Prestige Hippos dressyrsadel

C

ChilliPoP

Någon som har Prestige Hippos dressyrsadel?
Vi funderar på att köpa en och vi har en hemma just nu på prov.
Jag vill höra era åsikter om vad ni tycker om era.
Lägg gärna ut bilder!

Chillipop.

Sv: Prestige Hippos dressyrsadel

Jag hade en för några år sedan. Skön men hal som smör! Skulle inte satsat på den om jag var du.

passar den hästen och ryttaren så är det väl bara att köpa den. Prestige har bra sadlar som du dessutom kan ändra bommen på!

gillar du själva modellen så behöver du inte bry dig om vad folk på ett forum tycker. det finns alltid någon som kommer svara att den är dålig och någon som kommer svara att den är bra. Huvudsaken är att du och din häst trivs i den!

jag har en som jag inte rider i. det är den absolut hårdaste sadel jag suttit i. har jätte svårt att hitta balans i den.
men fram tills nyligen har den legat bra på hästen, dock har han vuxit ur sin 37" nu. så då blir det att skaffa en ny.

det beror helt på vad man smörjer med, och är något samtliga prestige sadlar har gemensamt, förutom D modellerna som är i kalvläder.

ts; om den passar hästen och du gillar den så är det en prisvärd sadel.

Jag har haft en sån och jag hade hur bra balans i den som helst. Inte hal alls om man smörjer med rätt medel!:)

jag vet inte om svaret var riktat till mig, men jag har aldrig tyckt att den är hal. då jag har smort den korrekt.
men jag vet att den och många andra sadlar kan bli jätt ehala med fel tvätt/smörjning.

Prestigesadlar generellt är för breda för mig, men min stallvärd har en sådan sadel som du nämner. Visserligen är sadeln några nummer för stor för mig, men i och med att den ligger bra på hästen så sitter jag ändå helt okej i den tack vare att sätet hamnar i rätt balans med hästen.

Se där, då smörjer jag med "fel" medel enl bukes alla normer. Vad ska man smörja med då?

Okej,det ser ut som att alla har olika åsikter om dem!
Men jag vill fortfarande höra mer :p

Chillipop.

Första sadeln som jag har fått blåmärken utav! Och då har jag ridit i manskapssadel... :crazy: Köpte den inte, min undran är om det finns en sadel med samma passform men skönare? Tips någon?

Jag har en på min ena Islandshäst. Jag tycker att den är skön och inte är den hal heller. Jag tycker lädret har hållit sig riktigt fint under det halvår jag haft den, för en sadel i den prisklassen. Men så är den lätt pedantskött också. På bilden nedan är den dock helt ny.

DSC00016.jpg

Min kompis har som hon är kalasnöjd med - och hon är en liten tunnis som verkligen inte gillar hårda och obekväma sadlar. Men, smaken är ju bekant som baken - du får nog allt prova sadeln så många ggr du bara hinner innan den måste lämnas tillbaka och lyssna på vad din kropp och din häst säger :)

Blev nyfiken vad du har för sadelgjord?

Jag har haft min i drygt ett år nu och jag är jättenöjd! Jag får lätt ont i baken av sadlar men den här trivs jag i och jag rider även distans i den så det blir många mil i sadeln. Jag kan verkligen rekomendera den!

Hade den till ponnyn för ett tag sen. För smal nu. När den blev för smal så hamnade den i bakvikt.

För övrigt, jätteskön sadel! :love:

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka