Praliner, fyllning

Shaggy

Trådstartare
Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska de fyllas men frågan är med vad.
Jag försöker googla men får ingen inspiration då förslagen alla är sådant jag inte gillar alls.
Det jag bestämt är att en ska ha kaffesmak. Jag hade en plan på mint men det lär bli tråkigt långt innan pralinerna tar slut. Jag har haft en idé om kola/caramell men det känns också lite tråkigt. Jag har någon halvkokt idé om något med hasselnötsrippel i men vet inte vad för gojs jag ska lägga den i.
Snälla hjälp mig!

Det får inte vara spritsmaker då jag inte kan smaka av sånt.
Det får inte vara bär då jag inte gillar det ihop med choklad och absolut inte citrus heller.
Dessa begränsningar är vad som gör inspirationsletandet så svårt då nästan alla ideer faller inom de kategorierna och jag tappar då sugen totalt.

Det finns en trevlig kvinna som gjort 10 enkla praliner (x2) på Youtube. Blandade smaker. Där kanske finns inspiration att hämta?

Vet inte om man får länka till sidor men min lärare från bageriutbildningen har en hemsida, googla Bageriskola så borde du få upp den som första träff. Under kategorin choklad finns flera recept som är lagom avancerade när man just har börjat, kan verkligen rekommendera brynt smörkola med vaniljganache och själv är jag väldigt förtjust i gräddnougaten (alltid varit en favorit i Aladdinasken). Mörk karamelltryffel ger en len och lyxig ganache, i receptet är den smaksatt med apelsin men det är ju lätt att byta ut, vill du smaksätta med mint så använd ytterst lite pepparmyntsolja för att undvika att det bara smakar tandkräm, smaksatte en fyllning en gång med knappt en droppe olja och de blev toppen 🙂

Vet inte hur det är med länkning osv men 'how to Cook that' chocolate
Tack får kolla upp det :)
Vet inte om man får länka till sidor men min lärare från bageriutbildningen har en hemsida, googla Bageriskola så borde du få upp den som första träff. Under kategorin choklad finns flera recept som är lagom avancerade när man just har börjat, kan verkligen rekommendera brynt smörkola med vaniljganache och själv är jag väldigt förtjust i gräddnougaten (alltid varit en favorit i Aladdinasken). Mörk karamelltryffel ger en len och lyxig ganache, i receptet är den smaksatt med apelsin men det är ju lätt att byta ut, vill du smaksätta med mint så använd ytterst lite pepparmyntsolja för att undvika att det bara smakar tandkräm, smaksatte en fyllning en gång med knappt en droppe olja och de blev toppen 🙂
Var det med äkta olja eller arom? Har bara fått tag i arom.

Tack får kolla upp det :)

Var det med äkta olja eller arom? Har bara fått tag i arom.
Det var med äkta olja, brukar ju alltid vara lätt att få tag på från apoteken runt jul men nu verkar det knappt finnas någonstans, kanske gå till ditt lokala apotek och fråga?

Det var med äkta olja, brukar ju alltid vara lätt att få tag på från apoteken runt jul men nu verkar det knappt finnas någonstans, kanske gå till ditt lokala apotek och fråga?
Aha det är där man köper. Jag googlade och fick massor av träffar men gav upp efter typ 15-20 då alla var till doft trots att jag sökt på att det skulle vara ätbart.

Kokoskola
Kola med vanilj och havssalt
Ganache med kryddor t.ex. kanel, kardemumma (även rosepeppar kan vara gott men lite speciellt)
Lakrits
Nötter, mandlar, pistagenötter i olika former - rostade, karamelliserade, som mandelmassa...
Ingefära
Saffran

Tack för alla tips. Nu har jag gjort klart två sorter och ska göra en tredje imorgon (hoppas jag).
De två som är klara är en med den mörka kanramelltryffeln som @Novienna tipsade om även om den blev gjord på bara socker och inte någon glykos eftersom sådan inte fanns hemma. Den blev i alla fall god.
Den andra är resterna av den första, blev ju så mycket kvar, utspädd med lite av ett recept på en mockaganache, givetvis omgjord jag kan nog inte följa ett recept. Det blev aningens mycket kaffe i den men man får väl helt enkelt äta en och vara nöjd.
Undersidorna ser hemska ut, att skrapa av formarna är något jag behöver mycket träning i inser jag.
1734560276510.webp

Den sista blir nog en gräddnougat med hackade hasselnötter i. Det är i alla fall planen nu och det jag köpt hem grejer till.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 087
Mat Sammanfattning av den långa texten nedan: Jag söker snabblagade, enkla recept till en person som snart flyttar iväg till college...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 148
Senast: Mumfie
·
Äldre Jo, jag har funderat ett tag på att göra lite egna praliner till jul bara för att det vore roligt att komma med något eget, utöver det...
Svar
4
· Visningar
3 686
Senast: Migo
·
Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
7 044
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar