Prestige Modena

Fiorano

Trådstartare
Nu har Prestige komit med en ny modell! Någon som klämt, kännt eller tom provsuttit den? Tyckte att den såg väldigt uppbyggd ut på bild, men det kanske är en synvilla?
Vart ligger den i pris?

Sv: Prestige Modena

Är villig att hålla med dig... Det är just därför jag blev så nyfiken på den. Alla andra Prestiges sadlar är i mitt tycke väldigt snygga i designen och de alla ser väldigt skön ut. Men Modenan, hmm, verkr inte uppfylla min förväntan på Prestige...

Nej den ser ut som Hipposen - inte för att låta bortskämd nu men, den ser billig och klumpig ut.

Något äldre tråd iofs, men måste bara säga att jag tycker tvärtom vad en del här på forumet verkar tycka. Jag hatar alla andra Prestige dressyrsadlar (breda i midjan, hårda i sätena, jag sitter konstigt i dem - kort sagt: passar inte mig alls!!), men Modenan tyckte jag faktiskt om! Mjuk i säte och vulster, hyfsat smal i midjan, härligt mjuk och go ullstoppning i breda bossor med kilbossor så skulle säkert passa min pålle utmärkt också! Ska ev. prova en på honom.

Breda i midjan? Det är de ju absolut inte. Vad har du ridit i för Prestige dressyrsadel?

nä och inte hårda heller!! skulle vara hipposen då, men man kan inte få allvärldens för 10.000...

har inte testat modenan men den ser väldigt klumpig ut..

Vad har du ridit i för Prestige dressyrsadel?

Alla andra modeller. Kan ju tillägga att jag har problemhöfter/bäcken så de flesta sadlar är breda i midjan enligt mitt tycke. Men jag hatar verkligen Prestiges sadlar. Fruktansvärt obekväma tycker jag.

Måste bara tillägga så mitt ursprungsinlägg inte misstolkas: Tycker INTE Modenan är den skönaste sadel jag suttit i - bara att den var skönare än de andra Prestige. Sätet är mjukt, men kan vara ännu mjukare. Midjan är (som jag skrev) HYFSAT smal, men kunde vara smalare.

Ännu ett tillägg är att jag tror Modenan är en sån sadel att trivs man med Prestiges andra sadlar, tycker man inte om denna och tycker man (som jag) inte om Prestiges andra modeller så kan denna passa bra!

Senast ändrad av en moderator:

Prestige Doge och Leonardo har smala midjor, har inte suttit i de andra modellerna.

Vilka sadlar tycker du har smal midja isåfall?

Vare sig Doge el Leonardo funkar för mig (minns ej om det var midjan eller träsmaken i baken...) Nyare Stübben Tristan är en av de få sadlar som jag tycker har smal midja. Då den blir korrekt för mig funkar även komforten, även om jag önskat att den var ännu softare. Har dock inte hittills hittat någon soft sadel som haft riktigt smal midja... trist nog... :(

KL!!

Väcker liv i denna tråd (kapar)

Jag skulle vilja veta vad för typ av häst en Modena ligger bra på?

Skillnad mellan Modena och Hippo?

Enligt Skara hästsport ligger Modena bra på bredryggade halvblod och lämnar även mankfrihet för en hög manke. Hippon har rundade permanentstoppade bossor och Modenan har kilbossor som är ullstoppade. Modenan är även mjukare och djupare i sätet, rakare skurna kåpor och har skönare vulster och större klossar. Den är inte heller, enligt mig, lika hal.

Senast ändrad av en moderator:

Equality Lines rek utpris är 15.500:-. Men tror inte den sadeln passar på Tetris, hon o Tea verkar ju ganska lika i ryggen o Modenan var alldeles för svängd för henne. Tror du ska satsa på Doge eller D1 ;-)

kl. lägger in en bild ifall någon vill se..
171933_1.jpg

Oj, är den så svängd? Fick för mig att den skulle kunna vara rakare pga kilbossorna. Men det är väl tur om den inte passar-för den är väldigt ful :angel:... Får ratta runt i min shitty Globus ett tag till:p!

Jepp, tyvärr.. Provade ju den + Top Dressage och Doge. Passade efter prisklass såklart...

kl.
så modenan är rakare än hippos?

Modenan passar på min häst o jag tyckte den var okej att rida i men tyckte de var fult med så stora stöd fram.
Hoppnörd som jag är så vill jag helst inte lägga ut 14000 på en dressyrsadel så jag kikade på hipposen.

men då kanske den blir för svängd?
HUr är bommarna i jämförelse med versailles (hoppsadeln).
Är de latex i båda sadlarna?

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 157
Senast: Lyan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka