Positiva upplevelser i stall!

Sv: Positiva upplevelser i stall!

Det beror lite på vad man själv har för attityd. Personligen har jag inte några direkt dåliga erfarenheter från större stall. Minns särskilt en gång när jag kört dottern till ridskolan, jag vandrar stilla och kollar hästarna i stallet i mina arbetskläder (var kontorist så jag hade svarta eleganta byxor, vit blus och skinnjacka och högklackat)...när jag plötsligt hör lite liv från en av boxarna. Tar mig dit och ser hur två personer försöker få en mycket stor halvblodskille på rätt köl efter att ha rullat fast mot väggen. Utan tanke på kläder och sånt, kastar jag mig in i handlingen och gemensam får vi hästen på benen igen...efter det kände jag mig alltid lite extra välkommen;) och det har hållit så i alla år, även om det dröjer flera år mellan besöken...Jag vet andra som inte alls känner denna positiva sida i samma stall, men anar att det kan ha med dom själva att göra.

Samma i det stall jag mer eller mindre är uppväxt i. Har inte kännt av så mycket av det negativa men vet att det fanns, det kan, iochförsig, ha berott på att jag och min familj var "du" med stallägaren;)...

Jag har hästen i ett lösdriftsstall med 20 hästar och typ 15 hästägare. Det är klart att man inte tycker att alla är lika trevliga (gäller både hästar och ryttare :angel: ), men det kommer säkert att finnas flera som du trivs ihop med i ditt nya stall! Jag tycker att det är mysigt och roligt att kunna rida ut/träna tillsammans och även kunna få råd (när man ber om det). Har många fina minnen; tex fullmånesritter, långritter, grillkvällar med övernattning i hagen etc - alla brukar vilja vara med bara någon tar tag i och föreslår ngt

Jag funderar ibland på om jag skulle vilja ha eget stall med hästarna hemma, men förutom att man blir mer bunden skulle jag tycka att det vore synd att inte träffa kompisarna i stallet på samma sätt (även roligare för hästen med många hästkompisar att välja mellan...)

Jag är helt överlycklig över de människor jag delar stall med just nu.De är otroligt mån om hästarnas bästa precis som jag vill ha det .
Vi hjälps åt med allt och allt funkar så himmla bra.Det bara rullar på med allting.

:banana:
Har aldrig stått på bättre ställe :love:

Jag har tidigare stått på ställen som det inte har gått att lita på folk öht.Vilket gjort att jag varit väldigt misstänksam och reserverad med min häst och vården kring honom.Är så van att göra precis allting själv jämt.
Detta är nu nått som börjar gå ur mig för dessa människor jag delar stall med nu bevisar verkligen att det finns människor man kan lita på.
Om L&A A&G ser detta vill jag bara säga :bow:

Senast ändrad:

Jag kan mest bara räkna upp fördelar med stora stall. Förr när man delade stall med en hästägare blev det lätt att den ene skulle bestämma allting och den andre inget, tex om hur läneg hästarna ska vara ute, etc. Men när man står i ett större stall vinner ju majoriteten, är inte alla nöjda kan man förhandla så att bägge parter får som de vill. Fördelen med att ha uppstallat på ridklubbar är att det ofta anordnas aktiviteter såsom tävlingar, träningar, grillfester m.m. Jag tror att det är olika från ridskola till ridskola hu mycket "skitsnack" det är. På min förra ridskola var det hierarki som gällde, och vi av lägre rang med sämre hästar var ju inte ens skit värda. På min nuvarande ridskola (sfrk :bow:) är det kanonbra stämning, så där kan jag verkligen säga att jag trivs, alla är hjälpsamma och vill varandra väl.

Men hör du nåt skitsnack på din ridklubb tycker jag att du ska säga ifrån eller slå dövörat till. Lycka till med din nya stallplats ;)

jag har i stort sätt bara positiva saker att säga om det stallet jag står på nu. stått där i snart 4år....

men bara för att nämna ett par saker.....

• min bästis står där.
  • vi är många jämngamla tjejer. dvs. ett stort party gäng!
  • senast här om dagen... får låna och prova bett av en tjej... hon har jorden strrsta bett samling.
  • får prova runt bland folk sadlar för att hitta en min rygg o rumpa trivs i...
  • vi hjälper varandra.
  • vi har inte sadlåde nivå på whiteboarden.
  • peppar varandra, hjälper varandra med tips i träning och annat....

På min nuvarande ridskola (sfrk :bow:) är det kanonbra stämning, så där kan jag verkligen säga att jag trivs, alla är hjälpsamma och vill varandra väl.

Vet att det är ett jättebra ställe, min "faster" (kusins mamma) är ridskolechef där :angel: Synd bara att det är inte är till sundsvall jag ska flytta, DÅ hade jag sökt stallplats där :D

jag hade en posetiv upplevelse i stallet igår!
när jag kom för att mocka ut min bädd nu är hästen är på bete... så var det redan gjort!! underbara vänner i stallet!
så när ajg då satte igång å skurade min box tog jag givetvis boxen bredvid med..så någon startade en posetiv kedja :D:D

vi har det mycket trevligt i stallet. Många trevliga hästintresserade människor, visst finns det undantag!
sällskap ute i skogen, trevliga pysseldagar, gemsamma aktiviteter - oftast i stallet, vänner att ha roligt att skratta med :)

Minns ett stall jag stod i för ca 4 år sedan, där var vi 6 privathästar med 5 ägare och så stallägarens 30 shettisar/russ(stuteri). Där sprang en del småtjejer hos stallägarens hästar eftersom hon behövde hjälp att rida dem och det kunde bli lite jobbigt när de var inne hos oss och lånade saker som de sedan glömde att lägga tillbaka. Men alla gånger vi i stallet hjälptes åt att storstäda stall och hagar, red på långritter ihop och en massa annat roligt vägde upp det som kunde vara jobbigt.

I vårat stall hjälps vi åt om någon har förhinder eller är sjuk eller har skjukt barn osv.
Vi stack även till Stockholm förra året på nationaldagen och var på stadion allihoppa och firade! Avslutade dagen med en picnick i park efteråt! Jätte mysigt! Vi har toppen kul i stallet!!

I höst/vinter/vår har jag stått i ett stall med 18 andra tjejer som går från 1-3 på gymnasiet, så de va väl tjabb emellan åt, men annars fungera det faktiskt bra :)

Det jag tyckte va positivt va att man kunde alltid fråga om råd om man inte visste/va osäker. Man kunde rida tillsammans med varandra + att få tips i ridningen osv.
Dessutom att bara ha sällskap i stallet är väl underbart :love:

Jag gick på ridskola i 9,5 år och jag kan helt ärligt säga att jag inte har annat än BRA minnen därifrån. Varända sekund jag spenderat där har varit jättebra. Och jag var där MYCKET, inte bara red utan även ledde nybörjare, hade hand om hästar under lov, gick på läger, och bara hängde. :D

Nu var det en relativt liten ridskola och jag hade många vänner där, plus att jag hade världens bästa ridlärare (och stallägare) som var hemskt snäll, hade bra värderingar och förde ju detta vidare till alla elever. Oavsätt ridkunskaper var det aldrig några gnabb vad jag kan minnas, inte heller rivalitet eller att folk såg ner på varandra. Kanske för att det vissa gånger verkade vara olika kunskapsnivå på personer i en och samma grupp, i grupperna hade man bra gemenskap och därav överseende med att man kan olika saker och hjälpte istället till med att stötta och uppmuntra. De duktigare ryttare ledde nybörjare och skapade ju därmed en vänskap med yngre, mindre ruttinerade ryttare, och detta förebyggde ju att man i framtiden klankade ner på dessa. Man hade en relation till alla och var många gånger en förebild, vem klankar ner på en person som ser en som en förebild?

Och när jag fick häst så stod vi på samma gård (den var dock avstyckad med 2 olika ägare) och red hästen på ridskolan. En avdankad travare, inte speciellt mkt riden. Men det var ingen som påpekade att det var en travare jag hade utan jag fick komplimanger och stöd när det gällde honom också, av alla ryttare.

Så jag har bara erfarenheter när det gäller att ha hästen stående vid ridskolan. De andra i privatstallet där jag hade honom, var heller aldrig dömmande. Det var stallägaren som nog inte hade något större förtroende för hans del men efter ett par år kan jag berätta att hon faktiskt kom fram till mig en dag och frågade om vi kanske kunde låna varandras häst någon gång. ;) Blev hon överbevisad om hans kapacitet månne?

Jag har ärligt talat inte haft problem i något stall speciellt mycket förutom senast då jag stod 6 månader i ett stall vars stallägare inte gick helt bra ihop med någon.

Du behöver nog inte oroa dig. Sålänge du är schysst mot omgivningen och inte breder ut dig för mycket på en gång borde du ju inte ge någon anledning att vara otrevlig. Tänk efter vilken nivå du är på och stå för det. Det kommer alltid finnas ryttare som är bättre på det ena eller det andra och det gör ingenting. Om du inte bryr dig om kunskapsskillnaderna så kommer ingen annan heller att göra det. Något som kan skapa irritation är väl isf personer som tror att de kan mycket mer än vad de egentligen gör, och som i samband med det inte är ödmjuka och tar emot andras råd på ett bra sätt. Visar du att är ödmjuk gentemot dem så kommer du att få ett mycket bättre bemötande, även om du kanske inte alltid vill använda dig av deras råd av olika anledningar.

Jag är ganska ovanlig med min filosofi och har nog retat upp en hel del människor och fått många att skaka på huvudet efter som jag inte använder våld och har en väldigt långt tålamod. Jag låter saker ta tid. Och jag vill sällan använda mig av metoder som föreslås efter som att jag har en väldigt egen filosofi. Dock är jag såklart intresserad av andras råd och diskuterar dem gärna. Men är väldigt öppen och ärlig med vad jag tycker är ok och inte, dock på ett trevligt sätt. Så till en början är nog mångas tanke att jag inte är speciellt intressant att ha att göra med, men god ridning lönar sig så när resultatet väl kommer får jag en helt annan reaktion och har oftast bra kontakt med alla i stallet. Så var dig själv och strunta i andras åsikter. Du vet ju vad du går för och till slut kommer andra att se det också. :)

Sånt varierar ju... Vissa år har vi haft riktigt dålig stämning, men nu är allt jättebra! Eller ja, bra är det iaf :p

Vi har en mamma och dotter som hyr och de är nog de bästa vi haft någonsin. Helt underbara är de. Ställer upp ALLTID om det skulle vara något, i tid med hyran, aldrig problem på något vis. De tar hand om hästarna helt exemplariskt, är roliga, trevliga och inget skitsnack. Sprang på mamman på krogen en dag och hon är så jävla rolig helt enkelt. Mamma till 3 och ägare till 2 hästar men ändå ungdomlig, glad och sprallig.

Sen har vi min medryttare som just köpt en ettåring, även hon är helt underbar. Lika gammal som mig och supertrevlig.
Resterande hyresgäster är mer en gråzon, vi pratar inte så mycket för vi har inte så mycket gemensamt. Inga problem, men inte heller nån direkt glädje.

Däremot har jag inga direkt bra minnen från min ridskola... Men det blir ju alltid så, de som alltid hänger där, de 'coola kidsen' kan ju bli rätt tuffa mot de blyga ungarna. Sen i högre ålder blir det mycket skitsnack, tanter vs ungdomar, och folk som fjäskar för ridlärarna, eller ser ner på de som inte har egen häst.
Hoppas iaf att det går bra för dig i nya stallet! :)

hej min häst står i ett underbat stall, det är ttre till som har inackordering där ,plus stallägaren. Stallägaren är världens underbaraste tjej, och vi är numera bästisar. Vi har åkt sverige runt och tittat på hästar, lämnat hästar till avel varit på hästshow etc...
i vårt stall är det inga konflikter, bara mys...vi har en seriös hoppryttarinna där, sen är det jag och stallägaren som mest "åker" häst ut i skogen och haar med fika korg...
förresten så fick jag min häst av stallägaren, efter att varit medryttare där i ett år, så klart jag tycker hon är bäst! Men det är inte mkt regler, våra går mestadels på lösdrift då det är kallblod, dom som har innehästar sköter dom själva, alla städar stall och pysslar så det äralltid fint och inget tjafs.
så det finns bra stall med!

Jag är jättenöjd med mitt "stora stall" nu, vi är 7st inhyrda + stallägarnas unghäst och allt är prima kanin:)
Alla kommer bra överrens, vi anordnar långturer tillsammans, hjälps åt på rullande schema med insläpp, alla hjälper alla så gott det går.
Jag har i princip bara bra erfarenheter från det stallet efter att "rötäggen" flyttat därifrån :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det blir nog ridning för mig i höst trots allt! :) Jag blev tillsist kontaktad av en av ridskolorna som jag stod i kö till. Nu är det...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 820
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama