Pott-träning

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Min mamma har alltid hävdat att jag var torr när jag började på dagis när jag var 6 månader, och jag har alltid garvat åt henne och tänkt att "tiden förändrar ju alla perspektiv, jag var väl 1 år och 6 månader kanske..." Nu fick Hannah en potta i julklapp och min mamma har varit här under helgen och hälsat på, OCH pott-tränat med Hannah, 7½ månad :smirk: Vad händer?? Jo ungen kissar och bajsar på pottan som om hon aldrig gjort annat :confused: Sätter man henne där nu efter att hon ätit eller när hon sovit en stund, så gör hon det hon ska där, urhäftigt! Visst har hon blöjor, men efter helgen så har det minskat från ca 8-9 blöjor till 4-5 stycken, så det är ju bra!! Hur tidigt har era barn börjat med pott-träning?

Sv: Pott-träning

Jippo skrev:
Min mamma har alltid hävdat att jag var torr när jag började på dagis när jag var 6 månader, och jag har alltid garvat åt henne och tänkt att "tiden förändrar ju alla perspektiv, jag var väl 1 år och 6 månader kanske..." Nu fick Hannah en potta i julklapp och min mamma har varit här under helgen och hälsat på, OCH pott-tränat med Hannah, 7½ månad :smirk: Vad händer?? Jo ungen kissar och bajsar på pottan som om hon aldrig gjort annat :confused: Sätter man henne där nu efter att hon ätit eller när hon sovit en stund, så gör hon det hon ska där, urhäftigt! Visst har hon blöjor, men efter helgen så har det minskat från ca 8-9 blöjor till 4-5 stycken, så det är ju bra!! Hur tidigt har era barn börjat med pott-träning?

Min grabb var ett år o en månad när jag tog blöjorna av honom...på nyår..sen dess har han aldrig gjort nåt i byxan :D
jag kommer inte ihåg men antagligen så gick han ju på pottan då :p
Nu är han 23 år...så det var ju ett tag sen...

Önskar att min grabb ville göra det...
Jag lyckas inte i alla fall.
Började tidigt att sätta honom på toa, han kissar om han är kissnödig och bajsar gjorde han en period men sen han blev medveten om att han just bajsar går det inte...
Han kissar morgon på toa för det mesta (om man hinner med) och jag försöker få honom att kissa kvällen där också.
Men det är alltså bråk, skrik och krig om jag skulle försöka andra gånger på dygnet, och det känns onödigt att bråka om en så viktig sak som toa...
Men han har lärt sig nu att säga till när han är kissanödig på morgonen (ett stort framsteg)... får väl hoppas att resten också släpper snart.
Han är 2½ för den delen.

Jag var blöjfri runt 2 årsåldern själv tror jag, brorsan lite senare..

Tjejerna var torra nattetid vid 1 års ålder och vid 2 års ålder dagtid, eller nu blev det lite fel. Therese var torr vid 1 år dagtid oc Tara vid 1 ½ men då hon fick en spricka i ena benet då så åkte bläjan på igen för att det inte skulle bli något misstag i gipset, när gipset åkte av så ville hon ha kvar blöjan ett tag till. Tobias är torr på nätterna sen ½ år tillbaka, han är torr på dagarna om han får vara naken :p men har han kläder på så glömmer han bort att vara torr.
Tette har fortfarande blöjer :p men så är han bara 3 månader :banana:

Grattis :)

Min son på drygt fyra kissar fortfarande ner sig flera gånger varje dag. Han har nattblöja (vilket inte är något stort problem) men känner inte och hinner inte på dagarna. Jag är förbaskat trött på all tvätt som blir efter honom. Han producerar lika mycket tvätt som resten av familjen tillsammans.....

På bvc får man inte hjälp förrän barnen är 6 år :(

Nathalie har tygblöjor och det gör stor skillnad har jag märkt. Hon håller sig gärna tills jag tar av blöjan, och då är det ju bara att sätta henne på pottan/över handfatet eller toaletten så kommer det där. Lämpliga tider är just när hon nyss vaknat eller efter vi ätit. Hon säger ifrån om det kommit nåt i blöjan också.

Jag har köpt Imses Trainingpants till Lucas. De är som kalsonger men med flera lager så en kiss håller de i alla fall. Det sparar mycket tvätt!

Tack för tipset :bow:
Kanongrej, men det finns bara i strl 2-3 år, upp till 17 kg. Jag ska se om lokala barntillbehörsaffären har så'na och isf hur de ser ut i storleken. Eller om det går att ta hem större strl.

Hopps, jag ringde Imse Vimse som gör dem. De skulle börja göra större så jag kanske blir "försökskanin" :banana:

Min son är 2 år lite drygt, och vi har precis börjat. Fick tipset att läsa saga när han sitter på toa, så då föreslår han själva att han ska kissa. Men inte blir det mycket uträttat inte, och jag har testat att ta av honom blöjan och bara ha kalsonger på, men då blir det många skvättar i byxan......

Min äldsta dotter var torr dagtid vid 2½ och nattetid något senare. Vi köpte potta tidigt till henne men hon totalvägrade, men en dag så var hon väl helt enkelt redo för det tog inte många dagar innan hon var helt torr.
Sonen kissade glatt på pottan och lika glatt på sig, verkade inte bry sig nämnvärt...varr i alla fall torr dagtid vid kanske knappt tre men var nog fem innan han slutade kissa i sängen.
Minstingen är knappt 2 och kissar glatt i både potta och toalett, hon klarar sig torr när hon inte sover (har inte provat sovtid, är lite lat just nu med tvätt...), men man måste oftast säga till henne att gå och kissa.
Jag tror inte man ska stressa barnen, ofta kommer de till en punkt när de är redo av sig själva. En del barn tar det längre tid innan de tolkar kroppens signaler om att de är kissnödiga helt enkelt.

Min son som blir tre i februari kissar också på sig hela tiden och har alltså fortfarande blöja. Vi har försökt få honom att kissa på pottan, men han vägrar. Jag är också trött på all tvätt och på att byta blöja på ett barnb som själv lyfter på benen när man byter på honom. Det verkar som om han är helt på det klara med att man kissar på pottan, men han vägrar göra det. Vi får börja en ny period med pottträning.

det finns blöjor till vuxna, sådana dära "upp and go" minsta storleken kansek skulle bassa,åtmintodne runt benen - men midjan blir väldig hög.
Fråga på apoteket - de måste veta, finns ju äldre barn med funktionshinder och sånt som gör att de inte kan hålla urin/avföring

Han har vanliga "upandgo-blöjor" på natten men vill inte ha på dagen. Det kan jag förstå. Och någon gång måste han ju lära sig känna igen "signalen" men under tiden behöver vi inte tvätta ihjäl oss om vi kan hitta täta kalsonger :)

Det verkar som om de flesta barnen av er som svarat är/har varit runt 2-3 år när ni beskriver "pott-träning/torra", har ni försökt pott-träna dem tidigare, dvs när de varit lika gamla som min Hannah? Och fungerade det inte då? Eller har ni börjat senare? Finns det nåt som säger när man "ska" börja?

Vi köpte en potta när min dotter var ungefär i Hannahs ålder. En del gånger fungerade det att sätta henne på pottan när hon sovit eller när man märkte att hon skulle bajsa.
När hon blev större och mer medveten så ville hon inte sitta på pottan. Nu är hon 2,5 och vill fortfarande inte sitta på pottan. Ibland tar jag av henne blöjan, det är inte så ofta hon kissar på golvet, men när hon blir kissnödig så kommer hon och vill ha en blöja. Frågar jag om hon vill sitta på pottan så kan hon sätta sig där en stund, men det kommer ingenting förrän hon har fått på sig blöjan.
Hennes kusin som är ett halv år äldre är helt torr sen ett bra tag tillbaka, en dag provade de helt enkelt att ta av blöjan sen dess har hon gått på pottan istället. Jag är av åsikten att potträning inte behövs, när de är mogna så går det bra iallafall.

Enligt mamma var vi syskon rumsrena kring ett årsålder. Jag har hört att det har att göra med att dagens blöjor är så "bra" att barnen inte tycker att det är obehagligt att kissa ner sig.

Enligt mamma var vi syskon rumsrena kring ett årsålder. Jag har hört att det har att göra med att dagens blöjor är så "bra" att barnen inte tycker att det är obehagligt att kissa ner sig.

En liten rolig anekdot är när syrrans rumsrena pojk på cirka 2,5 år står i ladugården och ropar -Hjälp, hjälp och håller i snutten när en ko kissar och han inte kan hålla sig utan kissar ner sig.

Selma är 3 år (på lördag :p) och är inte ens i närheten av att börja bli torr. :crazy: Det känns lite frustrerande, för som mamma VILL jag ju gärna att hon ska slippa blöjorna.
VI hade tänkt jobba lite på det i somras, då hon skulle kunnat gå naken ute i solen - men solen lyste ju med sin frånvaro så av det blev det intet... Några gånger gick hon på pottan då, men sen blev det inte mer. Hade kanske kunnat ha henne utan blöja inne på dagtid, om det inte varit så att vi har heltäckningsmattá på övervåningen, där vanligaste lekstället är. Känns inte så lockande att få mattan nerkissad av ett barn som inte har minst aaning om när det är dax att kissa - eller kanske ännu värre att bajsa... :p
Så jag har helöt enkelt släppt på¨det kravet på mig själv. HAR potta stående på båda toaletterna, ska även skaffa en såndär insats att lägga på toan (hon blev lite inspirerad av jämngamla kusinen i helgen) och se om den är mer poppis. Men i övrigt får det komma när det kommer.'
Jag tycker det är underbart att man idag har avdramatiserat det där med att barnen ska bli torra. Jag tror inte att det finns någon förälder som VILL ha blöja på barnen när de börjar bli stora. Men det känns jätteskönt att ha stöd av sakkunniga när man de facto HAR ett barn som skulle kunna vara torrt men som inte är ens i närheten av det. Det kommer när barnet är moget för det.

Möjligen skulle jag kunna klä på Selma tygblöjor, så att hon känner när det "händer" något. Jag HAR tygblöjor (vikblöjor) och har nog ett par byxor i hennes storlek också, tror jag. Men grejen är att hon inte tålde dem som bäbis, så jag vet inte om jag vågar prova. Hon fick utslag i hela underredet om jag inte bytte direkt efter hon kissat, vilket är ganska svårt på en sovande bäbis om man inte ska väcka dem en gång i halvtimmen... Och nej, det var inte tvätt medlet hhon inte tålde, tyvärr. Jag körde dem en gång extra i maskinen, UTAN tvättmedel och samma sak hände ändå.

Så jag har gett upp, det får komma när det kommer. Och till sommaren hoppas vi på bra "springa naken-väder", så ska vi jobba lit emer på det då. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Småbarn I sommar har vi tränat lillebror att vara utan blöja och sedan midsommar har han inte alls haft dagtid. Nattetid använder vi då han inte...
Svar
10
· Visningar
1 059
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·
Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V
  • Renrasig katt - Tica

Hästrelaterat

Omröstningar