Praktikplats och ersättning!

Weeazel

Trådstartare
Hej!
Till att börja med ska jag säga att jag inte har en aning om detta är rätt plats för denna tråd, så om det finns en lämpligare plats för tråden får någon moderator mer än gärna flytta på den! :)

Så till min fråga.
Jag har blivit erbjuden en elevplats hos en svårklassryttare i hoppning jag mer än gärna skulle vilja ta. Jag är förnärvarande arbetslös och ska så snart som möjligt skriva in mig som arbetssökande på arbetsförmedlingen.
Anläggningen är HYN-godkänd.
Finns det någon möjlighet för mig att få någon form av ersättning från försäkringskassan eller liknande, typ aktivitetsstöd eller dylikt, om jag tar praktikplatsen?
Skulle så gärna ta den för jag skulle nog utvecklas något otroligt, men det är svårt att leva på luft, vatten och solsken! :crazy:
Otroligt tacksam för alla svar jag kan få, gärna så snabba som möjligt!

Mvh
Micke

Sv: Praktikplats och ersättning!

När jag hade praktik inför Hippologen fick jag noll ersättning från Arbetsförmedlingen. Praktikplatsen fick dessutom inte heller betala ut någon lön.
Upplyste AF om det kenpiga i det hela, Hippologen kräver praktik, praktikplatsen får inte betala ut lön och man får inget stöd från FK eller AF, men det är ju inte ett av deras mest prioriterade ärenden.

Jag gick på A-kassa, vilket inte heller var tillåtet, men då jag hade säsogsjobb för tillfället skulle jag ändå gått på A-kassa en kort period.

Med andra ord är man rätt körd, om man inte vill försöka fuska till sig a-kassa, vilket kanske inte känns som en så bra lösning, spec. inte eftersom jag vill försöka vara där i minst ett halvår-ett år? :/

Gå till AF och fråga, kanske är det annorlunda nu. Annars får du ju se om du kan få lön på praktikplatsen.

man får bara ersättning från arbetsförmedlingen om praktiken leder direkt till ett jobb, och även det är svårt att få antagligen.
jag praktiserade i ett halvår på en hyn godkänd anläggning, ingen lön + direkt efter jag slutat skolan + egna hästar = jag var helt pank efter 4 månader.
var totalt slutkörd efter praktiken också, var arbetslös utan A-kassa tills januari och fick då jobb som stallskötare 4 dagar i veckan med 250 kr om dagen inklusive körersättning för 3mil. och med bara denna lilla lön så fick min ekonomi en enorm uppsving :p.

så om du inte har en bra ekonomi nu innan praktiken, ta ett stalljobb istället och jobba där lite längre så kan du komma in på hippologen i alla fall. mycket bättre som stallskötare också då man är ngn och inte bara en värdelös praktikant.

Hej! jag är för tillfället på en HYN godkänd praktik! :) jag hade samma funderingar som dig innan jag tog platsen, pm:ar dig om vad jag vet :)

Liknande trådar

Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 301
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka