Preparat mot hasledsinflammation?

pinky

Trådstartare
Jag är inte så jätteintresserad av att stoppa i min häst pulver och piller i onödan, det brukar ju dessutom kosta en del pengar vilket jag inte har i drivor, direkt. ;)
Men...

Min häst har precis blivit friskförklarad efter en hasledsinflammation (serös artrit), och jag vill ju göra allt för att undvika såna problem igen.
Finns det några ledpreparat som kan hjälpa till att underhålla leden/ledvätskan? Vilken typ av problem är t.ex glucosamin bra mot?

Tips och erfarenheter mottages tacksamt! :bow:

Sv: Preparat mot hasledsinflammation?

Glucosamin förbättrar statusen av glidbrosket, frågan är var inflammationen satt. I hasledens glidyta eller i själva hasleden för här finns det en väsentligt skillnad på vad som är vad. En hasledsinflammation skall inte jämföras med tex spatt som är en inflammation i hasleden glidytor.

Hm... På pappret, och vad vet. talade om, så handlade det om inflammerad ledvätska. Det är alltså inte frågan om spatt.

Det finns ingen dokumentation för att ngt preparat som finns tillgängligt idag skulle hälpa till att förbättra ett skadat ledbrosk. Däremot finns det behandlingar som bromsar upp nedbrytningen. Att glykosamin som fodertillskott skulle ha den effekten finns det dock idag ingen dokumentation för.
PL

Trots det så är det många veterinärer som rekommenderar det och många hästar som visar positiva reaktioner på preparaten..... tycker jag nog att du ska ha med i dina utlägg :p

Ja jag kan själv rekomendera folk att prova, men med tilläget att det inte finns ngn vettig dokumentation på häst.
Min kommentar riktade sig mest till påståendet att glykosamin skulle hjälpa till att läka ett skadat ledbrosk, detta kan enbart betraktas som fel.
PL

PL och Martha, ni som kan, har ingen av er något tips som kan hjälpa min häst, som inte lider av spatt, och alltså inte skulle vara hjälpt av glucosamin? :angel:

Det måste inte nödvändigtvis vara ett fodertillskott, allmänna tips om rörelser och belastning som bör undvikas, som min vet kan ha missat är också välkommet. :)

Om du frågar mig så kan du få hjälp av ett glukosaminpreparat....om du vill ha mera än glukosaminer är ju en fråga man kan fråga sig själv....frågar du Peter så kanske han svarar annorlunda :D

Jovisst finns dokumentation, dock är väl de flesta tester utförda på människa vilket också har redovisats för i läkartidningar. Vad man vet så skiljer sig inte sättet kroppen tar upp näringsämnen mellan människa och häst, däremot tiden skiljer sig mellan dessa två och hastigheten utav nedbrytning. Så det man kan förmoda är att hästen kräver längre giva för resultat, medan resultatet torde visa sig snabbare på människa.

Dokumentation på att glykosamin lindrar symtomen vid artrit på människa ja, att det skulle läka ett skadat ledbrosk, nej.
När det gäller hur olika ämnen omsätts kan det skilja vädigt mkt mellan olika djurslag, tex användes prednison väldigt mkt till häst innan man upptäckte att det hos häst inte omvandlades till den aktiva substansen prednisolon.
PL

Senast ändrad:

Boj skrev:
Jovisst finns dokumentation, dock är väl de flesta tester utförda på människa vilket också har redovisats för i läkartidningar. Vad man vet så skiljer sig inte sättet kroppen tar upp näringsämnen mellan människa och häst, däremot tiden skiljer sig mellan dessa två och hastigheten utav nedbrytning. Så det man kan förmoda är att hästen kräver längre giva för resultat, medan resultatet torde visa sig snabbare på människa.

Fast om man pratar oral tillförsel så skiljer sig ju häst och människas magtarmsystem och matsmältning en del ifrån varandra, medan människa och hund är betydligt mer lika varandra.

Enligt en ganska färsk studie som min hemmavet och jag diskuterade så visade det sig för att få signifikant 'dos' ut i leden behövde man ge glukosamin räknat i kilo och inte i gram, med dagens preparat. Upptaget var mycket sämre än tidigare studier pekat mot och man hade trott.

Dock, jag har ju ofrånkomliga resultat på ett glukosaminpreparat på min valack, innehåller dock mer än glukosamin. Till det hade vet den mycket sunda inställningen att 'hjälper det så ska du naturligtvis ge det, det kanske inte är det vi TROR hjälper, eller på det SÄTT vi förväntar oss'

Jag håller med din vet o det är på ungefär de grunderna jag faktiskt rekomenderar folk att prova.
I motsats till Bubbla anser jag inte att den negativa dokumentationen visar att det inte har ngn effekt.
PL

Ingen har påstått att den läker skadat glidbrosk, däremot hjälper den kroppen att producera ämnen som gör att skadan inte förvärras. Något som kan hjälpa hästen till ett betydligt längre liv utan problem, fö brukar många hästägare få rekommendation från just veterinär vid vissa typer av skador om att ge hästen just Glucosamin.

Sen skall man se upp med vilken typ man ger, eftersom vissa typer klarar inte kroppen av att bryta ner i samma utsträckning som andra. Renheten är också något man bör se över, annars blir det som att elda för kråkorna.

Då missuppfattade jag vad du menade med att förbättra statusen, jag ser förbättra statusen som ngt som faktiskt gör skicket bättre dvs läker av. I övrigt lämnar jag frågan om effekten öppen samtidigt som jag ofta säger åt folk att prova.
PL

Liknande trådar

G
Träning Vet inte riktigt om jag ser det här som ett problem, men skulle vara kul att höra lite funderingar/åsikter om det. Jag har ett...
Svar
1
· Visningar
771
K
Hästvård Mitt sto har den extremt dåliga vanan att med jämna mellanrum klippa till min vallack med bakfötterna så att blodvite, hälta och andra...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Kokopelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?