Potatisfiber

Philosophia

Trådstartare
Letar färskfoder och har sett att de enda lämpliga kandidaterna innehåller potatisfiber. Vad jag förstår så ges den rå i foderblandningen (eller har jag fel?). Men hur är det nu, är det dåligt/farligt att ge rå potatis? I så fall, varför?

Sv: Potatisfiber

Rå potatis innehåller ämnen som är giftigt för hundar.
En snabb googling gav det här: Potatisplantor och rå potatis - Innehåller solanin och chaconin och är giftigt.

Potatisfiber är ju torkad potatis som malts ner till små korn. Med tanke på att det återfinns i medicin/preparat mot diarré så tror jag inte att det är någon fara att ge det. Har åtminstone aldrig hört att potatisfiber skulle vara giftigt för hundar.

En snabb googling gav det här: Potatisplantor och rå potatis - Innehåller solanin och chaconin och är giftigt.

Åh nej :eek: Det viste jag inte. Och min som sitter brevid mig när jag skalar rå potatis och vill ha bitar. Han brukar få ett par tunna skivor och vi äter inte potatis varje dag heller, men ändå. Jag har inte märkt något på honom, men hur visar det sig?

Jo, det är ju det jag har hört. Men ungefär hälften av alla träffar säger att det bara är om den är grön eller har groddar som den innehåller gift. Det är svårt att veta vad som är sant.

Potatisfiber är ju torkad potatis som malts ner till små korn. Med tanke på att det återfinns i medicin/preparat mot diarré så tror jag inte att det är någon fara att ge det. Har åtminstone aldrig hört att potatisfiber skulle vara giftigt för hundar.

Nej potatisfiber är enbart fiberdelen av potatisen utan stärkelse o andra lättlösliga delar.
PL
PL

Det låter precis som de svar jag vill ha! :D Dessutom från en veterinärstudent och en veterinär.

Fast grön potatis är giftigt för oss också och det äter väl ingen.

Så då är det kanske inte så farligt med de lilla som min hund får när jag skalar vår potatis :)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
505
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: MML
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka