prestationer på mödrenet

aida

Trådstartare
Hur tar man reda på vad mödernet har lämnat?
Tävlingsprestationer, avelsframgångar osv...

Hur långt bakåt (samt hur grenat) kan man räkna med som en merit till sitt eget stos möderne?
Jag har suttit och klickat runt på Blup.se, men har hört att det kan finnas en del fel där, hur ska jag veta vad som är rätt och fel? (vissa står ju även "namn okänt" och då är det ju svårt att söka vidare)

Jag hittade tex att mormors mormor till min häst har lämnat ett sto som vunnit valörpokalen två år, samt ett annat sto som lämnat en godkänd hingst. Räknas det till meriter på mödernet på min häst, eller är det för långt ifrån för att vara intressant?

Finns det något enklare sätt än att klicka runt på Blup?
 
Sv: prestationer på mödrenet

För svenska hästar finns inget bättre än blup, och det du hittat är jättebra och tillräknas mödernet på din häst.

Självklart är det mest intressant vad stoets syskon, mamma och mormor osv lämnat men ju längre bak det finns prestationer desto bättre "genetiskt bagage" har din häst!
 
Sv: prestationer på mödrenet

Tack till er båda!

Det känns ju lite som en djungel när man är nybörjare.

Så om jag har förstått det rätt så är det bättre (genetiskt) att ha bra prestationer längre bak i stammen, men att det bästa, givetvis, är om det finns både på nära och långt håll?

Jag ser det som en tratt som står upp och ner, mitt sto överst i den smala delen, under henne grenar hennes släktingar ut sig. För varje generation kommer det ju en godkänd avelshingst in, men stoet kan vara "vad som helst". Om mödernet då har lämnat avkommor som presterat med bra resultat så har de också bevisat att de har bra gener att föra vidare. Och ju längre ner i tratten man tittar på mödernet (fler generationer ifrån mitt sto) så är tratten bredare och alltså stadigare att stå på...?
Går det att förstå hur jag tänker och tänker/förstår jag rätt??

På HHKlubben fanns det lite rolig info om hur många placeringar de hade, det är ju lite intressantare än bara att de har startat. ("57 placeringar i Svår hoppning bl a 6:e placerad i SM 1988" -måste ju vara rätt bra?)

Men utifrån detta får jag kanske tänka om, om jag ska betäcka detta sto igen... och välja en hopphingst ;)
 
Sv: prestationer på mödrenet

Så om jag har förstått det rätt så är det bättre (genetiskt) att ha bra prestationer längre bak i stammen, men att det bästa, givetvis, är om det finns både på nära och långt håll?
Nje, det är inte bättre om prestationerna finns långt bak på mödernet än om de finns nära. Ju längre bak i stammen man kommer destu mindre genetiskt material är gemensamt med din häst. Det är bättre att hitta svårklasshästar i de närmaste generationerna på mödernet (dvs att mamma, mormor, mormorsmor tävlat/lämnat tävlinghästar) än om de ligger 10 generationer bakåt. Det bästa vore förståss om det fanns svårklasshästar i varje generation från din hästs mamma och 10 generationer bakåt ;)
 
Sv: prestationer på mödrenet

På HK sida är uppgifterna på stona enbart uppgifter som stoägarna lägger in själva och på bl.a de utländska stona så är dessa inte kontrollerade mot respektive länders tävlingsstatistik (tror inte om de svenska heller är kontrollerade, men de är ju åtminstone lättare att hitta!) så jag tycker man ska ta den informationen som är utlagd där med en nypa salt! Gamla tävlingsresultat i utlandet är svåra att få tag i men är det resultat i svår int.klass så borde de finnas på FEIs hemsida men det finns många ston i HK som enl. ägarna har plac i SvH och som ändå inte hittas i FEIs gamla statistik..så ta dessa med en nypa salt! Sen är ju 140 hoppning S-hoppning i Ty bl.a medan det i Sverige räknas som Msv.
 
Sv: prestationer på mödrenet

Fast det du skriver stämmer inte riktigt. Det är helt riktigt att det ofta är hästägarna själva som skickar in uppgifterna, men resultaten kollas visst upp så långt det är möjligt innan uppgifterna läggs in i databasen. Bara för att du inte hittar resultaten hos FEI så betyder inte det att hästen inte har tävlat. FEI har inte kompletta resultat! Ägarna kan t ex ha kopior på resultatlistor och det går att hitta resultatlistor på nätet (tex direkt från tävlingsplatserna) eller i gamla tävlingskalendrar. Uppgifterna som finns i HKs databas stämmer minst lika bra som uppgifterna på BLUP-sidan, men visst kan det smyga sig in fel, precis som på andra ställen.
 
Sv: prestationer på mödrenet

Fast det du skriver stämmer inte riktigt. Det är helt riktigt att det ofta är hästägarna själva som skickar in uppgifterna, men resultaten kollas visst upp så långt det är möjligt innan uppgifterna läggs in i databasen. Bara för att du inte hittar resultaten hos FEI så betyder inte det att hästen inte har tävlat. FEI har inte kompletta resultat! Ägarna kan t ex ha kopior på resultatlistor och det går att hitta resultatlistor på nätet (tex direkt från tävlingsplatserna) eller i gamla tävlingskalendrar. Uppgifterna som finns i HKs databas stämmer minst lika bra som uppgifterna på BLUP-sidan, men visst kan det smyga sig in fel, precis som på andra ställen.

Instämmer! Det finns många andra ställen att bekräfta tävlingsresultat på och jag tror uppgifterna på HHK stämmer väl så bra som på andra ställen, sen finns det alltid folk som misstolkar vad möderne släktskap innebär, justerar uppåt osv :) men det gäller överallt. Det bästa är att "samkolla" flera uppgift ställen om möjligt o försöka hitta uppenbara felkällor, bekräfta resultat osv
 
Sv: prestationer på mödrenet

Som du skriver så kollas det upp så långt det är möjligt..Men ett är säkert att om hästen tävlat INTERNATIONELL klass så har/hade den ett FEI:nr o går att spåra i FEI's tävlingsresultat. Men enl. HK så finns inte resurser att kontrollera resultaten som ägarna lägger in vilket däremot bör finnas inom Blupen eller??
Jag har nu inte gjort någon större granskning (eg. ingen granskning alls) men i min värld är det svårt att uppnå placering i S INT klass om stoet gått i avel hela tiden:confused:
 
Sv: prestationer på mödrenet

Det låter som du tänker på en speciell häst - om du hittar fel i databasen (blup eller HK) så maila/rapportera det.

FEIs register är inte komplett (det ser du om du söker i deras databas), härstamningar saknas, hästar tävlar under olika namn (stoet du verkar fara efter kan ha hetat något annat på tävlingsbanan) o s v.

Om det är fel i HK, så beror det på den mänskliga faktorn eftersom uppgifterna kollas och läggs in för hand. Blup-databasen är kopplad till Ridsportförbundet och fel i deras databas kan följa med till blupdatabasen.
 

Liknande trådar

Avel Undrar om en hingst som ej har lämnat så många avkommor i Sverige kan ha en negativ inverkan på avkommornas BLUP? För att förklara...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 205
Senast: Flippeti
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 511
Senast: Ramona
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
Avel Vi har ett Bernstein-Nepal sto som vi ev ska betäcka till våren. 162cm Halvblodshingst går bort av olika anledningar utan vi vill ha en...
2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp