Sv: Pott-träning
Selma är 3 år (på lördag
) och är inte ens i närheten av att börja bli torr.
Det känns lite frustrerande, för som mamma VILL jag ju gärna att hon ska slippa blöjorna.
VI hade tänkt jobba lite på det i somras, då hon skulle kunnat gå naken ute i solen - men solen lyste ju med sin frånvaro så av det blev det intet... Några gånger gick hon på pottan då, men sen blev det inte mer. Hade kanske kunnat ha henne utan blöja inne på dagtid, om det inte varit så att vi har heltäckningsmattá på övervåningen, där vanligaste lekstället är. Känns inte så lockande att få mattan nerkissad av ett barn som inte har minst aaning om när det är dax att kissa - eller kanske ännu värre att bajsa...
Så jag har helöt enkelt släppt på¨det kravet på mig själv. HAR potta stående på båda toaletterna, ska även skaffa en såndär insats att lägga på toan (hon blev lite inspirerad av jämngamla kusinen i helgen) och se om den är mer poppis. Men i övrigt får det komma när det kommer.'
Jag tycker det är underbart att man idag har avdramatiserat det där med att barnen ska bli torra. Jag tror inte att det finns någon förälder som VILL ha blöja på barnen när de börjar bli stora. Men det känns jätteskönt att ha stöd av sakkunniga när man de facto HAR ett barn som skulle kunna vara torrt men som inte är ens i närheten av det. Det kommer när barnet är moget för det.
Möjligen skulle jag kunna klä på Selma tygblöjor, så att hon känner när det "händer" något. Jag HAR tygblöjor (vikblöjor) och har nog ett par byxor i hennes storlek också, tror jag. Men grejen är att hon inte tålde dem som bäbis, så jag vet inte om jag vågar prova. Hon fick utslag i hela underredet om jag inte bytte direkt efter hon kissat, vilket är ganska svårt på en sovande bäbis om man inte ska väcka dem en gång i halvtimmen... Och nej, det var inte tvätt medlet hhon inte tålde, tyvärr. Jag körde dem en gång extra i maskinen, UTAN tvättmedel och samma sak hände ändå.
Så jag har gett upp, det får komma när det kommer. Och till sommaren hoppas vi på bra "springa naken-väder", så ska vi jobba lit emer på det då.