Premiera 3-årigt fjordsto. Hjälp en oerfaren!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare loch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 683
L

loch

Jag har ett fint 3-årigt sto som behöver premieras men jag är själv totalt oerfaren när det gäller häst"utställningar".
Jag har försökt läsa mig till vad som gäller på svehast men känner mig ändå lite osäker. Är det till nackdel att visa henne och få dåliga poäng? Det hjälper inte att visa henne vid ett senare tillfälle och bli godkännd?
Ska ston avlägga bruksprov som 3-åringar? Vad ingår i bruksprovet?
Jag är tacksam för alla svar o all hjälp jag kan få! :bow:

Sv: Premiera 3-årigt fjordsto. Hjälp en oerfaren!

Självklart ska du visa henne på sommarens premiering. Det är ju treårsstoets högtidsdag här i livet. Det finns inga garantier alls att det skulle bli bättre poäng någon annan gång. Har man lite tid på sig kan man ju anmäla hästen till en utställning innan premiering och kanske få en vink om hur det kan gå, men även det är osäkert.
Det praktiska löser vi, eller hur. Varför inte visa henne på hennes hemmaplan sista helgen i juli. Alla fjordmänniskor kommer dit. Jättekul!

Självklart ska du visa henne på sommarens premiering. Det är ju treårsstoets högtidsdag här i livet. Det finns inga garantier alls att det skulle bli bättre poäng någon annan gång. Har man lite tid på sig kan man ju anmäla hästen till en utställning innan premiering och kanske få en vink om hur det kan gå, men även det är osäkert.
Det praktiska löser vi, eller hur. Varför inte visa henne på hennes hemmaplan sista helgen i juli. Alla fjordmänniskor kommer dit. Jättekul!

Julita?
Jag kollar svehast flera gånger i veckan men inga stopremieringar finns utlagda än... :crazy:
Har man bara en chans på sig? Känns läskigt eftersom jag aldrig visat häst tidigare... Vill du? :angel:
Hur är det med bruksprov för ston?

Inte Julita, Brunnstorp Östergötland.
Nej, jag har för stora bröst:o för att springa omkring och se larvig ut. Det jobbet får någon sval, slank böna göra. Fråga uppfödaren vet jag.
Bruksprov för ston; Det finns ett rid- eller körprov som stoet ska göra när det är dags för stamboksföring( dvs. ha en avkomma; död eller levande).
Sen finns det ett frivilligt bruksprov för olika åldrar, alla kön= fin fjäder i hatten.
Sen finns det unghästmappen där man får intygat de olika nivåerna= också en fin fjäder i hatten och en sorts VDN-fakta vid eventuell försäljning.

Inte Julita, Brunnstorp Östergötland.
Nej, jag har för stora bröst:o för att springa omkring och se larvig ut. Det jobbet får någon sval, slank böna göra. Fråga uppfödaren vet jag.
Bruksprov för ston; Det finns ett rid- eller körprov som stoet ska göra när det är dags för stamboksföring( dvs. ha en avkomma; död eller levande).
Sen finns det ett frivilligt bruksprov för olika åldrar, alla kön= fin fjäder i hatten.
Sen finns det unghästmappen där man får intygat de olika nivåerna= också en fin fjäder i hatten och en sorts VDN-fakta vid eventuell försäljning.

Oki. Tack! :bow:
Tja... Pinge har väl inga problem m brösten i.a.f.! :p (ångrar du dig så hör bara av dig! Jag vill att hon ska få de bästa förutsättningarna för att bli godkänd)
Försäljning kommer inte på fråga! Meja är :love:
Blir ingen avkomma än, betäcker henne tidigast nästa sommar, men tror jag kör ett bruksprov ändå om det inte är till nackdel för henne?

Är förresten nyfiken på vem som köpt "Milda", är det du?

Milda; Nix, tillverkar för tillfället mina egna. Två på jäsning, första veckan i Maj är de välkomna ut.
Vi hörs av hörru, nu måste jag sova.

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: MiniLi
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 754
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har aldrig tidigare varit insatt i det här med utställning, bedömningar osv. Kom dock idag av en slump in på en artikel om...
2
Svar
21
· Visningar
3 488
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 827
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka