Present till syrran

fejko

Trådstartare
Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här!
Jag är naturvetare/tekniker och hon är humanist/kulturvetare. Jag är sportig, hon går på sin höjd en promenad. Hon läser skönlitteratur, jag läser facklitteratur. Hon sjunger i kör, jag går på rockkonsert. Sist jag frågade här fick jag tips om att köpa en bok av Kjell Westö, Tritonus, som hon tyckte var väldigt bra. Någon som har ett annat tips?
 
Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här!
Jag är naturvetare/tekniker och hon är humanist/kulturvetare. Jag är sportig, hon går på sin höjd en promenad. Hon läser skönlitteratur, jag läser facklitteratur. Hon sjunger i kör, jag går på rockkonsert. Sist jag frågade här fick jag tips om att köpa en bok av Kjell Westö, Tritonus, som hon tyckte var väldigt bra. Någon som har ett annat tips?
Jag och min syster är också väldigt olika på lite liknande vis.
Med min syster så har nog någon form av kroppsvård varit det som funkat bäst.
Presentkort på produkter eller någon behandling.
Men din syster kanske inte är som min och gillar sådant.

Du kan säkert få bättre tips av andra mer påhittiga än jag 😅.
 
Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här!
Jag är naturvetare/tekniker och hon är humanist/kulturvetare. Jag är sportig, hon går på sin höjd en promenad. Hon läser skönlitteratur, jag läser facklitteratur. Hon sjunger i kör, jag går på rockkonsert. Sist jag frågade här fick jag tips om att köpa en bok av Kjell Westö, Tritonus, som hon tyckte var väldigt bra. Någon som har ett annat tips?
Är hon hyfsat ofta i närheten av någon akademibokhandel så tipsar jag om låna och läs, kostar 450 kr och man lånar en bok åt gången hela året och får behålla en bok när året är slut. Nya titlar som fylls på under året.
 
Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här!
Jag är naturvetare/tekniker och hon är humanist/kulturvetare. Jag är sportig, hon går på sin höjd en promenad. Hon läser skönlitteratur, jag läser facklitteratur. Hon sjunger i kör, jag går på rockkonsert. Sist jag frågade här fick jag tips om att köpa en bok av Kjell Westö, Tritonus, som hon tyckte var väldigt bra. Någon som har ett annat tips?


Om hon har ett stort intresse för sången kanske några gånger med en sångpedagog kunde vara något, lite som en privatlektion. Om hon är intresserad av kultur utöver läsa böcker kanske biljetter till en teater eller presentkort så hon kan välja föreställning själv eller att ni går ihop . Även om du inte har ett teaterintresse så kan det bli väldigt uppskattat med en trevlig kväll ihop. ,Eller någon form av abonnemang på böcker om hon lyssnar på böcker finns ju flera olika tjänster.

Det beror ju på vad du har för budget såklart och hur långt ifrån ni bor varandra om ni skulle göra en aktivitet ihop. Vill du ha konkreta boktips så hade det varit bra att veta vilken genre hon gillar.
 
Är hon hyfsat ofta i närheten av någon akademibokhandel så tipsar jag om låna och läs, kostar 450 kr och man lånar en bok åt gången hela året och får behålla en bok när året är slut. Nya titlar som fylls på under året.

Det där förstår jag inte. Man betalar för att låna böcker när man kan låna böcker gratis på biblioteket? Gissningsvis med mindre utbud än biblioteket har. Eller har jag missat nåt? Vad är det som får folk att betala för att låna böcker när biblioteket finns? Alltså, det här är ingen kritik. Jag bara känner varje gång jag hör om det här att jag måste ha missat nån information.
 
Om ni båda gillar att gå på spa eller nån annan aktivitet så kan presenten vara att ni gör det tillsammans. Eller om ni båda tycker om att gå ut och äta så kan en middag på restaurang vara en fin present. Det hade iaf jag tyckt var roligt att få!
 
Det där förstår jag inte. Man betalar för att låna böcker när man kan låna böcker gratis på biblioteket? Gissningsvis med mindre utbud än biblioteket har. Eller har jag missat nåt? Vad är det som får folk att betala för att låna böcker när biblioteket finns? Alltså, det här är ingen kritik. Jag bara känner varje gång jag hör om det här att jag måste ha missat nån information.
Nya titlar är ofta svåra att komma åt på biblioteket, här är det enbart nya titlar. Du får dessutom behålla en bok, sällan populärt på biblioteket ;)
 
Nya titlar är ofta svåra att komma åt på biblioteket, här är det enbart nya titlar. Du får dessutom behålla en bok, sällan populärt på biblioteket ;)

Men en vanlig skönlitterär bok kostar inte 450 kr. Så om man lånar på biblioteket har jag ju 450 kr att shoppa böcker för.

Och nya titlar finns ju på biblioteken också? Iaf på mitt lokala stadsbibliotek. Annars kan man be dem ta in en specifik bok. Det har alltid gått snabbt de gånger jag bett om en bok. Sen kan det ju vara kö för att många vill läsa de nya böckerna. Men det borde ju hända på Akademibokhandeln också. De har väl inte heller hur många ex som helst av en bok för utlåning. För försäljning har de ju många men för utlåning borde det vara begränsat, precis som biblioteket. Men det är kanske så få som lånar hos dem att det aldrig blir ett problem?

Kollade nu på Akademibokhandeln och för 24/25 så ingår 55 utvalda böcker i priset. Det är extremt mycket färre än bibliotekets utbud!

Jaja, jag ska släppa det här nu. Jag är bara imponerad att Akademibokhandeln lyckats få folk att tycka att det här är en bra deal.
 
Men en vanlig skönlitterär bok kostar inte 450 kr. Så om man lånar på biblioteket har jag ju 450 kr att shoppa böcker för.

Och nya titlar finns ju på biblioteken också? Iaf på mitt lokala stadsbibliotek. Annars kan man be dem ta in en specifik bok. Det har alltid gått snabbt de gånger jag bett om en bok. Sen kan det ju vara kö för att många vill läsa de nya böckerna. Men det borde ju hända på Akademibokhandeln också. De har väl inte heller hur många ex som helst av en bok för utlåning. För försäljning har de ju många men för utlåning borde det vara begränsat, precis som biblioteket. Men det är kanske så få som lånar hos dem att det aldrig blir ett problem?

Kollade nu på Akademibokhandeln och för 24/25 så ingår 55 utvalda böcker i priset. Det är extremt mycket färre än bibliotekets utbud!

Jaja, jag ska släppa det här nu. Jag är bara imponerad att Akademibokhandeln lyckats få folk att tycka att det här är en bra deal.
Det beror på att människor har olika förutsättningar, möjligheter och viljor. Jag lånar mycket på biblioteket också men gillar även låna och läs av flera anledningar, som sagt nya titlar, har aldrig varit med om att någon inte har funnits inne, bättre öppettider än mitt närmsta biblioteket för mig, jag får behålla en bok men samtidigt läsa många nya böcker.
 
Men en vanlig skönlitterär bok kostar inte 450 kr. Så om man lånar på biblioteket har jag ju 450 kr att shoppa böcker för.

Och nya titlar finns ju på biblioteken också? Iaf på mitt lokala stadsbibliotek. Annars kan man be dem ta in en specifik bok. Det har alltid gått snabbt de gånger jag bett om en bok. Sen kan det ju vara kö för att många vill läsa de nya böckerna. Men det borde ju hända på Akademibokhandeln också. De har väl inte heller hur många ex som helst av en bok för utlåning. För försäljning har de ju många men för utlåning borde det vara begränsat, precis som biblioteket. Men det är kanske så få som lånar hos dem att det aldrig blir ett problem?

Kollade nu på Akademibokhandeln och för 24/25 så ingår 55 utvalda böcker i priset. Det är extremt mycket färre än bibliotekets utbud!

Jaja, jag ska släppa det här nu. Jag är bara imponerad att Akademibokhandeln lyckats få folk att tycka att det här är en bra deal.
I den mån det finns nyutkomna böcker — biblioteken kan i regel inte köpa in precis allt som ges ut — så brukar det vara väldigt långa köer.
Jag står i kö sedan maj till en bok som gavs ut i våras, har räknat ut att jag sannolikt får låna den i november (biblioteket har 11 ex av boken).

Vissa väldigt populära nyutkomna böcker kan ha hundratals reservationer.
 
I den mån det finns nyutkomna böcker — biblioteken kan i regel inte köpa in precis allt som ges ut — så brukar det vara väldigt långa köer.
Jag står i kö sedan maj till en bok som gavs ut i våras, har räknat ut att jag sannolikt får låna den i november (biblioteket har 11 ex av boken).

Vissa väldigt populära nyutkomna böcker kan ha hundratals reservationer.

Nu skulle jag lägga ner det här. Men eftersom du svarar mig. Akademibokhandelns klubb har i år bara 55 titlar att välja bland. Visst, just den nya boken du vill läsa kan råka vara bland de 55 titlarna men gissningsvis har det getts ut fler än 55 titlar i år.

Men om folk gillar det finns det ju uppenbarligen en marknad för det. Jag förstår bara inte hur det kan anses vara en bra deal. Men det behöver jag ju å andra sidan inte heller förstå. Jag bara undrade om jag hade missat nåt och uppenbarligen hade jag inte det.
 
Nu skulle jag lägga ner det här. Men eftersom du svarar mig. Akademibokhandelns klubb har i år bara 55 titlar att välja bland. Visst, just den nya boken du vill läsa kan råka vara bland de 55 titlarna men gissningsvis har det getts ut fler än 55 titlar i år.

Men om folk gillar det finns det ju uppenbarligen en marknad för det. Jag förstår bara inte hur det kan anses vara en bra deal. Men det behöver jag ju å andra sidan inte heller förstå. Jag bara undrade om jag hade missat nåt och uppenbarligen hade jag inte det.
Jag hade liknande abonnemang som tonåring. Tyckte det var roligt att få läsa bra utvalda böcker, man fick behålla hur länge man ville (dvs inte max veckor som på bibblan) och sen behålla sista boken när perioden var slut.
Vet inte vad det kostade och är väl irrelevant idag ändå men det kan helt klart finnas en poäng i "färdiga" paket tycker jag :)
 
Det blir mkt OT nu men jag älskar att låna böcker på biblioteket och gör det regelbundet. Vad som inte fungerar för mig är just nya och populära böcker. Köerna till dessa är alltid väldigt långa och det är svårt att avgöra när man kan antas få boken. Och pga av de långa köerna så finns det inte möjlighet till omlån när man väl fått den. Och det är ofta som jag då inte hinner läsa klart, vilket gör att jag numera sällan ställer mig på kö. Och bokhyllan hemma svämmar över av böcker så jag vill egentligen inte köpa fler. Men det blir så ändå eftersom det med jämna mellanrum dyker upp nyheter som jag absolut vill läsa i närtid. Så jag är inte så förvånad över att Akademibokhandeln kan locka. För min del är det dock inte ngt alternativ pga det långa avståndet till närmaste.

Så jag tycker det låter som en bra presentidé om systern bara bor nära en butik!
 
Min syster fyller år och eftersom vi är väldigt olika frågar jag om tips här!
Jag är naturvetare/tekniker och hon är humanist/kulturvetare. Jag är sportig, hon går på sin höjd en promenad. Hon läser skönlitteratur, jag läser facklitteratur. Hon sjunger i kör, jag går på rockkonsert. Sist jag frågade här fick jag tips om att köpa en bok av Kjell Westö, Tritonus, som hon tyckte var väldigt bra. Någon som har ett annat tips?
Tänker att det är kul att ge bort saker man uppskattar själv. Så jag hade nog kanske gått på ngn facklitteratur som gränsar till skönlitteratur. Typ Karin Bojs, vem är inte intresserad av människans ursprung liksom (Europas mödrar, nu inser jag att jag måste köpa den själv!) :) eller ngt om bläckfiskars intelligens såg jag förra året, verkade jätteintressant. Eller en bok som liknar Ålevangeliet, (som ju är lite "gammal" men finns säkert i samma "genre"). (jag läser mest skönlitteratur men läser väldigt gärna sådana böcker)
 
Tänker att det är kul att ge bort saker man uppskattar själv. Så jag hade nog kanske gått på ngn facklitteratur som gränsar till skönlitteratur. Typ Karin Bojs, vem är inte intresserad av människans ursprung liksom (Europas mödrar, nu inser jag att jag måste köpa den själv!) :) eller ngt om bläckfiskars intelligens såg jag förra året, verkade jätteintressant. Eller en bok som liknar Ålevangeliet, (som ju är lite "gammal" men finns säkert i samma "genre"). (jag läser mest skönlitteratur men läser väldigt gärna sådana böcker)

Jag tycker att man ska vara försiktig med att projicera på andra vad de bör tycka om bara för att man själv tycker om det.
 
Men en vanlig skönlitterär bok kostar inte 450 kr. Så om man lånar på biblioteket har jag ju 450 kr att shoppa böcker för.

Och nya titlar finns ju på biblioteken också? Iaf på mitt lokala stadsbibliotek. Annars kan man be dem ta in en specifik bok. Det har alltid gått snabbt de gånger jag bett om en bok. Sen kan det ju vara kö för att många vill läsa de nya böckerna. Men det borde ju hända på Akademibokhandeln också. De har väl inte heller hur många ex som helst av en bok för utlåning. För försäljning har de ju många men för utlåning borde det vara begränsat, precis som biblioteket. Men det är kanske så få som lånar hos dem att det aldrig blir ett problem?

Kollade nu på Akademibokhandeln och för 24/25 så ingår 55 utvalda böcker i priset. Det är extremt mycket färre än bibliotekets utbud!

Jaja, jag ska släppa det här nu. Jag är bara imponerad att Akademibokhandeln lyckats få folk att tycka att det här är en bra deal.
Hum du har en poäng, det lät ju jättebra, men vårt bibliotek är också så bra. Och den bok man gillar mest kan man köpa på bokhandeln sedan för typ 250?
 
Jag tycker att man ska vara försiktig med att projicera på andra vad de bör tycka om bara för att man själv tycker om det.
Jag menade inte att projicera att systern skulle tycka om det jag tycker om. Utan att jag tycker det är kul att försöka hitta någonting man själv också tycker om/tangerar någonting man också tycker om, att ge bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp