Prata med häst under tävling..

Blomskan

Trådstartare
Har aldrig varit ute och tävlat dressyr tidigare och har dålig koll på hur det funkar.
Men iaf.. Får man prata med hästen undertiden man rider upp sitt program?

Sv: Prata med häst under tävling..

Nej, du får inte säga något alls. Vare sig ord, smackning eller andra ljud. Om domaren hör dig så får man avdrag i poäng, ibland på just det momentet men också på ryttarens inverkan eftersom rösten inte räknas som en godkänd hjälp innom dressyr.

Nej det får man inte det ger avdrag om domaren hör dig. Dock ska du prata rätt högt för att det ska märkas. Jag tar gärna på mig ett avdrag på ngn poäng om jag anser att det är läge av den anledningen faktiskt.
av samma anledning att man inte heller får klappa hästen är det smart att lära in att ett finger som stryker mot manken någon sekund ekvivalerar en klapp ;)

Tackar för svaren!

En helt annan fråga.
Får man ha vilka färger man vill på kläder och schabrak?
Exempelvis blå kavaj, cremefärgade ridbyxor och cremefärgat schabrak?

TR finns på ridsportshemsida. Där kan du läsa va som gäller. du verkar verkligen behöva det.

Ja, du får ha de färgerna även om det traditionella är vitt schabrak. Jag har aldrig vitt till min skimmel utan tävlar dressyr med svart (till min dressyrtränares stora förtret :D)

Visst behövs det men eftersomjag är lat av naturen och gillar Buke så vände jag mig hit.. ;)

Ja, du får ha de färgerna även om det traditionella är vitt schabrak. Jag har aldrig vitt till min skimmel utan tävlar dressyr med svart (till min dressyrtränares stora förtret :D)

Fast det kan jag förstå att man inte väljer vitt till en skimmel eftersom det blir lite platt sas.. :)

Jag tackar för medhåll. De flesta hävdar att det räcker med färgad paspoal men jag vägrar numera att låta mig övertalas :p

Sen brukar en rätt ren skimmel helt plötsligt se lite smutsigare ut med vitt schabrak på sig! ;) Om den inte är mer åt det grå hållet då.

Du får ha vilken färg du vill på kläderna, men ridbyxorna måste vara ljusare än kavajen.

Hahah jag pratar med min häst hela tiden;)
Eller inte hela tiden men jag gör det, eller viskar nog mer. Senaste tävlingen i Jönköping när han levde livet inne på banan så sket jag i vad domaren skulle skiva så dom hörde nog mig när jag satt där och "hooo" "luuuuugn nuuuu"

I vanliga fall brukar jag ju bara viska lite, vet inte varför men får för mig att det går bättre om jag säger till honom innan att "nu kommer en ökning", "bra" och "lugnt nu" x)
Hahah knäpp kanske vad vet jag:angel:

Du får ha vilken färg du vill på kläderna, men ridbyxorna måste vara ljusare än kavajen.

Det där måste vara en av de mest seglivade myterna som finns gällande tävlingsklädsel. Men gör gärna ett försök att visa var i TR II det står ;)

Nä det får man inte, det räknas som otillåten hjälpgivning. Dock lär det kosta dig en obefintlig poäng om du ens får ett avdrag, så jag tror JB i utbildnings syfte tipsar om att det kan vara väl värt det.

Ok!
Jo, det är klart- hade jag en häst som spände av väldigt mycket om jag pratade lite med den eller gav den en klapp skulle jag nog också kunna leva med ett par poäng i avdrag :)

Jag har dock aldrig fått avdrag eller vad vet jag så spänd som min pålle varit så är avdragen inte nådiga :P
Hahah men i de klasserna han går super har jag ändå pratat lite men gör det nog diskret då för ingen har sagt något :)

Jag 'råkar' också prata med hästen ibland, ofta ett 'bra ponny!' eller så. Det händer också att det slinker ut en smackning... men det är dock endast när fattningen redan är 'förstörd' d.v.s. när den redan har slängtravat två steg och jag smackar bara för att kunna rädda nästa volt iaf : P

Det med att prata med hästen.. När jag var på min och min hästs första dressyr tävling så tyckte hon att domaren var rätt så läskigt.. Så varje gång jag red förbi domarbordet så hyssssh(ade) jag och pratade "sååååå jaaa, braaaaaa.. Duktig hääst, innnngeen faaara". Det var mycket uppenbart att domaren hörde. Men oxå att hon förstod att det var för att hästen var mycket rädd. Jag fick inget avdrag alls.. :) säger inte att det alltid är så men det var så då.. Om du absolut måste prata för att hästen är rädd gör det nog inget.. Men smacka inte! Det får du nog avdrag för :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Fiorano
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 786
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar