Presentations/lägesrapport/mål 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.

svea

Trådstartare
Nu tycker jag att det börjar bli alldeles för teoretiskt och opersonligt (och grälsjukt) här, och man har ju ingen koll längre på var folk bor, eller vad de har för hästar, eller vad som är på gång. Så nu känns det som om det är dags för en kombinerad presentations-, lägesrapports- och mål 2009-tråd. Dessutom misstänker jag att det finns massor av gamla ubåtar som smyger omkring i vassen här och kollar vad som händer, nu är det dags att gå i ytläge och leverera. :D

Om Ingela inte misstycker ska jag be att få sätta upp ett par regler för den allmänna trivselns skull. Det ena är att alla eventuella ridtekniska diskussioner eller diskussioner om tränare och läror (det vill säga det som det brukar bli gräl om) tas i separata trådar.

Den andra är att om någon lägger in en bild så håll fingrarna från tangentbordet om ni inte kan skriva något trevligt. Nu ska vi nämligen nätverka och hitta nya kompisar, har jag tänkt. Bra idé, va?

Sen en fråga till moderator, får vi tipsa om evenemang ifall de är lite bredare än rena träningar? T ex utställningar på museer, shower, mässor, kunskapsdagar och liknande?
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

...och här kommer min presentation.

Jag heter Anna och bor sedan snart tre år i Uppsala. Jag har varit med ända sedan Bukefalos hette Stallet. På den tiden bodde jag i Umeå och hade en fjording som jag tävlade i dressyr. Nu har jag en lipizzanerkorsning som blir tolv till sommaren (jag har hunnit ha ett par till hästar genom åren). Det har tagit tid att utbilda honom - han är lite knepig både i kropp och knopp och har behövt få utvecklas i lugn och ro helt enkelt. Vi har fått lägga ner oceaner av tid på lösgörande arbete. Det senaste året har det dock hänt massor, och det börjar kännas som att han är redo på allvar att ta steget upp i den högre skolan. Alla rörelser utom bytena i varje finns där, men det är mycket jobb kvar med att stärka och befästa.

Mitt mål för 2009 är att förbättra de tre P:na, att stärka den samlade galoppen så att vi kan få mycket bättre bytesserier, och att få bättre travökningar. Arbetet på långa tyglar tror jag att jag skiter i - han är inte så förtjust i det. Vi kanske testar någon gång och ser om han ändrar sig. Däremot ska vi försöka göra lite balla grejer från marken, kanske nosa på lite terre à terre? Sen skulle jag behöva öva lite vapenlekar så att jag kan visa det på jobbet när vi har soldatdag, och så ska vi kanske vara med i en teateruppsättning med asar som tema. Dessutom ska jag försöka kicka liv i Ridkonstens vänner. Och sist, men inte minst, ägna mig åt lite hippologiskt uppsatsskrivande!
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation

Jag är en tant i mina bästa år (fyllde 53 för några veckor sedan) och jag har ridit i hela mitt liv. Köpte min första egna häst, Besten, för åtta år sedan, idag har jag och min man fyra stora kallblod tillsammans.
Jag kom i kontakt med AR 2001, och började rida enligt de principerna två år senare. Besten, som fyller 17 nästa år, är en fantastisk läromästare. En ljuvlig, nästan svart, maffig kallblodstravare som alla älskar - hon har allt. Dvs allt utom högergaloppen. Vi har kämpat hårt med den och många bocksprång och en del avsittningar har det blivit. Jag har vissa perioder varit riktigt rädd för att rida min häst.

Lägesrapport

Sedan i somras har det dock fungerat bättre och bättre med högergaloppen. Numera kan hon fatta galopp utan att explodera och falla isär i atomer. Med andra ryttare (som exempelvis med min man, som bara ridit i tre år) fattar hon snyggt och galopperar lugnt längs spåret men med mej på ryggen gör hon spåret (eller volten) mindre och mindre - fantastiska galoppiruetter :cool:
Ja, jag vet att det inte är hästen som har ett problem utan jag själv.
Jag jobbar vidare på det.

Unghästen, snart 6, är på väg att bli ridhäst. Hon har fått växa till sig under de två år vi ägt henne, och den senaste tiden har hon fått jobba sporadiskt på lina. Hon är inriden sedan tidigare, vi tänkte bara låta henne glömma det innan vi börjar om på nytt.

Valackerna, som blir 11 respektive 16 år, är ganska problemfria. Den yngre har en skada i en rumpmuskel och går under behandling. Han får sjukgymnastik enligt AR och matte har beställt en massageapparat.
Senioren är en Duracellkanin, han bara går och går och går och.... Glad och trevlig nsv bruks, som gör precis det man ber honom om. Tror han är ganska välutbildad (har bara haft honom sedan i maj)

Mål 2009

För min egen del är det att klara väpnarprovet med Besten. Jag har fått en del förfrågningar om att undervisa, men vill inte göra detta innan jag klarat provet.
Vad gäller Besten är det ju i första hand att befästa högergaloppen trots mina svårigheter och brister. Vi har börjat jobba en del med samling och jag tror faktiskt inte att det är så långt kvar till piaffen.
Unghästen ska definitivt komma igång och ridas under våren och sommaren.
Den yngre valacken ska intensivbehandlas och bli frisk, och den äldre fortsätta sin omskolning om från "vanlig dressyr" till AR.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Ja och amen, rakt igenom. :bow:

Lägg särskilt märke till dessa punkter!!!

Om Ingela inte misstycker ska jag be att få sätta upp ett par regler för den allmänna trivselns skull.

Det ena är att alla eventuella ridtekniska diskussioner eller diskussioner om tränare och läror (det vill säga det som det brukar bli gräl om) tas i separata trådar.

Den andra är att om någon lägger in en bild så håll fingrarna från tangentbordet om ni inte kan skriva något trevligt. Nu ska vi nämligen nätverka och hitta nya kompisar, har jag tänkt. Bra idé, va?

Och kom inte gafflande om att "men då blir det ju ingen diskussion". Utan dessa punkter gäller - Klart slut!

Det ska kunna vara roligt att rida och prata häst för alla, oavsett ståndpunkt inom den klassiska läran.

IngelaH
moderator

IngelaH in person, återkommer efter lite fnulande var hon o häst står just nu o stampar... o vart de vill om hon kommer på det... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Tack Ingela! Vi får väl hjälpas åt att hålla ordning i tråden. Jag hoppas att den kan bli trevlig! :banana:
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Vilket bra initiativ! :bow:

Jag heter också Anna, och har tre hästar. Två araber och en liten Morgan på 6 månader.

Aswan blir 17 år och riden enligt AR de senaste 3-4 åren. Vi skyndar långsamt, mest för att jag har lite svårt att ha koll på alla knappar... Nu har vi börjat jobba mer med samling, och mitt mål för nästa år är att få fina travfattningar från skritt och kanske halt, samt fina galoppfattningar från skritt. Vi ska börja jobba mer med piruetter i alla gångarter, och så småningom kanske det kommer någon piaff.

Pemba blir 4, och är grundriden rakt fram i skogen. Hon ska longeras och börja skolas försiktigt enligt AR. Hon körs också, så vi får se hur mycket vi hinner. Jag hoppas på att förbättra hennes balans under ryttare det kommande året.

Morgantrollet ska växa och ha det gott:D
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation:
Jag heter Ewa och har en arab som heter Wodna och hon fyller 19 nästa år. Vi bor i Södertälje sedan 2,5 år och har alldeles nyligen bytt stall till ett litet, lugnt kollektivstall vid vattnet där det är harmoniskt och väldigt vackert. Ser verkligen fram mot vårens och sommarens blomning.

Lägesrapport:
Vi har ridit enligt AR i drygt två år med nuvarande tränare i drygt ett år. Vi rider i samling i skritt med travövergång, vi tränar samling -framåt nedåt- samling i trav, alla skolor och piruett i skritt och trav. Vi har bra galoppfattningar, men har inte kommit till galopparbetet ännu. Jag har balanserat upp min sits och rider mer centrerat och kroppsfokuserat med en betydligt stillare hand än i ingången av 2008.

Mål 2009:
Jag vet faktiskt inte vad det ska bli av oss, men bra ska det bli! :laugh: Jag hoppas att Wodna kommer känna ännu mer tillit till att böja lederna i bakdelen för att då kunna samla sig mer och kanske - förhoppningsvis - kunna piaffera. Dessutom hoppas jag att galopparbetet kommer komma igång och att Wodna känner sig tillräckligt stark för det. Jag hoppas att jag ska finna ännu mer centrering i mitt säte och ridning, ännu mer stilla hand och stilla skänklar.

I övrigt ska vi ut på många långa turer och njuta av vår vackra natur. Kanske ge oss på hoppträning och jag hoppas att medryttaren kommer vara hos oss hela året och hålla Wodnas kondition på topp. :bow:
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Hej Ewa och Amk, vad roligt att läsa lite om er och få veta mer om er som är bakom nicken. Immer är ju en gammal räv (men det är kul att få lite uppdateringar där också, förstås).

Ewa, ditt stall låter som om det är en väldigt energigivande miljö! :)
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Jo, du vet, jag är en sån där u-båt. ;) Jag har hängt rätt mycket både här på KR och på Senior men inte skrivit så mycket. Det verkar som att jag är lite konflikträdd när det gäller just forumsnack. Men nu när det är förbjudet med påhopp och annat tjafs tittar jag upp! :p

Jaa, och det bästa av allt är att varje person jag har träffat i det nya stallet är en varm och god själ. Stämningen är positiv och jag känner mig verkligen välkommen! Man kommer de vilda djuren otroligt nära och det är väl på både gott och ont... Djur som skriker och brölar runt knuten när man rider själv i mörkret, en vildsvinsflock som drar förbi bara en liten bit bort... Tur man har sån cool häst. Även en gröngöling som hoppar uppför en trädstam, en stor fågel (svan eller häger) som slår vingarna i vattenytan när den startar sin luftfärd, en hjort som står vacker och stolt och tittar på en när man rider förbi. En kanot som tar sig igenom den nylagda ishinnan. Man kan bli poetisk för mindre!
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Vad underbart det låter! Det där med att komma i rätt stämning inför ett ridpass tycker jag är jätteviktigt (och det kanske vi skulle starta en alldeles egen tråd om, jag tror att jag gör det).
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Förresten så frågade jag Immer lite om min tränare när hon hade flyttat närmare mina trakter och jag fick möjligheten att träna för henne. Immer gav min tränare de bästa rekommendationer och jag kan bara hålla med! Där har vi harmonin personifierad! Hon är en stor inspirationskälla till att finna balans och harmoni och jag har själv fört det till fler situationer i livet är "bara" ridningen.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation

Jag är en ung dam på 42, om... *räknar på fingrarna* sju dagar 43 år. Jag har ridit sen 1973, då jag började med ridning som handikappgymnastik på Pettersbergs Ridskola på Norr i Örebro.

Jag köpte min första egna häst 2001 och hon är nu en ung dam på 24, om... knappt fyra månader 25 år.

Jag kom i kontakt med AR här på chatten 1996, då sidan hette stallet.se. Jag började rida enligt de akademiska principerna 2003. Jag kan väl säga som så, att Fatima är fantastiskt tålmodig med sin vingliga matte, som försöker göra rätt. I början gjorde Fatima rätt för det mesta, jag tror till stor del att det vr för att jag ändå skulle få lite självförtroende och känna mig duktig. Men med åren, har jag fått kämpa mer och mer, för att få det hela något så när rätt... Enligt förra ägaren, skulle Fatima vid köpet, vara utbildad LB h/LB dr. Min AR-tränare var tveksam till det senare... och det har säkert många andra också varit, med tanke på hennes dåvarande hjorthals och spända kroppshållning.

Lägesrapport

I våras, på vår senaste AR-kurs kände jag mig värdelös. Jag tyckte att jag bara stått och stampat sen sist MH var hos oss. Men MH visade vad mkt vi faktiskt klarade...



Trevliga skolor, flytta framdel i skritt, trav och faktiskt även i galopp. Att mitt mod, sen ibland tryter gör bara att jag uppskattar MH än mer. För när han såg att jag kämpat mig blå och eg. inte orkade mer, så kom han fram till mig, lät Tima klia sig mot honom och frågade...

"Vem har lärt Fatima det hon kan idag, dressyr motsvarande MSV om man "hårdrar det"?" "Har jag?" "Har ngn kompis till dig?" "Har någon utbildare gjort det?"

... *Tystnad* ...

"Nej... njaa... om det är så du menar att det verkligen är så, så är det ju faktiskt jag..."

"Och ja, det är faktiskt det jag menar Ingela. Det är DU, som överbevisat mig. "Jag har många gånger sagt, att Fatima nog inte är rätt häst för dig egentligen. Men idag... idag måste jag faktiskt ta tillbaka de orden."

Men idag... i slutet av december 2008, känns det kärvt. Dåligt med ridinspiration, förutom på ridskolan, dit jag sällan tar mig då jag inte har egen transport... Trista ridvägar, där Tima inte gärna går ensam... "låtsas vara fröken livrädd", så att matte BLIR "fröken livrädd"... Tråkig paddock, full med bråte, baracker, elskåp och stenhård ridbana...

Det är mest skritta, skritta, skritta... om det inte är pensionärsutflykt med stallkompisen eller om handikappsektionen inte ringer och säger att det är dags för några träningstillfällen och jag får låna stallkompisens transport. Deras transport får jag låna för auktoriserade träningar om jag har pappa med som chaufför... inte för att åka till ridhus, för min och min dams välbefinnande skull, trots att damen är självlastande och jag har tillgång till egen bil.

Mål 2009

För min egen del är det förmodligen dags för byte av höftled till hösten...

Vad gäller Fatima och mig tillsammans hoppas jag kunna börja rida privat för en av ridlärarna på ridskolan en gång i veckan om det går att få ihop med arbetstider och om jag kan hyra en transport, så jag kan åka själv, eller om jag kan hitta en stallplats närmare ridskolan så det blir ridavstånd.

Och inom AR-biten hoppas jag fixa galoppbyten utan att få hjärtat i halsgropen och utan att välta min stackars häst vid kommande kurstillfällen och få till samlingen och böjningen i lederna bak på damen, så att det blir än mer halva steg än det har blivit hittills. HON KAN, det är det ingen tvekan om. Men sen är det meningen att vi ska kunna göra det TILLSAMMANS...

Vi får väl se, var vi hamnar sen beträffande de här målen. Om det blir helpensionärer av oss bägge två, eller om jag KAN komma igen.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation
Jag heter Elin och har en stor, svart varmblodskille som heter Snoddas (Gift Star). Båda är "nyblivna" västerbottningar, sedan ett halvår tillbaka. Jag hållit mig till dressyr och hoppning (även en gnutta westernridning) sedan ungefär 14-15 år tillbaka, utan några tävlingsambitioner, men har börjat nosa mer och mer på AR den senaste tiden och tycker att det verkar jättespännande. Just nu har varken häst eller matte några större kunskaper inom ämnet, men kommer förhoppningsvis bli mer kloka under 2009 :p

Lägesrapport
Har stått stilla ett tag i träningen just nu då jag har jobbat en hel del och inte haft tid eller ork att lägga nån större energi på träning. Har mest blivit uteritter, med lite inslag av enklare övningar i skogen. Galoppen har dock förbättrats väldigt mycket den senaste tiden och grabben har blivit väldigt duktig på att gå undan för hjälperna.
Jag har även börjat komma i kontakt med lite mer hästfolk häromkring. Blir nog kul, med tanke på att jag bara har känt stallägaren innan.
Sedan har jag även blivit väldigt nojjig så fort hästen visar minsta tecken på att gå orent, sedan jag fick reda på att han har "svår" hovbroskförbening på båda fram :crazy:

Mål 2009
Jag har inte så stora mål inför kommande år. Har börjat se mig om efter lite tränare, både inom ridning i allmänhet men även ARtränare. Kommer att jobba lite extra med balansen och kanske försöka hitta vänstergaloppen igen efter att den sprungit och gömt sig någonstans. Finns så mycket annat jag vill göra också, men tar en sak i taget.
Har också funderingar på att återigen ta kontakt med en kiropraktor för att fixa till mina axlar en gång för alla. Det vet jag skulle förbättra mycket inom ridningen och lösa många av dom problem jag och hästen har. OM dom går att fixa...
Sedan kommer jag försöka åka ut och titta på kurser oftare än vad jag gjort, hästen får kanske följa med någon gång han med om han har tur. ;)
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Va kul att läsa lite om alla! Mycket bra initiativ, jag tror detta kan bli en fantastisk tråd. Hoppas nu många skriver lite detaljerat oxå :D

Lite novell-läsning här, hoppas att det inte gör något om det blir lite långt:crazy::

Jag och min häst:
Jag heter (är paraniod att skriva mitt namn på nätet :confused: PM:a om ni vill veta :) ) och nästa år blir jag 30. Känns roligare att bli ung 30 än vara en gammal 20 :D .

Jag har äntligen tagit steget (efter så himlens många år som foderhästare, medryttare, motinerare, testridare, tillridare, unghästryttare, kamikazepilot osv.) och köpt en egen som tar all min tid och kärlek. Bestämde mig att om jag skulle köpa en häst till bara mig så skulle jag satsa på att hitta den verkliga drömhästen som jag längtat efter sen jag var liten. Jag sparade, jobbade extra, drog in på i princip allt som är möjligt att dra in på, levde som kyrkråtta i ca 1 år och sen for jag till Spanien i februari 2008 och köpte mig min PRE född 2004. Han är en tokig, glad, tuff och busig kille som kräver pondus hos mig. Vi bor på ett litet stall tillsammans med hopphästar o islandshästar.

Jag vet inte vilket fack jag ska sätta mig i, men allt började med KFH år 2003 och sen har det rullat på i någon sorts riktning åt det hållet. Rider nu för en ”alternativ” tränare, har gjort i ca ett år. Vet inte vad jag ska kalla ridstilen då tränaren inte själv har kommit på något bra "namn". Vi fokuserar mest på min kropp och min medvetenhet kring den. Jag fokuserar på min kropp och genom den, känslan av hästens kropp under mig. Vi ska hitta en balans tillsammans och hästen är min vägvisare. Han ska leda oss till den högre skolan en dag.

”Ridning är ju så lätt!” (säger tränaren) men jag krånglar ofta till saker i skallen – då är det bra att inte tänka utan bara känna och ha någon som ser på utanför. Jag bara älskar att åka på träning för jag får alltid någon aha-upplevelse eller heureka. Det är fantastiskt att rida!

Jag älskar att teoretisera och förkovra mig i böcker om ämnet häst.

2008:
Vi har haft en ömsom fantastisk och ömsom tuff start detta året. Miljöbytet, första vintern, kastrering, skoning, hitta varandra osv. Vi har fått ta saker i sin takt och börjat om inridningen då han är startad på taggig serreta och skarpt stångbett i Spanien. (Tränsbett? Vad är det? Någon slags krycka?)

Just nu:
Just nu övar vi mest start och stopp, övergångar halt skritt trav och galoppfattningar. Här om dagen hade vi en drömdag där fattningarna kom med bara lite viktöverföring och höft + smacksmack :love:.

Vi kan lite öppna och påbörjat lite rak skänkelvikning och lite slutor. Vänster bak är svårast att aktivera just nu. Det mesta av träningen görs på vägar och i skog och mark. Vi jobbar mycket på att försöka gå rak i takt och balans. Vi har även övat på ridbana när underlaget tillåter. Volten har vi lyckats få hyffsat rund nu :)

Vi jobbar mycket ”löslongering” för att få lite ordning på ”tonåringen” som gärna försöker ta över om vi låter bli lösjobb ett tag. Då övar jag på min pondus/kroppspråk och han på att lära sig röstkomandon. Där jobbar vi med halt skritt trav galopp sidvärtes följa John och allmänt bus och skoj.

Longeringen i lina går framåt, när han kom till Sverige rusa han som en vettvilding när en lina fästes i grimman. Han var helt vild och jag gissar att det kan ha att göra med serretan som använts. Han var rädd, arg, vild och försökte dra iväg och/eller skrämmas, detta övergick till bus och nu är kan det bli inslag av en blandning mellan stress/glädje/förvirring/bus, men händer allt mer sällan. Han klarar nu av att gå på en mindre volt, lyssna på halt skritt och trav, övat lite galoppfattningar med kvicka avbrott. Vänster galopp är svår på linan.

Mål 2009:
Detta året ska vi lyckas med att hitta balans och takt i traven och sträva efter att fånga koncentration under lite längre tid.

Vi ska klara av att skifta böjningar mellan öppna och sluta, kunna ta höger och vänster galopp.

Jag ska fortsätta öva på min balans och kroppmedvetenhet. Vill mot slutet av året känna mig mer avslappnad och känna att jag håller upp blicken och tittar vart jag är påväg.

Åka på träning MINST en gång i månaden, gärna helst två.

Framtiden:
Vi siktar mot courbette :D
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation
23 år, bor mellan Arboga och Örebro. Har fyra hästar, en dponnymärr som jag haft sen barnsben, en nordsvensk som jag köpte från ridskolan där jag jobbade, en elvaårig travare som kom hit för att han är knäpp och ett fyraårigt halvblod inköpt som rehabiliteringsprojekt.
Jobbar som klicekrtränare/problemlösare samt hovvårdare. Har ridit AR sen nått år efter millenieskiftet, dock väldigt sporadisk närvaro på kurser med hästarna, blir oftast att jag åker som fotfolk. Innan det höll jag på med lite hobbywestern och mycket mulleridning. Mulletendenserna finns kvar, så vi varvar dressyren med ridleder och långturer.

Lägesrapport
Nordisen är den jag kommit längst med av mina fyra. Hon bjuder på trampsteg, kanonfina skrittpiruetter mm. Vi började i våras med galopparbetet och har väl inte kommit jättelångt sen dess... Jag bröt handen i somras och nu under hösten har annat kommit i vägen för träningen. Jag har visat en video på oss från en kurs tidigt i våras, den finns i någon av galopptrådarna.
Dponnyn rids i skritt och trav, gör alla skolorna samt terre a terre och levader-to-be:angel:. Mest arbetas hon på lång töm.
Halvblodet är under inridning.
Travaren har varit skadad länge, så är under igångsättning nu.

Mål 2009

Nordisen:
Ta fram den där attans piaffen på riktigt! Galoppskolorna ska sitta som berg och kanske kanske kanske kan vi börja leka med byten.
Halvblodet:
Ska klara skolorna i skritt uppsuttet samt en del uteritter för miljöträning. Kanske lite travövergångar, beror på tid.
Travaren:
Skolorna uppsuttet i skritt och trav, galoppfatningar och mycket tempoväxlingar.
Dponnyn:
Ordentliga levader där vi får med oss ryggen, idag tenderar hon att lyfta sig med underhalsen.

Framför allt ska vi ha kul, allihop!

/Migo
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Vadå smyger i vassen :D. Har smugit ända sedan stallettiden, så jag känner er även om ni inte känner mig ;)

Presentation

Jag bor ute i bushen, hos mamma (billigt och helpension), vi har tre hästar, fem och en halv katt och för många (enligt mig) får.

Min ena älskling heter Cassis, är 16 år (nyss var hon 5! :crazy:), svenskt halvblod e:Billion xx. Vi rider lite som det passar men är seriösa när vi tränar för PW, då blir vi zenmasters båda två :love:.

Min andra älskling heter Twilight Princess, av alla saker, hon kallas mestadels Twix. Ponny från Irland som har haft lite otur, när hon kom var hennes rumpa 3 dm åt höger jämfört med resten av hästen :mad:. Vi är mest ute o promenerar och springer tillsammans, ibland sitter jag upp och skrittar lite. Hon tränar mig i meditation och närvaro :love:.

Lägesrapport

För tillfället är jag nog ganska ofokuserad och så där mycket ridning har det väl inte varit nu under vintern, en hel del promenader däremot. Håller på med någon slags omställning som jag inte är helt klar på vad det är men det får jag väl veta när det är färdigt.

Mål för 2009

Hålla igång ridningen, rida för PW, vara glad, motiverad och frisk så att jag och älsklingarna kan ha massor med roligt ihop :D.

Lite flummigt jag vet, men jag är mest glad att jag lever, har häst och tak. Resten får nog ses som bonus.

smygerivassen
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Hej

Presentation
Jag bor i Tyskland och försöker rida klassisk dressyr på mitt halvblod. Det går ganska bra för nu har jag hittat en ny tränare. jag kan inte skriva här så ofta för det hinner jag bara när jag är hos mormor och morfar i sverige. jag bor i en liten by och min häst på en träningsanläggning med pyttesmå hagar :cry: och två ridhus:D fast det är en bit att åka dit så jag kan inte vara där precis varje dag.

Lägesrapport
tränar mest på byten just nu, det är lite svårt för jag kommer ur balans efter typ andra eller tredje bytet, så min häst brallar iväg och typ det låser sig. vi har inte så mycket skogar att rida i och den som finns får man inte rida i för en surgubbe som äger den så vi rider mest i paddoken. jag tycker att skolorna och den förvända slutan på volt som vi tränat på går jättebra nu, fast i början var det jättesvårt att fatta hur allt skulle vara:crazy:, det var så mycet att hålla reda på.

Mål 2009
jag ska bli ännu mjukare i handen och så vill jag lära mig att rida en piaff på rätt sätt, nu får jag inte träna det för min tränare säger att hästen går som en symaskin då och har frambenen felplacerade så vi måste bygga upp lite mer muskler bak så att hästen kan bära sig mer och bättre och så att frambenen inte kommer för långt in typ.

Önskningar 2009
sen vill jag ta med hästen hit till mormor så jag kan rida i sommar och bada i sjön:p och så vill jag jättegärna träna för Jos LAnsink som ska komma hit och träna i maj, fast då ska jag hoppa:bump:, men det är massa andra som står på kö för ridplatserna.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Vilken otroligt trevlig tråd!:bow:

Här är min presentation:
Heter (eller kallas) Biggan och befinner mig mitt i livet. (42) Jag är en gammal dressyrryttare som vidgade mina vyer och klev in i den akademiska dressyrens värld för 3 år sen. (Det känns faktiskt som om jag lämnade ett trivsamt rum och kom in i en hel värld.)
Jag har ett sto som blir 9 i år. Sawanna. Hon är korsning Varmblodstravare/Dölehäst/Paint. En kraftig och lite tung dam som gått från att röra sig som en framtung stridsvagn till en lätt, lyhörd och bärkraftig dam med hög ridbarhet. Det är en häst med humör och bestämda åsikter. (sto:D)
Henne har jag haft sedan våren 05.
2009 ska vi jobba vidare för att få en ännu starkare och mera bärkraftig häst. Fokus ligger dock på att stärka framförallt galoppen, som behöver bli luftigare och mera bärig. Den har vi jobbigt med både jag och hästen. Vi jobbar också på piaffen och där bör vi komma lite längre i år. Jag ska också försöka jobba lite mera med arbetet vid hand. Det är inget jag är duktig på men vi gör lite ibland och det blir bättre och bättre. Där behöver jag träna mera.
Har en utmärkt tränare som kommer hem och guidar oss i arbetet. Någon kurs per termin är vi med på också.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Ja men visst blir det bra! Och extra kul att läsa om Smygerivassen och Lilla Gullefjun som är nya namn för mig i alla fall. Välkomna! :laugh:
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Tackar :D

Ska göra mitt bästa för att fortsätta vara aktiv, så att jag får ha kvar inloggningen iaf:angel:.

smygerivassen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp