PRE hingstar, vilken passar?

Molin

Trådstartare
Ja som tråden heter.

Jag har funderat länge på och åka med mitt sto till en PREhingst, men vilken ska man välja? Ja just, detta är ju alltid lite klurigt.

Denna gången vill jag vara ute i tid, riktigt i tid och jag vill gärna ha era åsikter och hjälp av val av hingst.

Dom jag kikat på är Tobago och Bonic II. Bägge dessa hingstar står inom räckhåll, alltså ingen lång färd direkt, minns inte hur långt men inte mer än 20mil iaf, runt 10 är det nog till bägge.

Men hittade även en annons på en hingst, han heter BOLERO 95, han ska avelsvärderas i höst, han såg trevlig ut på dom bilder jag sett osv. Men väntar spänt tills han är värderad.

Men vad anser ni om dom andra två nämda hingstar?
Har ni eget förslag?

Detta är mitt sto, vbltravare 158hög, och sen är inte duktig på extriören (dels därför vi ska på sommarpremering) så där får ni försöka se på henne ;)
Bilder här på min älskling
21752767.jpg

Hstarna0807066.jpg

Hstarna08070618.jpg

Hstarna0807068.jpg

Hennes avkomma hon fick för 10dygn sedan (e. knabbe)
Hstarna08070614.jpg

21752818.jpg

Sv: PRE hingstar, vilken passar?

Jag kikade in där och visst det är snygga hingstar, men jag vet inte. Zagal och sen den svarta gillade jag, jag vill inte ha en brun hingst. Är så vanligt med brunt, annars en väldigt fin färg absolut =)

Men dom där tar bara på semin som jag fatta det? Jag vill nästan att man betäcker vid hand eller så. Pillan gick på fribetäckning förra året utan problem, så antingen det eller vid hand, och det är nog ingen som har fri betäckning med PRE så hand måste väl finnas?

Men jag gillar Bonic, vad tror ni om han? Skulle han passa mitt sto?

Jag har honom på mitt kbl travar sto =) hon står där nu men bråkar lite me brunst. Han är en väldigt rolig hingst, putta in min mamma i elstängslet för han behövde en klistolpe ;)
Dock kan ja inte heller om exteriör osv men tror säkert han passar,
kommer nog använda honom fler år beroende på hur fölet blir
och om han är kvar i aveln :D

Har ändrat många åsikter kan jag tala om.

Jag har använt Fandnguillo ll

fin hingst.

Visst är det lysande att man kan göra det?:banana:

Är Tobago i avel? Han finns inte med bland hingstarna varesig på swedishprehorses.se eller swepre.com vad jag kan se. Annars är de ju fina hästar båda två - om än väl stora just för min smak.

Min fd foderhäst (arab) ska också betäckas med en pre, antingen i år eller nästa sommar. Vi vill då i första hand ha Guantero, som vi tycker påminner om stoet i storlek och exteriör. Vi gillar hennes exterör men hoppas på en avkomma med mer massa och kraft. Jag är ingen expert på exteriörbedömning alls, men jag tror man ska undvika hästar som är för olika varandra - tex en hingst med lång rygg till ett sto med korta ben riskerar ge en "taxliknande" avkomma.

Sedan är ju genetiken inte alltid så förutsägbar som man skulle önska. Ibland kan de mest konstiga korsningar ge en överraskande fin avkomma och andra gånger blir det fel trots att föräldrarna ser ut att matcha varann perfekt!

Det jag tycker man ska undvika är att välja den hingst ens eget hjärta klappar mest för, som man tycker är slående vacker - utan att istället tänka logiskt; titta på stoet, fråga sig varför man vill avla på henne (vad man gillar hos henne) och hitta en hingst som påminner om henne och kan förstärka hennes förtjänster. Det tror jag ger störst chans att få en enhetlig och balanserad avkomma med ensund och bra exteriör.

Lycka till!

Om jag var du så hade jag ringt hingstägarna och frågat dem vad de tycker. Det är ju inte bara exteriör och färg som ska passa utan även temperament mm.
Lycka till!

Du kan ju titta på Fardelejo. Det var honom jag valde till mitt sto, men jag valde rent känslomässigt. Fadde står i Hällekis, inte sååå långt att åka för dej. Det är en häst man lätt förälskar sig i.

Här kommer ännu mera hingsttips! (Vi gör det knappast lättare för dig, eller hur?:D:p`) Har tittat lite mer på din häst nu och funderat lite. Heleno VI finns ju i Falun också - det är väl inte heller så avlägset från dina trakter? Tror att han kunde passa ditt sto väldigt bra exteriört. Heleno är fin och går bra - såg honom på Strömsholm förra året. Han verkar via naturlig betäckning också.

Om du går in på deras hemsida så finns ett par videosnuttar att titta på!

Han var verkligen fin, ska ha honom i åtanke nästa år!

Jag valde att betäcka med Tendencioso IV (en av pepinos hingstar). Valde honom pga. hans högresta och lite mer smäckra exteriör, samt att han har riktigt bra gångarter. I och för sig är han ju på semin, men min lilla tjej tog sig på direkten (betäckte på 30 dagars brunsten).

Ska kika in den, Falun nej det är ca 18mil dit (Min hemstad :D) ;)

Ja inte gör ni lätt i detta med hingstar, nej absolut väljer jag inte bara efter mitt hjärta, därför jag gärna vill höra era åsikter osv med. Då jag inte är duktig på exteriör.

Jag har varit inne på dom där sidorna och det finns massor med fina hingstar, men sen sådana jag inte är lika förtjust i med :p Jag fasna skarpt för Bonic och Tobago.

Jag hade kontakt med dom med Tobago förut MEN nu svarar hon inte på mina mail :confused: Jag skulle ju åka och kika på honom nu under sommaren men det blir ju svårt när personen inte ens kan höra av sig till mig. Vill hon inte veta av mig? För så känner jag och då vill inte jag ringa och fråga vart hon tog vägen :o
Vad dom sa var att han skulle stå för avel i år, har sett annonsering osv men precis som någon sa här inne, han står inte under hingstar i avel. Konstigt....

Ang Bonic så har jag även småpratat med ägaren där, jag kanske ska fråga vad dom tycker med, om hur dom kanske passar varandra.

Gud vad detta är svårt :(

Ok, jag gillade den här Heleno som du tipsa om, han såg relativt snygg ut. Men är något som jag inte gillade, kan bara inte komma på vad :o Man ser det, men kan fasen inte få fram VAD som jag inte gillar, hur mysko är inte det :eek:

Jag personligen (det lilla jag sett honom) gillar Alferez, hade funderingar på honom tidigare men valde arab istället denna gång. Har inte suttit och kikat på så många PRE-hingstar annars så jag har inget lager att lägga upp till dig ;)

Ja han är verkligen en ståtlig herre alltså, men samtidigt, Skåne. Det är många mil ner dit. Eller var han på semin? Gud vilket minne man har :o

Jag har inget emot en lång tur egentligen, men jag har inget körkort och ingen bil just för tillfället så det blir ju lättast inom 30mil, då kan man låna bil osv. Då är det ju lugnt.

Fast semin fungerar med, men jag vill gärna ha vid hand helst. Sedan vill jag kunna åka och kolla in hingstarna som jag ska välja mellan, då vill jag inte åka flera hundra mil hit och dit heller, så kul är det inte med flyg/tåg osv.

Ja, detta ska bli kul och se VAD det blir av!

Ta en titt på Golosino IV, han står i Säffle. En jätte trevlig hingst med hög ridbarhet och en häftig färg!!! :d
Lycka till med hingst valet. :banana:

Ok, jag gillade den här Heleno som du tipsa om, han såg relativt snygg ut. Men är något som jag inte gillade, kan bara inte komma på vad :o Man ser det, men kan fasen inte få fram VAD som jag inte gillar, hur mysko är inte det :eek:

:D Så tyckte jag också innan jag såg honom live. I mitt fall tror jag det är den där bilden där han "springer framstupa" i snön som hade en negativ inverkan (han ser ut att dra något otroligt tungt!!!) Så går han förstås inte jämt. Men du ska så klart känna för den häst du till slut väljer!

Ja, det blir ju en bit, kom inte ihåg var han stod. Minns inte om han finns på semin men jag håller med dig om att det är kul att se hästen live. Då ser man deras personligheter bäst :D

Ja vi får se vad det blir av detta hingstval. Tur man är ute i god tid :)

tyra, jag kikade in den och han såg snygg ut, tyckte dock att bilderna inte var i det bästa skick men det gick. Såg Friesern med ;) Han såg stilig ut med.

Ja, klart man vill åka och se hästen live, det är ju något helt annat än och se på bild och film såklart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka