• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eliz1e
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 452
E

Eliz1e

Har länge önskat en avkomma efter Power Boy. Jag har nu ett halvblodssto som jag funderar på att betäcka med honom. Han är ju 20+ och jag vågar inte vänta längre. Vem vet hur länge han finns kvar i avel. Har någon annan någon avkomma efter honom? Vilket sorts sto har ni använt honom till? Hur stor är chansen att det blir en "liten stor häst" istället för en ponny?

Sv: Power Boy

Hej.

Jag har använt Power Boy fyra gånger, alla avkommorna är tämligen lika varandra.

Dom har alla god exteriör och nu så pass gamla så att de rids och körs.

Inridningen och inkörningen har gått bra utan komplikationer.

I dag har jag ingen kvar utan alla är sålda.

Mödrar till dessa fyra Powerboy avkommor är två olika ston, bägge ridponnyston med welsh engelsk/arabiskt fullblod i härstamningen mao samma typ av härstamning som Power Boy själv har. Bägge mödrarna är stora D-ponnyer.
Resultatet höjdmässigt är EN övervuxen och tre maxade D- ponnyer ca 147-148 cm. (ärligt mätta).

Så betäcker du ett halvblodssto med P.B så kan du få en ponny, men det är mer troligt att det blir en liten häst.

peråke

Jag har en Power Boy avkomma som är ett år i år.
Mamman är Russ/arab-NF o 134.5cm. Fölis mätte 131cm vid 11mån.
Tror hon blir D-ponny.
PB sägs ju vara mycket säker i sin storleksnedärvning så jag tror att risken att han ger storhästgener är nog inte så stora. Blir det häst så kommer det nog från stoet. Liten häst är min chansning...

Har också en avkomma efter Power Boy, är fyra i år och ligger på ca 151 cm m. ponnymamma (halvblod/ russ/ arab), ca 146 cm. Det var lite av en chansning där som inte blev så lyckad strl-mässigt, men absolut annars en kanontrevlig häst! Vill du ha en ponny skulle jag inte chansa med ett hbl sto.

Jag har använt Power Boy till två ston 2003. Ett welsh sektion B sto(C-ponny) och ett welsh sektion A sto (welsh mountain sto, liten B-ponny) Båda två är tre år i år och den som har C-ponny mamman är själv D-ponny nu och den som har B-ponny mamma är stor C-ponny så risken eller chansen (beror ju på vad man vill ha) är nog att det blir en liten häst om man blandar in halvblod med Power Boy.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 226
Senast: Emro
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 866
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Tråden för spår