Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Luna10

Trådstartare
(Moderator får flytta tråden om den ligger fel.)

Eftersom vi tycks vara en hel del här som sysslar med trick-träning, tänkte att det kunde vara roligt om man kunde samla alla i en tråd, där man presenterar sig och sin häst/hästar, berättar vilka trick man kan (gärna med bilder!) o.s.v. Det är ju alltid välkommet med tips på vad man kan träna:idea: !

Själv har jag tränat trick med klickerträning i ca 1,5 år, längst har jag kommit med min halvblodspensionär Lune, 22 år.

Vi kan:

Apportera olika föremål (jag kastar ut det och säger apport, Lune plockar upp det och hämtar det åt mig)

Plockar upp
luneapport2.jpg

Levererar
levererar.jpg

Plockar upp och levererar handske.
hmtarhandske.jpg

gerhandske.jpg

Vifta med frambenen, även början till spansk skritt från marken.
Tyvärr lite lång slutartid på kameran...:p
vframfint.jpg

Nicka "ja", vi håller på och tränar "nej" nu.
skogstroll

Sen kan han även backa på röstkommando från olika positioner, stå stilla lös fast jag går iväg o.s.v.

Sv: Presentationstråd för alla med trick-tränade hästar!

Min kan också det där med att lyfta på frambenen som i spansk skritt..men jag säger "hälsa" och pekar på hans bog då gör han det:D
och så kan han "buga" dvs ta typ en morotsbit jättelångt ner mellan frambena så det ser ut som om han nästan står på ena framknät...vig herre:idea:

Min pärla pussas!:love: Dock är det inte jag som lärt henne det(hon har lärt mig snarare:angel: ) och tyvärr har jag inga bilder...

Min kan också det där med att lyfta på frambenen som i spansk skritt..men jag säger "hälsa" och pekar på hans bog då gör han det

Jag pekar på det framben jag vill ha upp och smackar två gånger, så ungefär som du då.... Jag har dock inte lyckats överföra det att funka från ryggen ännu, men jag jobbar på det....:p

Putt putt.... Vill se flera!

taruppvast.jpg

ger%20mej%20vasten.jpg

chevisvaljbla.jpg

cheviskombla.jpg

marrecirkusbuga.jpg

marre2.jpg

Skäcken är en 4 årig valack, och fuxen är en 5 årig kallblodsvalack
Mkt lättlärda och båda gillar att trickträna!

Undrade just när du skulle dyka upp.... :)

Hur har du gått tillväga för att öva in bugningen? Jag har sett och läst om olika metoder, men inte riktigt hittat någon som passat mig och hästen:confused: .

Tacksam för tips!

Åh, det e så kul det här med trickträning!
Min förra arab kunde oxå buga med hjälp av en morot o så kunde hon 'vacker tass'! Har tyvärr inga bilder!:(

Har alltid undrat hur ni som lärt in apport på era hästar gått tillväga, någon som vill vara snäll o dela med sig?

/EnWisa

hej!
blev inspirerad av er bukefalister så jag börajde leka med min kille med :D
så nu kan han yoga, buga fast med hjälp av morot, ruska på huvudet, backa, början till spank skritt :D

skall fixa bilder :D
5årig hbl val som är VÄLDIGT ivirg på att lära sig nya saker :D

Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Enkelt förklarat (det förutsätter ju dock att hästen är "inklickad" och vet vad klicket betyder-d.v.s. godis/beröm):

Jag började med en hundleksak (typ batong) i gummi som är lätt att greppa om. Jag höll upp den, och så fort han nosade på den - klick-godis .
När han hade fattat att röra leksaken betyder godis, la jag ner den på marken, och körde samma schema. Bara att nu klickade jag inte varje gång han nosade. Då börjar hästen fundera: om det inte räcker med att jag nosar, vad menar hon då? Så efter ett tag börjar han bita lite försiktigt - klick o godis ! Sen håller man upp med klickandet lite igen, tills den biter ordentligt och lyfter upp den lite från marken - klick o godis o beröm massor !
När han kontinuerligt lyfter upp från marken, börjar jag ta leksaken från honom, och klickar EXAKT när jag tar den.
Efter ett tag fattar hästen att för att få klick-godis måste jag få leksaken i handen , så du kan börja ställa dig lite längre bort så att hästen måste gå några steg till dig.
När du märker att hästen fattar helt och hållet vad det handlar om, kan du lägga till ett kommando (jag säger APPORT) just när hästen tänker bita om leksaken. Efter ett tag kopplar den ordet till handlingen, och sen kan du applicera kommandot även på andra grejor (min apporterar spön, handdukar, kepsar, handskar o.s.v., han försökte även med ett vintertäcke, men det var lite tungt ).
Sen är det bara att träna så att hästen apprterar på längre och längre avstånd, man kan även byta gångarter, göra det uppsuttet (praktiskt om man t.ex. tappar spöt när man rider)

Lycka till!

Jag ska tillägga att det är viktigt att man får ett kommando kopplat till, t.ex. hämta eller apport, annars börjar hästen hämta allt löst den ser, t.ex. när jag ska rida brukar jag lägga ner spöet på marken när jag fixar med stigläder o.s.v. - vips sitter spöet i munnen på hästen:rofl: . I.o.f.s. behöver jag ju inte böja mei ner och ta upp det när jag är färdig...:p

Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Jag ska tillägga att det är viktigt att man får ett kommando kopplat till, t.ex. hämta eller apport, annars börjar hästen hämta allt löst den ser, t.ex. när jag ska rida brukar jag lägga ner spöet på marken när jag fixar med stigläder o.s.v. - vips sitter spöet i munnen på hästen:rofl: . I.o.f.s. behöver jag ju inte böja mei ner och ta upp det när jag är färdig...:p

Bara att börja träna då!!

/EnWisa

ååh måste bara berätta!!
idag klarade vi ett riktigt kompliment..han låg kavr ända tills jag sade att hjan skulle resa sig! :D:D :bump:
så fint!!

Kan presentera min lilla polle här :)

Namn: Easy to Berich (kallas Easy)
Född: 1997
Färg: Mörkbrun
Kön: Valack
Ras: Varmblodig travare

Han kan:

• Buga (med lite hjälp, håller på att träna bort det nu..)
  • Plocka upp grejer från marken (ska försöka utväckla det till apport)
  • Spela fotboll (han kan "skjuta" och "dribbla", har dock inte tränat det så mycket på det än..)
  • Hälsa (sträcker fram höger framben som man tar tag i och hälsar, "Vacker tass")
  • Inte äta ur krubban förren jag säger "varsågod"
  • Stå still fast jag går i väg (han står alltid löst på gången hemma, där han bla blir ryktad och äter kraftfoder kvällsmaten )
  • Följa efter mig löst bakom (Håller på att träna att han ska backa när jag börjar backa också, går ganska bra.)

Här är 3 filmer när han gör trick:
Buga:
http://www.youtube.com/watch?v=gRevPZN_KwI&mode=related&search=
Spelar fotboll:
http://www.youtube.com/watch?v=CgLUmUdke9o&mode=related&search=
Plockar upp grimma:
http://www.youtube.com/watch?v=G3j9V_pip_Q&mode=related&search=

Vill lära honom en massa mer för han tycker det är kul och verkar förstå ganska snabbt, men jag vet inte hur jag ska lära ut till honom.. Ni får gärna PMa mig och komma med tip och hjälp på hur jag lär ut, skulle bli jätte tacksam!

Buga (med lite hjälp, håller på att träna bort det nu..)
Det håller vi med på med, men har inte knät riktigt i marken ännu, men ganska nära!:) (Har lärt honom att följa handen ner)

Plocka upp grejer från marken (ska försöka utväckla det till apport)
Det är inte svårt, lyfter han bara tillräckligt högt är det bara att börja ta den, och belöna när du tar grejen.

Spela fotboll (han kan "skjuta" och "dribbla", har dock inte tränat det så mycket på det än..)
Det har jag tänkt börja träna, har dock ingen lämplig boll nu...:p

Inte äta ur krubban förren jag säger "varsågod"
Det kan mina också, har dock inte tänkt på det som ett trick, utan bara vanligt hyfs:o
Stå still fast jag går i väg (han står alltid löst på gången hemma, där han bla blir ryktad och äter kraftfoder kvällsmaten
Följa efter mig löst bakom (Håller på att träna att han ska backa när jag börjar backa också, går ganska bra.)
Samma sak där, hör till gott uppförande.

Vill lära honom en massa mer för han tycker det är kul och verkar förstå ganska snabbt, men jag vet inte hur jag ska lära ut till honom.. Ni får gärna PMa mig och komma med tip och hjälp på hur jag lär ut, skulle bli jätte tacksam!

Tränar du med klicker?:idea: Om inte så rekommenderar jag Alexandra Kurlands böcker om klickerträning, där finns även tips på konster och tricks och hur man lär ut dem. Du kan även gå in på Kanotexpertens hemsida här på Buke och få tips om olika trix.

Det är ju så kul med trixträning!:banana: :banana:

Hej!

Min pålla är nu utlånad, men tidigare så tricktränade vi en del.

Komplement
PICT1588vis.jpg

Stegringar
PICT1254liten.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c318/Tinen/PICT1250liten.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c318/Tinen/sallypbakbenen11_.jpg

Bugningar
SawanhaKristinAlvarsson.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c318/Tinen/PICT1251mindre.jpg

Courbette ursäkta den hemska kvaliteten på kortet
SallyochSally200pljus1_.jpg

Spansk skritt
SpanskSkritt.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c318/Tinen/PICT1378liten.jpg

Spansk trav
http://i30.photobucket.com/albums/c318/Tinen/SpanskTrav.jpg

Glömde tillägga, det är alltså samma häst på alla korten.

Det kan mina också, har dock inte tänkt på det som ett trick, utan bara vanligt hyfs:o

Tycker det samma, men ingen häst jag känner kan det.. De flästa hästarn bara dyker ner i krubborna, medan jag kan gå iväg en bit utan att han rör maten mitt framför mulen :D

Vilken vacker och duktig häst! Hur gjorde du för att lära ut komplement och stegring?

När hästen har lärt sig att gå ner i buga utan hjälp av människan är man väldigt nära ett komplement, så jag rekommenderar att börja den vägen.
Ang. stegring så var hon väldigt stegrig när hon kom till mig, så att läta henne göra det på kommando tog bort hennes begär att göra det som hyss..
hoppas du fattar! :)

Liknande trådar

Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
12 828
Senast: Krans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar