Potatis protein, få upp i vikt

rebeckasff

Trådstartare
Har två pojkar i stallet som jag behöver få upp i vikt..( en 4 åring hbl och en 10 årig lusitano)
Det är dom ända som får hö i stallet då deras magar inte tåler ensilage och tyvärr finns det inte så mycket bra kvar i höet vid den här tiden på året...:meh:

Dom går på ca 12-14 kg hö om dagen
och i kraftfoder får dom vars 1 kg hippo bas
och 1,5 kg hippo alfa groow
och den stora av dom får även 1 kg knäckt havre

Jag som är bortskämd med ett väldigt bra ensilge tycker att pojkarna får otroligt mycket kraft foder, mina andra som får ensilage får som mest 0,5 kg hippo bas och 1 kg havre....

Har nu kommit fram till att potatis protein är det mest kostnads effektiva att ge.
Men jag har ingen som hellst erfarenhet att att ge detta...
Hur mycket ska man börja med när man ger och hur mycket går man upp i som max?

Tacksamom ni vill dela med er av era erfarenheter :)
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Behöver de gå upp i vikt så behöver de energi oxå och inte bara protein.
Låter som om dina hästar får mycket mat och borde inte vara magra. Har du koll på deras tänder? Får de tillräckligt med E-vitamin och selen?

Har du analys på höet?
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Ja, tänder är kollade, dom är avmaskade.

Energi får dom ju både från havre, bas och groow.

E vitaminer får dom, sånna där på recept med selen som dom ska ha en gång i veckan.

Det är bara att konstatera att höet är dåligt, ren bukfylla bara.. :meh:
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Potatisprotein är som mjöl, väldigt likt pulvermos faktisk, så man får blanda det med något annat foder som går att blöta upp. Du får räkna ut hur mycket dom behöver och väga upp det så du ser mängden. För det är ganska tungt så en deciliter väger en del, tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket.
Men när jag använde det till mitt gamla fullblod fick hon vad hon behövde på 1,5 dl 2ggr/dag.
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Jag har vägt mitt till att 1 dl väger 50g, ca. Min häst vandes in ganska långsamt, mest för att jag inte hade någon erfarenhet av pp sen innan, gav kanske 30g fördelat på två mål/dag första tiden, sen ökade jag gradvis. Idag får han 250 g fördelat på två mål, och det täcker upp för ett hösilage med väldigt lågt proteininnehåll..

Jag blandar med (bl.a.) lusern och vetekli, plus vatten. Rör om ordentligt, annars blir det lätt lite cementvarning...
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Våra får alltid blöt mat, en vanesak då vi har haft flera stycken förr som varit väldigt duktiga på att annars sortera bort vitaminer och mineraler ;)
Så för den saken skull är det inga problem :)

Nu ska jag ju inte vräka i dom en massa, men jag vill absolut inte att dom ska bli smalare. Och nu när det är fint väder så är ju konditionen "prio ett " på listan och därför vill jag kunna ge dom något extra utan att gå upp ännu mer i vanlig kraftfoder giva då jag tycker att dom får ganska mycket som det är.
Plus att detta redan är dom två hetaste hästarna i stallet så att ge dom mer energi och tycka att "det dom inte gör av med går dom upp i vikt av" skulle nog inte funka i längden.. Då skulle nog speciellt lusitanon vara helt tokig :p
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Fast det är ju så att den energin de inte gör av med lägger de på sig av. De blir inte hetare för att de får tillräckligt med energi. Det fungerar inte så.

Vad har du för värden på grovfodret? Jag hade inte vågat lägga till ett så starkt proteinkoncentrat som potatisprotein ändå är om du inte vet vad du ger dem i övrigt.

Du skrev i ett tidigare inlägg att det inte finns något kvar i hö´t nu. Hur menar du då? Det enda som försvinner vid lagring av hö är vitaminerna. All energi, allt protein och alla mineraler finns fortfarande kvar.
Jag hade i ditt läge tagit en analys om du inte redan har det och utgått ifrån den. Räkna på vad de faktiskt får och vad de verkar behöva. Om de tappar så är det första man gör att ställa hästarna på fri tillgång med hö, inte att ösa på med proteinkoncentrat. De får ju inte särskilt mycket hö nu så de borde ju kunna äta betydlig mycket mer. Det är faktiskt så att eftersom det går åt mer energi att omvandla protein till energi så kan resultatet av att ösa på med för mycket protein bli att hästen istället tappar hull.
Har de tappat i överlinjen eftersom du vill ge dem mer protein eller varför vill du ge det? Har du provat att ge dem lucern istället för en massa kraftfoder? Om de saknar protein så får de ju det genom lucernet isåfall. Är hästarna heta så är det absolut bättre att ge dem lucern istället för en massa spannmål. Då riskerar du inte att de blir heta av spannmålet iallafall som endel hästar blir.

Det är väldigt lite e-vitamin i det selenet du köper på recept så du behöver förmodligen ge dem mer e-vitamin. Det finns ren e-vitamin på granngården som är bra. Du ska alltså inte ge dem mer av selenet utan det är bara e-vitamin som de förmodligen behöver men jag tycker att du ska sätta dig och räkna på det så att de får vad de faktiskt behöver.
 
Senast ändrad:
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Håller med dig. Skippa en massa kraftfoder och ge dem skonsam energi genom tex lusern, betfor och olja istället för att ge massa havre osv om de redan är pigga.

Potatisprotein är som Masse säger ett dammigt mjöl, och 1 dl väger ca 50 g. Det är farligt att ge för mkt och det är ett rent proteintillskott. Kanske skulle det vara enklare för dig att ge Krafft Muskel om de även behöver mer energi (låter så)? Försök räkna på foderstaten och se var du ligger i protein och energi nu, så kan du se vad du behöver lägga till.
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Jag har ingen analys på höet. Tyvärr har bonden jag köper av inte heller tagit något.. Jag lägger faktiskt inte dom pengarna på det nu heller när det är så lite kvar på denna säsongen innan det nya kommer.

Det var krafft muskel jag satt och läste om från början även här inne på buke och det var då jag läste om potatis protein. Där av mina frågor för jag har aldrig använt det innan.

Vi har som sagt ett jätte bra hösilage från vår "egen" bonde och jag har aldrig haft hästar på hö innan.
Så när det konstaterades att det var ensilaget dessa två killar reagerade på så stod jag där i vintras och var tvungen att skaffa hö.
Tyvärr verkar det inte vara så lätt att få tag i hö med analys..

Och nu står jag här och "har bitit mig själv i r*ven" för att jag inte har någon analys.
Jag fattar också att det är svårt att veta exakt vad dom fattas utan analys, men som sagt, det är inte så lång tid tills det nya kommer och då får jag själv ta en analys så jag vet vad jag har att göra med.

Eftersom dom får både bas och groow i huvudsak som är ett fullfoder plus havre så tror jag faktiskt inte att dom egentligen fattas energi till det arbete som utför.
Dom får även chevinal vitaminer och E vitaminer och en ske salt i maten.
Betfor använder vi inte alls då många av våra hästar reagerar i magen på det.
Olja har jag gett dom också i perioder, dock inte sett några resultat på det..
Lusernen bytade vi ut mot groow och det är nog det som hit intälld har sett ut att ge bäst resultat.
 
Senast ändrad:
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Men du säger ju att de tappar hull. Om de tappar hull så får de för lite energi. Man kan inte fodra på en massa protein och tro att det ska hjälpa om hästen tunnar ur eftersom det är energi som fattas då om det inte är så att hästen trots regelbunden motion inte bygger muskler eller tappar muskler för då är det protein som fattas. Dina hästar måste också få sitt huvudsakliga energi intag ifrån hö´t för hade de bara fått energi ifrån kraftfodret så hade de inte överlevt för det hade knappt räckt åt en liten shettis.

En analys kostar mindre än en säck potatisprotein så har du tänkt köpa mer än en enda säck kraftfoder till innan du släpper hästarna på bete så tjänar du på att ta en egen analys och räkna ut vad de faktiskt behöver istället för att gissa. Till nästa höst tar du en analys direkt du får hem hö´t och då kommer du att spara massor.

Jag tycker att du ska läsa på lite om foder för uppenbarligen så har du inte riktigt förstått det här med energi och protein. Du kan spara stora pengar på att ha analys och utifrån den räkna på vad hästarna faktiskt behöver istället för som nu ge dem en massa dyrt foder som de kanske inte ens behöver och att de ändå får för lite av andra saker. Är det dåligt med protein i hö´t som du tror och hästen är het så är det t.ex. helt förkastligt att ge spannmål. Det finns betydligt mycket bättre kraftfoder att ge om det skulle vara så att innehållet i hö´t inte räcker även om du ger fri tillgång.
Dina hästar kommer tacka dig eftersom de kommer må bättre och din plånbok kommer bli glad eftersom du slipper köpa en massa grejer som hästarna ändå inte behöver.
Jag kan rekommendera böcker av Christina Planck. Hon har skrivit flera bra böcker om utfodring. Du kan börja med den här t.ex. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356019
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Nej, jag kan långt ifrån allt om foder! Det är därför jag läser och frågar :)

Dom TAPPAR inte i vikt, men jag skulle vilja ha dom rundare.
Vet inte om det spelar någon roll med båda är hingstar så jag kan tänka mig att dom kanske gör av med lite mer när dom härjar i hagen med sina kompisar.

Lusitanon har en tråkig överlinje och behöver få upp både muskelmassa och vikt och halvblodet är fin i överlinjen men jag skulle vilja ha honom rundare :)
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Jag hoppas att du inte tog illa upp men jag tänkte att eftersom du verkar vilja lära dig så tänkte jag att ett boktips kanske skulle kunna hjälpa dig en bit på vägen att ge dina hästar vad de behöver.

Jag tycker att du först och främst ska börja ge dem fri tillgång på hö. Avvakta sedan en månad och se vad som händer. Hjälper inte det tillräckligt så ge då lite potatisprotein om du vill ge det (jag hade gett lucern istället eftersom det är säkrare) men var försiktig för hästar kan bli ruskigt sjuka om de får för mycket kraftfoder. Den som du bara vill ha rundare skulle jag gissa att det räcker med enbart ökad högiva, dvs att han får äta så mycket han vill medans den andra ju är lite mer tveksamt men jag tycker helt klart att det är värt ett försök. Att ge fri tillgång på grovfoder ska alltid vara det första man gör om en häst inte håller hullet. Det är först om man inte ser/kan mäta någon skillnad på någon månad som man kan börja lägga till kraftfoder. Har de börjat ta sig så fortsätter du bara med fri tillgång. Att hästen får fri tillgång på grovfoder är det absolut bästa för hästen.

Att de är hingstar kan absolut göra att de har ett större energibehov men det måste inte göra det. Det är egentligen först när de betäcker som de gör åt enorma mängder energi. Men hästar är ju olika precis som vi människor. Listhästen som man utgår ifrån är ju just ett snitt och sedan får man öka eller minska beroende på hur hästen ser ut. Om du inte har så skaffa dig ett måttband och mät dem en gång i månaden vid sadelstaden och skriv upp det för det är nästintill omöjligt att se hur mycket de har ändrat sig. Då är måttbandet en bra hjälp. Känn också över ryggen och revbenen på olika ställen så att du lär dig hur de känns och du märker snabbare om de tappar muskler eller lägger på sig. Regeln att revbenen ska kännas men inte synas mitt på sidan är en bra regel.

Jag kan långt ifrån allt om foder heller men jag försöker att lära mig så mycket jag kan för jag tycker att det är intressant och jag vill kunna ge mina hästar det som de behöver :)
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Nejdå, jag tar inte alls illa upp!

Tyvärr har vi alla inte optimala tillgångar till hage och fodring i hagen.
Lusitanon bestämmer INTE i sin hage och welch moutain killen han går med hade sett ut som en fotboll om dom hade haft fri tillgång till grov foder i hagarna...:o
Dom får mat ute så klart, men fri tillgång funkar inte.
Särar man på dom så blir lusitanon stressad av att gå själv och börjar vandra och äter inte alls vilket alltså skulle bli värre.
Halvblodet får ganska mycket i hagen, ofta så att det ligger kvar lite i lådan till dagen efter.

