Trots brevdelen. Skulle vara lite intressant hur det skulle vara om paket-posten och brev-posten blev olika bolag.Svenska delen av Postnord går väl med vinst :/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trots brevdelen. Skulle vara lite intressant hur det skulle vara om paket-posten och brev-posten blev olika bolag.Svenska delen av Postnord går väl med vinst :/
Trots brevdelen. Skulle vara lite intressant hur det skulle vara om paket-posten och brev-posten blev olika bolag.
Som alternativ till att höja portot ännu mer. Inte begäran, önskemål.Det är beslutat på begäran av Postnord.
Frågan är hur det ska finansieras.Problemet, som jag ser det, är som med kanal 1 och 2 på TV och Sveriges radio, posten ska lika mycket vara en "public service" som dem.
Samma härKul att de ändå berättar, hos oss har det inte kommit en postbil någon tis och torsdag på ett par år, men när jag påpekade det så handlade det enbart om att vi inte hade någon post de dagarna. Väldigt märkligt att vi aldrig har brev som kommer tis och torsdag utan enbart mån, ons och fredag?
Oftast ligger det inte kvar hos ombudet utan det haltar efter i registreringen i appen/spårningen. Händer ganska ofta både för sambon och mig själv att paketen kommer fram och så har det ändå inte hänt något i appen.Hur länge är det normalt att ett paket ligger kvar hos ombudet där det lämnades in innan det skickas iväg?
Jag köpte lite saker av en privatperson och hon lämnade in paketet i fredags kväll. Har fortfarande inte hänt något med paketet förutom att det står att det är registrerat och inlämnat av avsändaren enligt spårningsnummret. Vem kontaktar man? Säljaren, ombudet eller postnord?
Har aldrig varit med om att paketet ligger kvar hos ombudet förens max till dagen efter (eller över en helg då) och börjar bli orolig att något hänt...
Oftast ligger det inte kvar hos ombudet utan det haltar efter i registreringen i appen/spårningen. Händer ganska ofta både för sambon och mig själv att paketen kommer fram och så har det ändå inte hänt något i appen.
Hoppas att det är så! Köper sällan av privatpersoner utan mer företag och så brukar alltid appen uppdatera jag får hålla koll när posten kommerOftast ligger det inte kvar hos ombudet utan det haltar efter i registreringen i appen/spårningen. Händer ganska ofta både för sambon och mig själv att paketen kommer fram och så har det ändå inte hänt något i appen.
Jag blev också nyfikenJag skrev till postnord på messenger och frågade. Nyfiken. Det var visst kö så kan dröja innan de svarar, skriver här när jag fått svar.
Vinsten ökade med 35 % från föregående år och blev totalt över en miljard enligt senaste årsredovisningen (2019) och det trots helt vansinniga arvoden till de i ledningen, det är så stora belopp de får att jag trodde knappt det var sant när jag läste rapporten.Svenska delen av Postnord går väl med vinst :/
Men det är väl inte så mycket av det som går som BREV?
Det är finansieringen av den obligatoriska samhällsservicen genom brevportot som är avgörande för att brevbäringen ska köra "alla rundor till alla alla adresser i landet".
Att det går en massa mer varuleveranser och massor av varor till ombuden löser inte finansieringen av brevutdelningen. Servicenivån beslutas politiskt, om det bara handlade om det ekonomiska underlaget så skulle det inte ske någon brevbäring alls på många ställen i landet.
Nope, de flyger om de ska långt.Någon som vet hur frakt går från övre Norrbotten till södra Sverige? Jag har ett paket som skickades igår från Kiruna och med tanke på snöovädret trodde jag absolut det skulle bli försenat, men icke, paketet är nu i mellansverige och precis enligt schemat. Går paketen med tåg genom norrland?
Det är ju varken ovanligt eller ens konstigt att man får brev 5-15 dagar efter postning nu för tiden. Att ha 10 dagar på en faktura är fullständigt orimligt om du får det över post. Även 15 dagar är ett problem då man ska registrera och hinna attestera före betalning.
Till jobbet fick jag senast förra veckan några fakturor daterade runt jul och en runt 15 december.Jag fick i onsdags eller möjligen torsdags en faktura daterad 2 januari. Det är nästan imponerande långsamt
Hoppas det kommer fram och inte försvinner spårlöst som mitt! Det jag inte fattar i sammanhanget är varför de har skrivit en avi för hand? I normalfallet får iallafall jag ett sms om att det inte gick att leverera och att jag får ett sms när det finns att hämta hos mitt ombud.Fick lapp i brevlådan, såndär handskriven när de inte kan lämna paketet i brevlådan pga gissningvis är för stort. Är paket från svärföräldrarna dock ingen aning hur stort det är.
Stod kan hämta tidigast 15/1 och jag tog mig ut idag lördag för hämta, behövde ändå handla och tänkte ta i samma veva. Men inget paket där fanns till mig "Kom på tisdag, borde det ha dykt upp" bah blir extra resa dit
Det där är verkligen värdelöst! Jag har lagt in så många fakturor som det går så att de kommer direkt till banken eller via mail istället för som brev som skickas med posten för det är helt hopplöst att betala i tid annars men det lär väl knappast gå när det handlar om företag.Till jobbet fick jag senast förra veckan några fakturor daterade runt jul och en runt 15 december.
Vi har en del fakturor som våra leverantörer skriver ut ca en vecka innan de skickar dem (varför har jag ingen aning om) men just de har jag koll på.