Prata med häst under tävling..

Sv: Prata med häst under tävling..

Det är väl inte meningen att man ska kommunisera med hästen via tal/smackningar under ett program men man ska också lösa uppgiften. Det västa som kan hända är väl poängavdrag. Min erfarenhet är att det mest står i kommentarerna.
Det viktigaste är att hästen får en positiv erfarenhet av programridningen och behöver man stötta den med rösten så får man väl ta den smällen. När vi har tävlat våra unghästar så tar ryttaren hjälp av rösten, det är ju den man har börjat utbilda dem för och det de ofta kan bäst.

Sv: Prata med häst under tävling..

Jag brukar göra lite tysta ljud, tex om jag känner att han blir lite matt i galoppen osv. som bara hästen uppfattar.

Ang. klappningen, ifall det blir någon form av missuppfattning, tex. fel galopp, omslag, snubbling osv. brukar jag tänka - gör om, gör rätt och beröm iform av en liten klapp. Hästen ska ha en positiv upplevelse även ifrån tävlingsbanan.

Det har aldrig stått något om klappningarna i mina protokoll iallafall.
Men sen ska man ju inte överdriva heller ;)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Fiorano
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 786
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar