PRE hingstar, vilken passar?

Sv: PRE hingstar, vilken passar?

Detta är mitt sto, vbltravare 158hög, och sen är inte duktig på extriören (dels därför vi ska på sommarpremering) så där får ni försöka se på henne ;)

Det finns en massa vackra PRE-hingstar i Sverige, men jag skulle satsa på en hingst som dels kompletterar ditt sto exteriört (du får väl se vad premieringsnämnden säger), dels har någon form av egna meriter (t.ex. utställningsresultat), och gärna även meriterade avkommor. Du kan även ta reda på om hästen är avelsvärderad på Svenska Hästavelsförbundets hemsida (under "Avelsvärdering"), och se vad den har fått för utlåtande där. Man får iofs ha i åtanke att SH:s domare inte är några experter på PRE:er, och därför blir bedömningen inte utifrån rastypiska kriterier på samma sätt som vid en spansk utställning - men den ger i alla fall en bra hint om hingstens exteriöra förtjänster och svagheter.

Ja jo absolut vill jag ju välja en hingst som passar mitt sto så bra som möjligt. Mitt sto är väldigt lätthanterlig, lugn och stabil så med. Hennes gångarter är sådär, just för att jag inte riktigt har hunnit med och utbilda henne ordentligt, men det ska vi som sagt sätta igång med.

Men hon tar gärna för sig när man ber na om saker, hon är duktig och villig att lära sig. Temperamentet är helt perfa på na, kanon alltså. Dock lite smågrinig under dräktigheten men det hör till ;)

Sedan är det ju exteriören kvar, och den får vi se om i slutet av September, är spänd. Rädd för att jag kanske inte kan åka iaf :( Men det ska jag nog ordna upp.

Men hingstar finns det gott om :D Men jag ska bara ha en, så vi får se vem den lyckliga blir :angel:

Okey då har man suttit och kikat igenom dom hingstar som finns i avel i år. Dessa kom jag fram till.

Sonado, Infante 25, Camaron, Califa, Bonic II är dom jag suttit och kikat in lite mer specifikt nu Men sedan fanns det ju en viss Codicioso-Mac, men han kosta lite mer.
Infante står i Norge, ca 40min från Oslo. Men jag gillade honom men han står långt bort och kostar en del, och även transport blir en del då.

Iris fanns med men han har tyvärr blivit valack, blev för hingstig :(

Suck, detta med hingstar är svårt. Jag ska iaf ta mig kontakt med Bonics ägare igen och försöka komma dit och se honom live. Jag gillar honom skarpt. Men det finns ju en del till :p

Jag igen :angel: Jag räkna visst lite fel gällande Infante, han är inte så faslans dyr egentligen MEN en fråga, kan man skicka hästar med flyg från Sverige till Norge? :o

Jag gillar honom, frågan är ju sedan OM han passar Pillan, det får vi se om 2½ månad :D

Ja, visst ser han ut som en önskedröm - Infante! :love::love::love:

Varför överväger du flyg framför en transportfirma? Är hon väldigt transportkänslig? Jag hade nog valt en bra transportfirma med en bekväm lastbil framför flyget. Vet ju inte vad det kostar att flyga hästen den sträckan men inbillar mig att det måste bli väldigt dyrt?

Om du är rädd för höga omkostnader så kan du skrota planerna på flyg;-)

Jag har betäckt mitt fbl sto 3ggr med pre hingsten Disetro, tycker han e snygg och framför allt super temperament. En rikigt gentleman när han betäcker. (natruligt bara)
Har kvar 1avkomma efter dessa och de andra två har jag lite kontakt med fortfarande.
Avkommorna har blivit snygga å se på, rört sig trevlig och super temperament på alla 3.
Jag kan rekomendera Diestro, dock är han gammal nu. Men haft vädligt bra kvalitet.

Jag igen :angel: Jag räkna visst lite fel gällande Infante, han är inte så faslans dyr egentligen MEN en fråga, kan man skicka hästar med flyg från Sverige till Norge? :o

Jag gillar honom, frågan är ju sedan OM han passar Pillan, det får vi se om 2½ månad :D

Jag håller med dig om Infante - en väldigt komplett och vacker hingst med bra gångarter! :bow: Men du kan nog köpa dig ett renrasigt PRE-föl (eller nästintill) för samma pengar som det skulle kosta att skicka ditt sto med flyg till Norge.. Codicioso-Mac är en beprövad hingst med fina blodslinjer, därav priset.

I övrigt gäller det att ha i åtanke att i princip alla PRE-hingstar (över 152 cm i mkh och utan större exteriöra avvikelser) blir avelsgodkända. Avelsgodkännandet är i sig ingen kvalitetsgaranti. Därför är det extra viktigt att man är noggrann i urvalet, oavsett att avkomman blir en korsning.

Haha tack alla, ja transportfirma tänkte inte jag på :angel: Men jag är lite borta i mitt huvud efter allt jobb så jag skyller på det.

Jag har nu fått svar från Infantes ägare, jag är välkommen I ÅR för han ska ev säljas :eek: Attans, i år har jag inte dom pengarna och jag vet inte ens om det blir till våren, men hoppas ju givetvis till våren. Men jag vill ha en BRA hingst.

Visst Infante är en otroligt snygging (fick se mer bilder). Men som sagt, i år kan jag inte även om jag skulle vilja. 2000 NOK är ca 2300 SEK, men allt annat kostar oxå, det kan hända saker TRANSPORTEN lär kosta osv osv, så Infante blir det tyvärr inte, även om det hade varit kul.

Bara fortsätta gnaga på detta då ;)

Har sett Bonic live och det är verkligen en jättefin hingst med ett fantastiskt huvud! Däremot skulle jag inte välja honom till ett sto som är lång i ryggen då han är ganska lång. Däremot så har han ju bra storlek och underbar färg och trevligt temperament.

Fadde på hällekis är oxå en riktigt snygg hings som är ordentligt utbildad. Tycker han är kompaktare och bättre exteriört än Bonic, men allt beror ju på ditt sto.

Min kompis har betäckt sitt kallblodssto med Tendencioso (stavas?) på pepinopre och det är en hings med bra gångarter så det ska bli spännande att se vad som kommer ut. Men han står ju på semin.

Lycka till med ditt val, önskar jag hade ett arabsto att betäcka med PRE:love:.

Jag har fasnat för Infante och jag och ägaren kom överrens om att höras av in till våren för och då se om han finns kvar hos henne eller inte. Om han sålts och går i avel hos nya så kommer jag få ta kontakt med dom, vi får se.

Gillar den hingsten, hade dock vela träffat honom innan, hur gör man? Jag har inte bestämt mig för honom ännu då jag vill veta av Pillans exteriör innan, så val av hingst är inte klart.
Bonic står väldigt nära på listan med, men som sagt kommer gå efter passandet på sto och hingst. Spännande och se vad det blir :)

Idag brunstar hon som tusan dessutom, Sakura är hela 26dygn gammal :D Och hon är bara fööör go :love:

Nu är jag partisk, men jag älskar Camaron! Har sett honom regelbundet sen han kom hit som föl och han blir bara mer och mer grann för varje säsong! Och genomtrevligt temperament, en riktig pärla.

Om du inte hade nog med förslag, menar jag... :angel:

Du är inte ensam om att Camaron är en trevlig typ, jag gillar även han :o Har för mig jag skrev med han som namn av dom jag kikat upp lite om på PREsidan. Men kanske glömde honom?

Ja det är ett svårt beslut om vilken det blir, vi får se... Hihi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka