Premiering sto

E

esa

Vill visa mitt äldre renrasiga ponnysto (12 år) för att få henne stambokförd. Hur gör man?? Visar jag henne på premiering då? Och hur får man sedan "RC", "RW" etc. efter namnet? Har även hört att äldre ston inte poängbedöms, stämmer det? Hur vet man då hur "bra" hon är?

Kan man visa 2-års ston på premiering och få dom stambokförda på samma sätt??

...många frågor blir det...

Om du vill stambokföra ditt ponnysto visar du henne på en premiering. Sitt stamboksnummer får hon efter att du betalat in stamboksföringsavgift till den rasföreing hon tillhör, inbetalningskort brukar delas ut på premieringsplatsen.

Ett tvåårssto kan visas på premiering, men ej stambokföras. Stambokföring sker tidigast det år stoet fyllt tre år.
Hela SH's storeglemente, premieringsplatser, anmälningsblanketter osv hittar du på SH's Hemsida.
Hlsn Helena

Tack för svaret! Kommer med några frågor till...

Hur är det med poängen för äldre ston?

Varför visar man 2-års ston på premiering om de inte kan stambokföras?

Tror nog att hon får poäng eftersom hon inte är någon veteran ännu. Premierade en 20 åring en gång och då fick hon skriftligt men utan poäng...

Hej igen,
citat ur SH's storeglemente:
Ston över 10 års ålder poängbedöms och klassindelas normalt inte utan endast efter särskild överenskommelse
mellan premieringsförrättaren och hästägaren eller dennes ombud.

Ett 2-årssto kan du visa, dels för att få henne bedömd och klassindelad (klass I, II, eller III), för att få skådepenning, eller för att meritera hennes föräldrar.

Hlsn Helena

Jo jag hade just för mig att jag hade läst att äldre ston normalt inte blir poängbedömda.

Spelar det någon roll om man visar ett 2-års sto på premiering eller utställning? Vad är det för skillnad? Hon har erhållit klass I på utställning som 1-åring, är det någon idé att visa henns som 2-åring då?? Vad är skådepenning?

Numera ät det ingen skillnad att visa ett 2-årigt ponnysto på premiering eller utställning, de flesta utställningar är avelsvärderingsgrundande, dvs resultatet gör att ditt sto meriterar sina föräldrar, och du själv får ju ett omdöme om din häst.
Skillanden skall väl egentligen vara ett på en premiering skall en avelsvärdering ske, på en utställning kan dagsformen spela större roll. Men det verkar bli mindre och mindre skillnad...

Skådepenning är ett pris med gamla traditioner som du kan lösa på en premiering om ditt sto uppnår klass 1 eller II. Det var från början ett penningpris för att uppmuntra stoägarna att använda de bästa stona i avel. Numera är det en medalj som du får betala en slant för om ditt ungsto uppnått klass I eller II.

Hlsn Helena

Tack så mycket för dina bra svar på alla mina frågor!
Har nog blivit lite klokare. Verkar inte vara så stor idé att visa 2-års stoet förrän hon är 3 år och då på premiering och hoppas på diplom :) Tänker nog visa mitt gamla sto iår i stället. Får se om hon "duger" då. Hennes föl verkar bli bra i alla fall...

Men genom att visa tvååringen får ni båda rutin och du får ett hum om vad domarna tycker om stoet. Du kan väl ta med båda två? :)

Skulle man kunna göra men problemet är att stoet har föl så det blir nog lite trångt i transporten. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 862
Senast: mars
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat