)

Hej!

Tack på förhand.

Ja, sadeln ligger still. Den fungerar utmärkt på skavkänsliga hästar! Just eftersom plattan ligger helt still och själva gjorden kommer ut en bit från hästen och rör sig inne i plattan istället för att gnuggas mot hästens hud. Läste om en dansk ridskolehäst som hade jättestora problem med att den fick skav av sadelgjorden och det hjälpte inte vad de än gjorde, så de tom funderade på att avliva den. De testade till slut en RP-gjord och hästen har inte fått några skav alls sedan dess! Man brukar behöva 5-10 cm längre gjord än vanligt, eftersom plattan är ganska tjock.

Min häst har aldrig haft några problem med sadeltvång el dyl, står med öronen framåt när jag drar sadelgjorden, bryr sig inte om sadeln åker lite bakåt och framåt för att jag inte dragit gjorden ordentligt osv. Men ändå märks det skillnad på hur han rör sig när jag har RP-gjorden; i traven syns det ganska lite, men det känns att han kommer upp mer med manken, jag sitter bättre i sadeln. I galoppen så både känns och syns det ganska stor skillnad, han får mycket bättre, mjukare och rundare galopp. Så efter att ha lånat en för att testa så blev det förstås att jag köpte en egen!

Edit: Såg nu att ursprungsinlägget var från 2015, så TS har nog redan bestämt sig ang att köpa gjord...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 206
Senast: Icfafn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka