Presentation av gäster utan bordsplacering

nikodemus

Trådstartare
Hej kära bukare
Ni har ju koll på det mest, och efter att ha surfat igenom mängder av bröllopsforum (snark..) så har jag inte hittat något smart sätt att lösa min fundering på. Kan ni kanske hjälpa?

Jag ska gifta mig och det kommer vara över en helg (vi ska gifta oss utomlands), vilket betyder att redan på fredag kväll kommer vi ha en mysig bbq där alla gäster kan mingla och folk som inte mötts förr kommer göra det då. På den här middagen kommer vi inte ha bordsplacering men jag skulle ändå vilja göra ett häfte eller så för att skriva några rader om alla gäster efter som att det är många som inte känner varandra (jag är svensk, min sambo är norsk så det är många som aldrig träffat varandra).

Hur löser jag en presentation av gästerna på ett smart sätt? Det mest logiska är ju att ha det på bröllopsmiddagen när man vet vem som sitter var men det funkar ju inte här.

Någon som kanske gjort något liknande på ett bröllop eller en större fest tidigare när det inte varit bordsplacering? :)

Jag tänker att det bästa kanske är att få folk att börja samtala med varandra?
Det finns lekar. Fåniga och mindre fåniga.
En av mina favoriter är en som varken gör folk generade och den mindre leksugna (som jag....) kan delta i.

Man utser en vägg i rummet till ja-vägg. Sedan frågar man sällskapet olika frågor. De som kan instämma ställer sig vid den väggen. Ganska oskyldiga frågor av typen
-jag har en släkting som heter Gunnar, -jag har haft en grön sko, -jag har kysst någon i en bygdegård, -jag har gått i skolan med brudgummen

Den typen av lekar ger lättsamma upplysningar om folk och leder tille n del fniss. Isen bryts och folk börjar prata.

Jag tänker att lekar som typ ”bingo” iaf inbjuder till att börja prata med folk och ta reda Om dem (såna där man kryssar och skriver namn på tex ”någon som har häst” ”någon som jobbar inom sjukvård” ”någon som har fem eller fler barn” osv.)

Man kan ju även lämna ut ett häfte typ sånghäfte med olika presentationer av folk.. är det många är det rätt jobbigt att läsa igenom dock och man kommer inte ihåg nåt typ, men det är ju oxå ett alternativ. Lite roliga namnlappar kan oxå vara ett alternativ

Jag har gjort det muntligen, med ett 50-tal gäster när jag fyllde jämnt senast. Gjorde det som en kul grej mellan varmrätt och dessert, hade stödnoteringar om några av min partners vänner, det tog kanske 20 minuter totalt. Jag bad var och en att ställa sig upp när den omnämndes, på så sätt hade jag stor frihet att koppla ihop och associera gäster med varandra i ett flöde. Det låter omständligare än det var, och det blev ett uppskattat inslag. Det förutsätter dock att man tycker att det är kul att prata inför folk.

Vi har varit på 40 års fest några gånger. Väldigt uppstyrda sådana. Vid två tillfällen har jubilaren tryckt upp en folder där det dels finns information om jubilaren, info om maten, bordsplacering (men den kan ni ju hoppa över om det är stående första kvällen) samt en kort presentation av alla gäster. Typ två meningar. På mig stod det ungefär: ”Hästälskande granne som hade parkeringsplats i city som krav vid intervju till nytt jobb. Hon fick en parkering och tog jobbet.”
På maken stod det typ: ”Klättrar ofta i träd, springer i våtdräkt och åker skidor. En granne att lita på i vått och torrt”.
Jag hade en bordsherre som jobbade på Permobil, det kommer jag ihåg :D

Mvh Miks

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 373
Senast: Mineur
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 318
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.