Positiva upplevelser i stall!

Youmeoh

Trådstartare
Har läst så mycket negativa saker som hänt i stall (skitsnack, saker försvinner e.t.c) Så nu tänkte jag starta en tråd om positiva saker! :idea:
Själv tror jag inte att jag har några positiva minnen mer än från mitt eget stall (bara jag, min häst och en inhyrd).
Nästa år flyttar hästen till ett "större" stall, det blir nog inga problem, men saken är den att vi kommer att hålla till en hel del på en ridskola i närheten och jag har inga som helst positiva ridskoleminnen, tycker mest att folk snackar skit och ser ner på alla :cool: Så snälla, nån som kan dämpa min "panik" med några bra saker???

Sv: Positiva upplevelser i stall!

Vi har haft både roliga och tråkiga stunder i vårt stall. Men oftast har vi haft roligt tillsammans, åkt och köpt foder ihop, mockat tillsammans, lånat hästar av varandra, fikat utomhus, åkt oc shoppat, gått ut på krogen osv.

Tyvärr är jg nu solo igen, på gott och ont! Håller med om att snack och taskiga attityder är något som försurar ett stall.

Du får nya vänner, du får se andra hästar, du får lära dig lite andra saker kanske, får se annan utrustning, får lära dig om annat foder kanske, osv. Man får lära sig mycket om sig själv, hur man tacklar nya problem med hästen.
Att det stjäls mycket tror jag inte, men det förekommer. Gäller att inte inbjuda tjuven. Låsta skåp om man har jättedyra saker.

Lycka till, man kan alltid flytta.

Trivs jättebra i stallet :) Vi är bara tre stycken som har våra hästar där dock, stallägarens, min och så en till tjej. De andra två är väldigt trevliga och kunniga. Om man har problem av något slag så kan man alltid rådfråga de andra om foder, träning, utrustning m m. Det fungerar båda vägarna, vi hjälper varandra och känner igenom ben som någon av oss blir orolig över, tittar efter hältor osv osv. Vi delar upp lunchningen sinsemellan och den som lunchar brukar även mocka boxarna. Vi har varit iväg och handlat foder och skyfflat strö tillsammans eller så har en farit iväg och sen har man betalat denne. Fungerar alldeles utmärkt :)

Vi har även akvariefiskar alla tre och vi byter växter, fiskar, ger råd och inhandlar fiskar åt varandra när någon åker iväg till kusten.

Tyvärr flyttar den tredje hästägaren till kusten nu i sommar så då blir det bara jag och stallägaren kvar.

Vi har haft en egen slogan för stallet också (på skämt) Tre ryttare, tre hästraser, tre ridstilar *s* Stallägaren rider western på sin egenuppfödda Quarterhäst, den andra tjejen har ett halvblod som hon har tävlat hoppning med och jag rider dressyr på min amerikanska travare som är under omskolning.

mvh Anna

Senast ändrad av en moderator:

visst förekommer det en del snack men inget allvarligt. Ja´g har annars mkt positiva upplevelser. Insläpp ingår inte o jobbar ofta dumma tider men alla hjälpler till med att ta in min häst olägga ut hans frukost :bow: . Näst helg är min stall helg o vi ska på bröllop en kväll o jag undrade om ngn kunde ta min fodring o flera stycken anmälde sig frivilligt.
Vi är inte så många, 10 hästar bara.

Jag vet att det är svårt att ignorera de där läktarryttarna som spyr galla över allt och alla.. Försök dock att koncentrera dig på din häst och din ridning. Du älskar din häst och tycker att h*n är bra och själv är du säkert jätteduktig också :) De på läktaren kanske mest är avundsjuka.

mvh Anna

Jag har vart med om både och. En tjej var jättetaskig mot mig och började sprida massa rykten om mig. Som tur var berättade mina kompisar det för mig och ridlärarna tog itu med henne.

Oftast har vi dock roligt i stallet. Vi har varit på Strömsholm ihop, Globen hs och en massa annat. Ofta är det sektionerna som anordnar nåt tex har de varit och ridit islandshäst tillsammans. Övernattningen med spökvandringen var kul:p
Sen har jag och mina kompisar gjort hur mkt roligt som helst. Har ni också bra stämning i ert stall?

har träffat jätte mkt nya vänner på min ridskola! massa underbara hästar och mängder av roliga tävlingar!
dessutom anordnar us roliga kvällar som man tex tittar på film och sover i stallet! :D

vad skulle jag vara utan min ridskola?:p

Jag har inte så stor erfarenhet av ridskolestall men kan berätta om "vårt" stall ändå.

Tjaa, vi har stått i nuvarande stallet i några år nu och inte en enda negativ sak har vi varit med om. Det är otroligt men sant alltså, man känner sig väldigt välkommen varenda gång man kommer dit, aldrig några klagomål på någonting, man bara ÄR liksom :love:
Man är aldrig i vägen, aldrig gör man fel och aldrig skylls man för något. Vi ger varandra presenter på födelsedagar (spontant alltså), vi hjälps åt med allt möjligt och omöjligt, vi åker på tävlingar ihop och shoppar hästgrejer ihop :D

Ett litet privatstall, det är bara vi som står där med våra två hästar och stallägaren har två, varav en vi är fodervärd på.

Jag står i kollektivstall, har stått i flera, endel mindre bra och andra bättre, men det jag står i nu och stått i flera år är toppenbra.
Noggrann rekrytering när ngn ny ska in, bara vuxna människor och eftersom stallet inte är så stort heller (8 hästar och hästägare, och bara ett par medryttare), så lär man känna alla väldigt bra och då blir det mer nogsamt med ansvar och annat tror jag. Alla är jättemåna om hästarna inte bara sina egna, sånt är jätteviktigt för mig, att man inte behöver ens tänka på att undra hur hästen har det när ngn annan tagit in/tagit ut osv, - för det är kompetent folk och ordning och reda, och om ngt skulle hända eller om ngn undrar ngt så hör man av sig. Folk kollar hästarna vid insläpp att ingen skadat sig, ingen har tappsko eller verkar hängig, och ringer om det är något. Hör man inget kan man 100% räkna med att allt är väl och hästen mår som en prins.

Folk är hjälpsamma och det är tjänster och gentjänster som gäller. Vi är en ganska tight skara, men samtidigt så sköter folk sig själv, ingen lägger sig i hur ngn annan hanterar eller sköter sin häst, men ofta ber man om råd/synpunkter av varann, allt är väldigt prestigelöst. Ingen i vårt stall skulle någonsin glömma en stalltur, det har aldrig hänt på alla de år jag stått där.

Det är trevligt och avslappnat i det att vill man vara social och prata finns det alltid ngn att göra det med om flera är där samtidigt, men vill man inte är det helt ok och man kan filosofera på för sig själv utan att ngn annan tycker det är ngt konstigt alls. samma med ridsällskap, det är en bra balans där man kan rida ensam eller ha sällskap precis som man själv väljer, utan press åt ngt håll.

visst kan folk få ett anfall av lathet emellanåt och det kan bli diskussioner runt små saker, men det löser sig alltid och folk är ärliga och diskuterar istället för att snacka bakom ryggen eller gnälla bakom ryggen.

är så tacksam för vårt stall!

Mina första sju år som hästägare stod jag i ett stall med 4 privathästar. Alla med olika ägare. Vi hjälptes åt med utsläpp, insläpp. och fodringar. Det var under de 7 åren inte en enda konflikt. Inte ens en liten. Det var aldrig några problem om man skulle åka bort, vi hjälptes åt. Vet inte varför det fungerade så bra. Ingen av hästägarna var ägare till stallet. Så vi hade alla lika stort ansvar för hagar mm. Saknar fortfarande det stallet. Brukar åka dit och hälsa på ibland.

Förutom att du får en massa nya kompisar så brukar det alltid hända en massa kul på större ställen. Så som träningstävlingar, klubbtävlingar, långritter, kurser, grillfester, föreläsningar, familjedagar osv.

Sen finns det ju ofta en massa kunnigt folk som man kan utbyta tips och erfarenheter med. Ofta är det lätt att få hjälp och bra tillgång till tränare.

Skitsnackarna behöver man ju inte bry sig om! Då får de ju bara som de vill! Dessutom brukar de ligga i minoritet vilket gör att det finns massor med andra trevliga människor att umgås med.

Hoppas att allt blir bra för dig på det nya stället!

När jag stod på ridskola så var det jättebra stämning där! Vi var väl ca 6-7 st privatryttare... nu är dom flera privatryttare där och vad jag hört är det fortfarande jättebra stämning! :)

Fast inget går upp mot där jag står nu, stallägarna + jag som inhyrd. Funkar jättbra, där är det raka puckar! :D

Har läst så mycket negativa saker...

Haha, jaa-a. Säkert har jag många glada minnen från stallet - men många negativa. Men det senaste positiva minnet jag har var efter jag hade skrikit ut en av de vuxna hästägarna i stallet, personen heter Petra :rofl: Den där Vuxna hästägaren hade under en jävligt lång tid jävlats med barnen och inte skött sin uppgift (+ att Petra hatar mej). Så efter att jag hade skällt ut henne efter att hört en hel jävla massa saker och sånt - så fick jag höra sen efteråt, av ngr. andra seriösa Vuxna hästmänniskor, att de tyckte att det var bra att jag satte den där andra hästägaren på plats - och att jag borde göra det oftare :banana: Haha, men jag tål int att varken barn eller vuxna kör med andra, och jag säger nog till ;D

Haha, roade mej rätt mycket åt det efteråt ;) Och efter det har hon inte sett skitit på mej och jag har int hört ngt. om att hon skulle ha talat skit om mej ^^ Men jag är mycket medveten om att det finns stallmänniskor som är kompis med den där hästägaren, som har öron som hökar på mej så att de kan skvallra allt till Petra om vad jag säger om henne ^^

Men men, livet är nog allt svårt :D Men annars är väl stämmningen bra och trevlig, så länge de rätta människorna är i stallet ;D Och vi har ofta samlat in pengar till olika resor som ex. åka med buss till Helsingfors på Horse Show o.s.v! :DD

I "mitt" stall finns de bara två boxplatser o de blir = skönt, inget skitsnack eller ngt sånt.
Så de positiva är väl att man inte är så många i ett stall.
Men jag vet ju olika stall där de finns folk som bara sköter sitt och låter andra vara..

Har läst så mycket negativa saker som hänt i stall (skitsnack, saker försvinner e.t.c) Så nu tänkte jag starta en tråd om positiva saker! :idea:
Själv tror jag inte att jag har några positiva minnen mer än från mitt eget stall (bara jag, min häst och en inhyrd).
Nästa år flyttar hästen till ett "större" stall, det blir nog inga problem, men saken är den att vi kommer att hålla till en hel del på en ridskola i närheten och jag har inga som helst positiva ridskoleminnen, tycker mest att folk snackar skit och ser ner på alla :cool: Så snälla, nån som kan dämpa min "panik" med några bra saker???

Jag tycker det var härligt i höstas, mörkt och eländigt, och ibland när man kom upp till stallet var det mockat, hästen var intagen, borstad och sadlad, klar att ta en skööön hösttur! Sen blir det ju vad man gör det till, vi fikar varje gång vi är uppe, dvs varje dag :p , vi skojjar och har oss, så för mej JUST NU är stall-livet ganska skönt just nu..

KL
jag är jättenöjd med mitt stall o med människorna! nu i veckan flyttade det in en ny tjej, som jag inte träffat än utan bara pratat i telefon med! men hon är så underbart snäll så flera gånger när jag kommit till stallet har det varit mockat!! :love:

För mig överväger de positiva upplevelserna helt, även fast jag är ensam hoppryttare bland en massa dressyrryttare! :angel: :D

Sånt som jag ser som positivt:
  • Man kan hjälpas åt med det mesta.
  • Finns alltid någon att rida ut med om man vill.
  • Får en massa nya kompisar.
  • Man får flera olika synvinklar och synpunkter.
  • Jag är en social person och trivs bland andra människor.

Sen kan jag säkert lista 100 grejer till som jag inte kommer på nu. :p

men hon är så underbart snäll så flera gånger när jag kommit till stallet har det varit mockat!! :love:

Mockning är heligt för mig! INGEN annan får mocka till min häst, men de vet de andra om i mitt stall. :angel: Tror iofs ingen skulle få för sig att mocka till någon annan om ingen bad om det. :p

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det blir nog ridning för mig i höst trots allt! :) Jag blev tillsist kontaktad av en av ridskolorna som jag stod i kö till. Nu är det...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag har ett väldigt jobbigt problem i stallet där jag står. Som bakgrundsinformation kan jag säga att jag är 18 år och har en d-ponny...
2
Svar
22
· Visningar
5 820
Senast: Lavinia
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama