Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

finapina

Trådstartare
Bakgrund : Rider min älskade medis- häst 3 ggr / v sen 3 år. Har i höst börjat rida för tränare 2- 3 ggr / månad. Har ej tillgång till ridhus. Rider även på ridskola 1 g / vecka på deras hästar. Bytte ridskola i våras då det var ganska rörigt, dyrt och risiga hästar på min gamla...Men det känns inte roligt med ridskolan. Tanken var att jag skulle lägga mig i hårdträning och bli bättre men det känns tvärtom...=( . Har istället drabbats av riktig prestationsångest och går bakåt. Kan inte se / känna om jag sitter ner på fel ben, rider i fel galopp, skänkelvikningarna blir vingliga och för tvära osv...Trivs inte på 175 cm- hästarna, som jag bara får rida när jag sa att "jag känner ju inte hästarna, men jag gillar inte jättehästar utan hellre dom i 150- 160 " när vi skulle önska häst!( Är inte rädd men vantrivs på så stora...) Känner mig ledsen och dålig varje gång.Tycker inte man får någon vägledning / feed back alls när man klättrat upp på någon ny häst fast man frågar. Känns som jag börjat hata dressyr nästan.Hur är det möjligt att man kan bli sämre av att rida och träna mer? Har det låst sig för att jag känner såna krav? Jag vill ju bli bättre, mest för att det varit tal om ev köp av medis- hästen i framtiden.Hur ska man kunna ha häst om man inte ens kan dom basala grejerna? Hur kan mant.ex tappa bort lättridningen fast man ridit i mer än 10 år???? Har ni upplevt något liknande? Hälsningar ledsen och desperat som drömmer om att bli ägare till hästen med det stora H:et.
 
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Känns det roligare att rida för privat tränare? Då kanske du ska satsa på det i stället. Jag kan verkligen känna igen mig. Jag har utvecklats så mycket sedan jag skaffade egen häst och började rida privatlektioner i stället för ridskolelektioner i grupp. En annan fördel är ju att man verkligen kan känna sig för och hitta en tränare man trivs med.
 
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Tränaren är riktigt bra och det känns roligt ( ja, annars skulle jag nog helt lagt ner...) men snart blir det vinter och halt. Vi har ej läge att åka till ridhus. Rädd att jag fastnar ännu mer i utvecklingen om jag inte rider ordentligt 1 g / vecka i alla fall, även om det är på ridskolehäst.Usch, vissa dagar önskar jag att jag aldrig börjat rida för det känns så jobbigt just nu.
 
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Tränaren är riktigt bra och det känns roligt ( ja, annars skulle jag nog helt lagt ner...) men snart blir det vinter och halt. Vi har ej läge att åka till ridhus. Rädd att jag fastnar ännu mer i utvecklingen om jag inte rider ordentligt 1 g / vecka i alla fall, även om det är på ridskolehäst.Usch, vissa dagar önskar jag att jag aldrig börjat rida för det känns så jobbigt just nu.

Hej!

Du verkar ha skaffat dig präktig prestations-ångest!

För de flesta som inte har omedelbar tillgång till ridhus, blir vinter säsongen lite låg-säsong.
Det är OK.

Det är OK att inte utvecklingen går rakt uppåt i raketfart hela året runt.
´Du kan träna mycket ute längs vägarna: skänkelvikningar över vägen eller med stöd mot ett dike, byta riktning, skolorna (om du behärskar dem?). Träna galoppfattningar ur trav eller skritt.
Träna dig på att känna igen vilken galopp du får ur fattningen, träna upp timingen vid fattningen

och så vidare.
Med din medryttarhäst.

Och i vår kan du ta nya tag med instruktören som du är nöjd med.

Jag tränar ganska intensivt med mina hästar.
Jag rider för instruktör ett par gånger per månad, två olika instruktörer som jag anlitar regelbundet. Under vintern brukar det vara uppehåll: nu blir det inget mellan början av november och antagligen mars.
Under tiden jobbar jag vidare på mina hästar med det jag tycker behövs med var och en häst.

Det är ingen fara! Ta det lugnt!
 
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Men du, du rider ju inte på ridskolan för att visa dig duktig utan för att lära dig. :) Försök att se det som att det är toppen att du tar tag dina brister så att du inte sitter och befäster en massa felaktigheter. :)
 
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Det går upp och ner. Ibland blir det bakslag och då hamnar man lätt i en ond tankespiral. Du verkar inte trivas på den nya ridskolan heller? Ska du verkligen rida där då? Det kanske inte var rätt ridskola/ridskolelärare för dig? Jag tappade fullständigt självförtroendet efter en termin med en ridskolelärare som personkemin helt enkelt inte stämde med. Och jag upplevde faktiskt att jag red sämre och sämre för varje gång. Om ridläraren inte ger dig feedback fast du frågar är det verkligen värt att lägga pengar på det då?

Vintertid är tråkigt och jobbigt utan ridhus men man måste inte rida perfekt för att vara en bra hästägare.
 
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Jag känner mig helt vilse i pannkakan faktiskt, hur jag ska komma vidare och komma ur denna jättesvacka.Det kanske inte är min grej dethär med ridskola längre? Att rida runt på hästar man inte gillar bara för att "man måste lära sig rida alla sorters hästar", som man aldrig skulle välja frivilligt utanför ridskolan eg? Hm. Mycket tankar, mycket känslor. Tvångskänsla att man måste rida på ridskola för att bli bättre.
 
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Ridinstruktörer är bara människor de också och det är inte alltid det funkar med vissa instruktörer helt enkelt. Finns det fler ridinstruktörer på ridskolan? Kan du få rida extra i någon annan grupp? Kanske har ridskolan kurser under jullovet då du kan rida för någon annan? Bara för att en instruktör är både utbildad och erfaren så passar man kanske inte ihop med just den människan?

Det är inte fel att rida olika hästar men man behöver ju få vägledning och svar på sina frågor. Och inte bara "Det går inte" vilket jag faktiskt fått en gång, kan säga att jag slutade ganska omedelbart efter den lektionen mitt i terminen.

Hittar man en bra instruktör brukar det ibland gå att få privatlektioner på ridskolehäst och då få lite mer hjälp.

Sen kan man bli bättre med avsutten träning också, finns en mängd böcker och övningar tex med pilatesboll.

Alla har nog svackor emellanåt och den här årstiden gör inte svackor lättare att ta sig ur då bara mörkret är nog för att man ska bli deprimerad :crazy:
 
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Jag känner mig helt vilse i pannkakan faktiskt, hur jag ska komma vidare och komma ur denna jättesvacka.Det kanske inte är min grej dethär med ridskola längre? Att rida runt på hästar man inte gillar bara för att "man måste lära sig rida alla sorters hästar", som man aldrig skulle välja frivilligt utanför ridskolan eg? Hm. Mycket tankar, mycket känslor. Tvångskänsla att man måste rida på ridskola för att bli bättre.

Man måste väl inte alls lära sig rida alla sorters hästar? Såvida man inte tänker sig en yrkesbana som beridare eller liknande.

Men man kan lära sig att tänka lite annorlunda kring hästarna, jag hade en ridlärare som fick mig att börja tänka lite annorlunda. Istället för att fokusera på vad som inte funkade så bra, och om man tyckte om hästen eller inte, så fundera på vad som är hästens starka sidor. Alla hästar har ju några goda sidor, som man kan tycka om dem för. Det kan vara allt från att de är snälla att göra i ordning, att de aldrig sparkar eller hoppar runt när man rider dem, att de har bra skritt, eller en fin mun, eller bra bjudning, eller massa andra saker. Alla hästar har nånting man kan tycka om dem för, nånting de är bra på. Så när du hamnar på en ny häst, fundera på vad som är den här hästens starka sidor, snarare än på vad som inte funkar, eller huruvida den passar dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Prestationsångest, ridskola, egen häst- drömmen...

Istället för att rida i grupp på ridskolan så kanske det är bättre att lägga de pengarna på några intensivkurser under hösten/vintern istället? Finns en hel del ställen som har helgkurser för vuxna utan egen häst. Det brukar vara färre i grupperna på en sån kurs och bra tränare dessutom trevligt sällskap och på kvällarna blir det ofta att man sitter och diskuterar ridningen och lektionerna med varandra. Kanske kan du få ta dig med dig medisen på en sån kurs med nån gång om det inte är alltför långt bort om det är svårt att åka till ridhus regelbundet?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 384
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp