Premiering - Klädsel och utrustning

B

BlackiNova

Vad ska jag som leder hästen ha på mig och vad ska hästen ha på sig?
Vad mer ska man ha med?

Sv: Premiering - Klädsel och utrustning

Beror helt på vad det är för ras?

Vad du ska ha på dig: Hel, ren och prydlig + hjälm på huvudet. Skor är jag inte helt säker på, kanske också beror på tradition vad det är för ras?

Jag som visar ponny brukar ha låga skor typ gymnastikskor som är lätta att springa i.

Svensk Ridponny f. 2009

Om hon ska ha träns, vilken färg på lädret?

BILD

Du får ha vilken färg på lädret du vill men jag skulle inte rekommendera rosa utan svart eller brunt normalt.

Man ska framhäva hästens goda egenskaper samtidigt får du inte ta bort fokusen från hästen med att tex använda ett sånt där träns som på bilden.

Ridponnys visas knoppade.

Så knoppar i manen och ett svart eller brunt träns på hästen

Du borde kunna hitta info om hur du ställer ut din ponny på rasens hemsida :)

Du själv: Hel, ren och prydlig. Ett tips kan vara och googla efter bilder från tidigare visningar för att se vad folk har på sig. :)

Men jag själv när det ska vara lite finare har jag kört: Grå ridbyxor, vit blus med svart-grå sleepover över. Eller samma överdel men mörkblå stuprörsjeans. Gymnastikskor på fötterna, jag har haft både vita eller svarta på mig.

Knoppad? :eek:

Jag är inte så bra på det..

Svart eller brunt träns?? Vilket passar bäst med hennes färg?

Funkar vita ridbyxor och svart kavaj som på hopptävling??

Man ska även ha hjälm??

Här hittade jag på din ras hemsida, anvisningar. Superbra skrivet :)

Det står att Sv ridponny får visas knoppad. Det betyder alltså att du inte måste det.

Jag som har varit på en del utställningar ser ju att dom oftast är knoppade MEN personligen tycker jag att hellre visa med utsläppt man än med fula knoppar, om man inte är så bra på att knoppa. Jag själv är helt värdelös på att knoppa :D

http://www.asrp.se/pdf/pa_ponnyutstallningTIPS.pdf

Det står dock att "domaren har rätt att byta ut olämplig visare". Well, kanske på hingstvisning men jag har då aldrig varit med om det. Snarare tvärt om så är dom väldigt öppna och hjälpsamma mot nya visare.
Att visa ponny ÄR och ska vara JÄTTEROLIGT :)

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 181
Senast: ameo
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 888
Senast: Roxy
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 473
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar