Praktiklön?

T

thuldilull

Hejsan!

Efter nyår ska jag börja praktisera i ett stall. Det är en praktik som kommer ge mig behörighet till bland annat djursjukvårdprogrammet. Men min praktikplats erbjuder boende och ett mål mat om dagen men ingen lön utöver detta och enligt HYN behöver praktiplatsen inte göra det heller. Min praktikplats sa att jag kunde söka praktiklön hos min arbetsförmedling men där sa de att arbetsförmedlingen inte betalat ut något sådant. Jag ska vara där i 6månader.

Min fråga är då hur andra har gjort som praktiserat? Har ni fått lön genom arbetsförmedlingen? Eller har er praktikplats gett er lön ändå? Eller har era föräldrar hjälpt till? Eller har ni löst det på annat sätt?

Tacksam för svar!

Sv: Praktiklön?

man brukar få ca 5000kr genom arb f,annars brukar det ligga på ca 3500kr.

Hej :)

En praktikplats behöver inte ge praktiklön, så det stämmer det som arbetsförmedlingen säger. Tycker själv att det här systemet är någon motsägelsefullt efter som man behöver just sådan praktik för att komma "vidare" i utbildningen.

Jag tycker du skall ta en diskussion igen med arbetsförmedlingen, ang ev. lärling. Dessutom - ta en titt på denna länk, stipendium kan täcka alla dina kostnader samt ge dg möjlighet att få extra kurser!

Lycka till!

http://www.syoguiden.com/category2.asp?BenID=6

Prata med någon annan på arbetsförmedlingen! (Alt någon annan stad)
Iom att du måste ha denna praktik för att kunna vidareutbilda dig så "ska" arbetsförmedlningen betala ut praktiklön.
På vissa ställen är de dock hårdare än andra, tyvärr.

Om jag har förstått våra avtal rätt med regeringen så är det dessverre så att praktiklön inte behöver betalas ut om det inte ger direkt arbete efter praktikens avslut. Just därför det är så motsägelsefullt, precis som du säger. Det är för en vidarutbildning.

Fast det där är ju både och... Om praktikplatserna skulle erbjuda LÖN skulle det inte vara så gott om praktikplatser. Om man ska betala ut vit lön (och självklart SKA lön vara vit) blir det så dyrt att man nog inte har råd att ta emot en praktikant, som ju å andra sidan INTE ska ta fullt eget ansvar, och som SKA ha handledning. Då är det bättre för företaget att lägga de pengarna på att anställa en äldre/utbildad person om man nu alls har pengar att lägga.

Att däremot det tyvärr i hästbranchen är ganska vanligt att man tar emot praktikanter o använder dem som vilken arbetskraft som helst tycker jag INTE är OK. Men en bra och lärorik praktikplats som utöver arbetsförmedlingens praktikbidrag erbjuder boende, mat o kanske boxplats tycker jag är helt OK.

Sant det.

Det är det som är faran med praktikplatser som man "måste" ha för att komma vidare. Boende och ett mål mat om dagen klarar man ju sig dessverre inte på. Då leder detta i regel till att man arbetar svart. En stor fara inom hästbranchen.

Det är därför jag menar att systemet är något motsägelsefullt. Om man erbjuder en praktikplats där man faktiskt skall gå med och göra exakt det arbete som personen som lär upp en gör, borde reglerna vara bättre. Att bara belasta arbetsgivaren för detta är där emot fel.

I andra länder är det dock vanligt med att människor faktiskt tar lån för att få en åtråvärd praktikplats.

I andra länder är det dock vanligt med att människor faktiskt tar lån för att få en åtråvärd praktikplats.

Iom att det gäller praktik som görs i syfte att kunna utbilda sig vidare tycker jag att praktik vid godkända praktikplatser skuller vara berättigande till studiemedel.

Verkligen. Tyvär gäller detta bara praktik som redan ingår i en ubildnng. Vacco .... Konstiga regler.

När jag pratade med arbetsförmedlingen om bidrag/lön vid praktik fick jag blankt nej. "Arbetsförmedlingens syfte är ju att du ska få ett jobb, inte börja studera!" :smirk:

Ja precis så sa de till mig också:( Ska kolla efter stipendier. Men det är så krångligt med sånt, man kan ju leta i en evighet! Någon som lyckats få stipendie för förberedande inför djursjukvårdarprogrammet/ hästskötarprogramet eller dylikt?

Jag kan absolut förstå att praktikplatsen inte vill ge någon ersättning men man tycker väl att staten/regeringen/kommunen borde stötta, eller? menmen så är det ej...

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 330
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik tror jag postar tråden rätt, annars är det fritt fram att flytta på den.. :) Jag skrev för ett tag sedan att jag var trött på allt vad...
2
Svar
20
· Visningar
3 275
Senast: ponilover
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Grettir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25