Ska ta och kolla upp boktipset :)
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Kan inte de svårfödda gå ihop då? Så är det lättare att få ihop ute-fodringen utan att några blir feta.

Så har vi gjort här; unghästarna på fri tillgång i en hage, lättfödda i en och normalfödda i en tredje. Det funkar bra. I början skrek de efter varandra (trots att hagarna ligger precis intill varandra) men det gick över efter några dagar.

Annars håller jag med övriga i tråden, ta en analys och gör en riktig foderstatsuträkning. Nästa år; ta analys innan du köper så du vet att du har ett grovfoder anpassat till hästtyperna.
Plocka bort havren och ersätt med något annat (gärna grovfoder) om hästen blir kocko, det kan fungera.
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Tyvärr kan inte just dom två gå ihopa då 4 åringen inte tåler att gå med andra i hagen.
Bara den äldre som kan gå med andra..
Annars hade jag gjort det för länge sen ;)

Jo, en analys är det första som ska fixas till nästa skörd!

Jag får bra inte i 4 åringen mer hö för han är inte så förtjust i det.. Dom 12-14 kg han får är med nöd och näppe han äter upp. Han är gräv av avundsjuka och kan inte för sitt liv förstå varför han inte få ensilage längre ;)
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Men då kan man ju egentligen säga att halvblodet redan går på fri tillgång om det ligger kvar lite hö. Då äter han ju så mycket som går. Har han kvar inne på morgonen med? Annars så höj tills han inte äter mer inne heller. Isåfall så hade jag vant in lucern pellets och sedan gett några kilo och sett om det hade gett honom vad han behöver. Om du ger honom några kilo lucern så får du mycket protein men även energi som inte gör honom hetare. Om det inte ger tillräckligt så hade jag höjt lucernet med något kilo till och även vant in olja. Ge sedan någon dl olja morgon och kväll och då helst linfröolja för jag tror att med 2-3 kg lucern så har du nog proteinbehovet täckt.

Den andra hästen kan du ju iallafall ge så mycket inne att han har kvar på morgonen men även där hade jag gett lucern pellets för att få upp både protein och energin. Det är alltid svårt när man har hästar ihop med olika behov men faktum är att lucern är bra att ta till i sådana lägen. Det är snällt mot magen och de flesta hästar tycker om det.

Ett litet knep man kan ta till för kräsna hästar är att blötlägga hö´t, då blir det mer likt ensilage och endel hästar äter bättre då. Det kan räcka med att du bara vattnar hö´t med en vattenkanna eller så får du lägga det i blöt i en stor balja en halvtimme innan han ska äta det. Du får helt enkelt testa dig fram :)
 
Senast ändrad:
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Det är två vuxna hingstar, kanske inte så lyckat att ha dem tillsammans....

TS Hingstar brukar behöva mer mat än valacker, det är iaf min erfarenhet. Jag tycker också du skall prova med lusern, eftersom du då får båda energi och protein utan att behöva oroa dig för problemen som höga kraftfodergivor kan orsaka.
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Det går att skicka in hö för analys själv, om det inte går att få tag på hö med färdig analys. Det är inte speciellt kompicerat att fixa egen analys.

Kan du inte ge mer ute i hagen hade jag gett mer inne i boxen istället. Mer hö och lucern. :)
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Tja, jag vet många vuxna hingstar som kan gå ihop utan problem. Fast å andra sidan är de uppväxta med andra hästar, så de kan bete sig som de ska. De är på varandra och grejar mer eller mindre hela tiden, men det är så hingstar gör.
Tänkte att det kanske kunde vara en lösning istället för att blanda med lättfödda hästar. Men TS gör som hon vill :)

Mer tips till TS; byt ut hippo basic mot något med högre vädren. Kan inte vad alla sorter heter, men visst har hippo något högenergifoder? Heter det inte Champ eller något sånt? Har så dålig koll på sånt där :o
En skvätt olja är inte helt fel heller, linfröolja är ju dessutom väldigt nyttigt (och oj vilken vacker päls de får!). ½-1 dl/giva get lite extra fett, som förhoppningsvis sätter sig på magen.

Vore kul med en bild, så man kan se hur de ser ut i hullet :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 064
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp