Centaur

Trådstartare
Hispanoaraben är i mina ögon den ultimata rasen och jag är väldigt intresserad av att köpa en någon gång i framtiden.

Men de få jag sett till salu i Sverige har varit väldigt annorlunda jmf med de som säljs i Spanien, så undrar om det är pga att de svenska oftast är första generations korsningar? Eller beror det på att avelsmaterialet är sämre/annorlunda här och att folk bara väljer en PRE de tycker ser flashig ut till sitt älskade arabsto utan att fundera så mkt över respektivas egenskaper?

Eller är det kanske helt enkelt så att de är så få och de bästa kommer aldrig ut på annons?

De spanska jag kollat på är stora, oftast 160-165, väldigt ädla men med kraftig och kompakt kropp, arabens känslighet, lätta rörelser och fina ökningar kombinerad med PREns lätthet för samling och uttrycksfulla gång.

Går det att hitta en sån hispano i Sverige eller måste man importera för att få den typen?

Ni som har hispanos, båda svenska och importer, får jättegärna berätta lite om dem och visa bilder. :)
 
Sv: PRE/Arab

Tror att du är lite inne på rätt spår när dte gäller våran PRHá avel i sverige :)
Det finns ju inte många i sverige egentligen , I alla fall som är inskrivna i stamboken i spanien, I och med att det har legat nere i sverige i ganska så många år , Men nu kan man ju skriva in dom igen:D

I spanien är ju edtta en stor ras och man avlar dom med samma nogrannhet som andra raser , Jag hoppas att många nu passar på att skriva in sina PRHá när vi nu har möjlighet igen ,

Sen så tycker jag att dom snyggaste brukar vara dom med högprocent av PRE i sig ;)

Här finns spanska stamboken för dom http://www.caballohispanoarabe.com/index.html

Tesora
 
Sv: PRE/Arab

Jag var inne och kikade lite på den sidan och jag undrar vilken av raserna det är som står för procentandelen som skrivs vid namnet? Det borde vara PRE eftersom det ju är "huvudrasen" så att säga.
 
Sv: PRE/Arab

Trodde först det var så men när jag kollade på några stamtavlor så verkar det vara tvärtom?

Tack för länken Tesora! :) Många fina hästar!
 
Senast ändrad:
Sv: PRE/Arab

Det uppföadrna säger är att det är andelen PRE som man räknar :-)
Ska kolla på min gamla hingst avkommor för dom finns ju där

Tesora
 
Sv: PRE/Arab

Jag är ingen expert på avel! Inte heller inom hispanoarabs-dito.
Men är det inte ofta anglo-arab i de spanska?
De i Sverige är väl ofta de lite mindre typ polska "rena" araber etc man avlat på.
Det kan förklara storleksskillnad och lite annat.
Sen så spelar så klart avelsmaterial in! I form av kvalitet..
 
Senast ändrad:
Sv: PRE/Arab

Om du jämför dom spanska araberna med svenska araber märker du en stor skillnad, spanska araber är större och mkt mer rejäla än dom svenska araberna med mestadels polska linjer som är mkt mindre och med mindre massa. Så självklart blir en svensk Hispanoarabe mkt mindre än en avlad i spanien.
 
Sv: PRE/Arab

Mina 2 har mkt spanskt i sig :)
Hingsten är själv 162,5 hög och jag tror faktiskt att han skulle kunna göra grymt fina föl med ett PRE sto. Han är ganska annorlunda i typen mot våra vanliga polska araber.

(Och bara för att ingen ska skrika om otillåten reklam så kan jag informera om att han inte står till allmän avel).
 
Senast ändrad:
Sv: PRE/Arab

Jag kommer ihåg den spanska hingsten Bassora som kom in på 70-talet tror jag. Han var över 160cm hög och riktigt rejäl. Min mor hade en avkomma efter honom undan engelskt OXsto och den blev 163 cm hög.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 422
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 070
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 015
Senast: tesora
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 505
Senast: jjennnyy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp