Pre-Korsning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Z

Ziemona

Skulle vilja ha så mycket info om detta som möjligt, så jag är helt "grön".
Har korsat min D ponny (hbl) med Jugueton Mac, och skulle vilja veta om ngn annan använt denna hingst.
Resonoerade att en bra hopphäst med mindre bra gångarter med fördel kan korsas med en gångartshäst som denna, låter det vettigt?
Och för övrigt skulle jag vilja veta hur man registrerar en PRE korsning.
:love:

Sv: Pre-Korsning

du måste ju ha fått en språngsedel eller hur?
Om inte får du kontakta ägaren till hingsten !h*n borde ju veta vart du du ska regga avkomman!
När min hingst betäcker andra raser så hjälper jag till med sådant!
annars så kontakta svenska föreningen eller den danska föreningen för P.R.E!!
MVH tesora :)

betäckte ju på seminstation och mig veterligen fick jag inget.
Hingsten är ju godkänd, och veterinären sa att jag fick ta reda på sånt själv. Har varit i kontakt med både Asvh och svenska hästavelsföreningen, och ingen vet ngt mer än att de inte kan registrera fölet hos sig. KAn jag registrera en korsning hos PRE, borde jag inte likväl kunna registrera hos ASVH då? :confused:

när min P.R.E hingst betäcker korsnings ston så får dom både en svensk och en spansk språngsedel! jag vet att i danmark så har dom skrivit in korsningar som spanska sportshästar och detta ska också börja att göras i sverige ,när cria caballar kommer hit och skriver in våra spanska hästar. Men man ska kunna skriva in dom i ASVH oxå! men då som korsningar med gråa papper (tror jag)lite osäker på färgen på papperen då :angel:
Men jag tycker i alla fall att du ska kontakta ägaren eller semin stationen dom måste ju ge dig ett bevis som säger att ditt sto är inseminerat så att avkomman kan reggas!!!
Hälsningar tesora

Jo men bevis har jag :) Fattar inget som har med avel att göra än så länge, har aldrig sysslat med detta innan.
Varken ägare eller seminstation vet var jag kan vända mig, det är kruxet. Asvh skickade mig still svenska hästavelsförbundet som skickade.. öhh. mig att leta vidare någonstans som jag fick tar eda på själv.

låter som en väldigt sereiös hingstägare då :smirk:
Men gör så här kontakta den danska P.R.E föreningen dom är dom som har hållit på längst i norden då :)
www.pre-horse.dk
Och förklara saken för dom!
Men jag vet att min hingst har en reggad avkomma i sverige som är halvblod/pre då!!
hälsningar tesora

ok, ska prova det. tack!
Hur är din PRE häst? Den jag använt är svår att skilja från ett halvblod, frutom gången isåfall.
Hur brukar de vara i hoppning? Har korsat med hopponny, så det bör väl påverka?
Något annat skoj eller intressant som finns att veta om dessa hästar?

min hingst är mycket spansk !! :love:
Och han har mycket bra rörelser !!
Du kan se honom här och några andra av mina ston då
http://pg.photos.yahoo.com/ph/jojolejon/my_photos
Och jodå hoppa kan dom :bump: :bump:
Men man använder dom mest till dressyr! men en P.R.E häst är en mångsidig häst!
Om du har frågor om P.R.E hästen så kan du PM a mig så kan jag svara. Behöver ju inte ta det här ;)
hälsningar tesora

Min PRE/fullblodskorsning är registrerad i sh som korsningshäst inte så smickrande kanske, men han är billig att försäkra.

Jag tycker att han var väldigt hbl-lik !

Jag förstår hur du har tänkt när du har gjort den här korsningen, jag skulle inte ha gjort den eftersom det sällan blir så att fölet får bara de goda egentskaperna hos föräldrarna. Hat stoet lång hals och hingsten kort, så blir fölets hals sällan mittemellan, det blir oftast antingen eller. Men men

Det borde gå att regga den i ASVH på gråa papper utan härstammning som korsningshäst av hbl-typ

Vad är stoet för ras ? Du kanske kan gå via hennes ras-förening.

Stoet är Hbl/fbl (alltså hbl enl. papper)
Tycker inte att det finns några "fel" på varken hingst eller sto, men givetvis blir det ju aldrig 50-50 hur fölet ser ut. Det kvittar ju vilka raser man korsar. Har som sagt redan hört mig för hos asvh, som inte kan registrera fölet. :confused:

Har pratat svenska hästavels förbundet och det är dit du ska skicka dina papper :) Ring till dom så hjälper dom dig :D
hälsningar tesora

Ziemona skrev:
Resonoerade att en bra hopphäst med mindre bra gångarter med fördel kan korsas med en gångartshäst som denna, låter det vettigt?

Det finns tyvärr som som resonerat som du och fått en avkomma som varken haft gångarter eller hoppförmåga :( Hoppas att ditt föl kommer att tillhöra de lyckosamma som ärvt det bästa från båda föräldrar, men var ändå beredd på att det tyvärr inte alltid blir så.

Jag tror att dom flesta PRE korsningar får PRE ns typ då det är en ganska homogen ras avlad i 400 år, till skillnad på hästar av halvblodstyp. Alla dom jag sett har haft PREns bakkärra dvs förmåga att vinkla sig i samling. Min har fått allt jag önskade mig rätt kön, rätt färg,bra hovar, lagom med gångarter, mkt bättre typ än sin mor, kunde varit några cm högre (men han är ju bara tre så det kan ju komma),men framför allt har han ett underbart temperament villket jag skattar högst. Lycka till med fölisen.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar