positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Jag ber om ursäkt om jag inte läste hela ditt inlägg ordentligt! var lite för tidigt på dagen för min del. sen har jag inte heller läst någon tråd om att han skulle ha diabetes. så nu förstår jag lite bättre vad du menar med att du har munkorg på honom!
Halti är ju då för att laära hunden att gå bra utan att dra men det finns fortfarade en liten risk att hunden börjar dra som en tok när han känner att han inte har någon halti längre!
Lycka till med hunden! :)

tack - det är en bra tanke att ha med sig. men haltin annvänder jag bara när vi går "långa" promenader. så den annvänds absolut inte varje gång. så han halsbandstränas även. och mellan gångerna när han bara går i halsband så är han lika fin som förr.

I det fall du beskriver tycker jag det finns bra "ursäkt" att använda halti.
Lite OT men jag måste få fråga vad din hund väger? Det låter fruktansvärt lite med 6 dl vatten om dagen....

Jag har tyvärr inget råd att komma med, ville bara säga att jag tror att du verkligen gör det bästa du kan för din hund - all heder åt dig:bow:

jo jag har köpt en nosgrimma till min amstaff. det är 5 månaders hanen som har vattensjuka som jag haft trådar om förr. anledningen till att jag köpt den är för att prova och se om det funkar bättre vid promenader. han har ju en tjurnacke - så han bryr sig inte spec mycket om jag drar i kopplet när han tvärstannar och börjar häva i sig snö. när han är lös så har han munkorg, men han blr tjurig med den om han går i koppel.

så jag tänkte att nosgrimman kanske kan funka - den drar ju åt runt munnen så han inte kan börja äta snö under promenaderna. jag har provat den några gånger, nu börjar han vänja sig vid den och på han funkar den väldigt bra mot just snöätandet. men efetrsom jag aldrig annvänt en nosgrimma så vill jag höra positiva och negatina saker om den, hur den skall annvändas, om den kan missbrukas osv. jag har ju kännt att den ger ett otroligt intryck på hunden. jag behöver bara snudda löst i kopplet så hajar han till - men risken är väl att man blir för stark med den?

men i tyskland verkar det vara ett stor dressyrredskap??

nån som har erfarenhet av den??

För det första så är det inte säkert att alla 5-månaders valpar kan gå ordentligt i koppel. Vår kunde det inte. Träning hjälpte. För det andra ska man inte behöva ha munkorg på en 5-månaders valp heller :eek: den SKA INTE "gå till attack". Har man inte tillräcklig pli så hunden kan gå lös utan munkorg ska man inte ha den lös heller.

Gå på kurser och uppfostra han ordentligt nu innan det är för sent. Det är ju ingen lätt hund, verken i psyket eller fysiken, du har skaffat dig. Ska man ha en sådan hund (absolut inte negativt) får man nog ha rätt så bra pli på den.

Jag har dock ingen erfarenhet av rasen själv med såhär ser jag på det

/Jenny

Senast ändrad:

Läs tråden först. Du är helt fel ute och har missuppfattat allt.

För det första så är det inte säkert att alla 5-månaders valpar kan gå ordentligt i koppel. Vår kunde det inte. Träning hjälpte. För det andra ska man inte behöva ha munkorg på en 5-månaders valp heller :eek: den SKA INTE "gå till attack". Har man inte tillräcklig pli så hunden kan gå lös utan munkorg ska man inte ha den lös heller.

Gå på kurser och uppfostra han ordentligt nu innan det är för sent. Det är ju ingen lätt hund, verken i psyket eller fysiken, du har skaffat dig. Ska man ha en sådan hund (absolut inte negativt) får man nog ha rätt så bra pli på den.

/Jenny

Vad jag förstått så går inte denna hund "till attack" utan det är pga av sjukdom (diabetes) som gör att hon har munkorg vid långa promenader när hunden är lös för att den inte ska äta en massa snö. Läs tråden ordentligt innan "påhopp".
Rätta mig om jag har fel.

Till trådskaparen: Personligen är jag emot halti, då jag sett hur min egen hund reagerat med sådan. Men jag hade den i annat syfte, att han är urstark och gör utfall mot andra hundar vid promenader. Haltin gjorde dock saken värre med att huvudet vreds åt höger, haltin satt inte perfekt så den gled mot vänster öga så han inte såg ordentligt, och alltså inte hade en chans att se hur mötande hund uppträdde. Resultatet blev att min hane försökte komma ifrån haltin samtidigt som han ville attackera mötande hund för det KUNDE ju vara så att mötande hund var hotfull men min såg inte riktigt, och blev bara hetsigare.
Haltin försvann ganska snabbt kan jag tala om.
Den kanske fungerar bättre för dig under tiden du försöker lära honom att inte äta snö. Förhoppningsvis växer viljan att äta så mycket snö bort med tiden.
Lycka till!

Jag reagerade också på det. Kanske hör det till sjukdomsbilden och behandlingen att hunden ska gå halvt uttorkad?
Mentalt borde det väl annars vara bättre om den fick vatten lite i överkant, om man ska eftersträva att den ska minska sitt vattenintresse? Detta lär man ju inte kunna uppnå om hunden är konstant törstig.

LIA

Gå och lägg dig igen och kliv upp när du är vaken nog att läsa hela tråden och ev TS tidigare trådar om denna hund!:devil:

Jag förstår dig till hundra procent att du inte ville lämna tillbaka valpen till en människa som uppenbarligen av något skäl inte ska ha hund.

Det skulle jag inte heller gjort! Aldrig!!

Det jag reagerar emot är att valpen är bara fem månader och kroniskt sjuk.
Diabetesen gå väl kanske att hålla i schack medelst medicinering men hans abnorma drickande och därtill tillhörande törst måste ju tillfoga hunden lidande om beteendet inte minskar väldigt snabbt.

Det måste ju vara omöjligt att veta om hans vätsekesökande beror på ovana eller att han verkligen ÄR törstig.

Och inte kan det vara kul för en så pass ung valp att ha halti på sig och bli bestraffad för att han vill släcka sin törst om han verkligen är riktigt törstig.

Hur ska du göra i sommar när det är varmt?
Det måste vara oerhört svårt att se till att hunden får tillräckligt med vätska så att han inte far illa.

Anser veterinären att problemet kommer att försvinna?
Anser veterinären att hunden inte far illa?

Jag menar bara att tänk efter före!
Jag har varit i din situation mer eller mindre och har genom bister erfarenhet insett att man måste tänka på djurets väl och ve och försöka glömma sina egna känslor.

Hoppas att du förstår vad jag menar och att du inte ser mitt inlägg som ett påhopp!

I det fall du beskriver tycker jag det finns bra "ursäkt" att använda halti.
Lite OT men jag måste få fråga vad din hund väger? Det låter fruktansvärt lite med 6 dl vatten om dagen....

även till grana och LIA.

alltså han väger 14kg. dom ska MAX ha 0.5dl/kg kroppsvigt = 7dl om dagen. (enligt min veterinär) men han får 6 dl för att hålla 2 dl till godo för snöätande. så han får det han skall ha eller lite mera beroende på hur mycket snö han äter.
men om jag ger han 7/8dl vatten så kan han inte hålla sig - utan kissar på sig rätt ofta för att dte blir för mycket med snön. jag kollar även dagligen vätskebrist geneom att nypa i skinnet. så jag försöker säkra mig om at han får det kroppen behöver.

Senast ändrad:

Du är i en knpeig sits, för du älskar hunden och vill ge den en chans samtidigt som de ser problemen.

När min hund var runt året upptäckte vi allvarliga allergier på henne, som om vi inte hade gjort något åt det hade lett till att jag fått avliva henne. Hon var inte i så bra skick då heller, men jag gav det en chans och idag mår hon riktigt bra och hennes sjukdom syns inte.

Men jag hade hela tiden i beräkningen, och har fortfarande, att hunden inte ska lida. Jag lärde henne att hon inte får klia sig och det är väl ungefär detsamma du gör nu när du försöker lära honom att inte dricka.

Men jag tycker att du ska börja i andra änden. Alltså lär honom det på ett positivt sätt, inte genom halti. Lär honom klickerträning och varje gång han väljer dig i stället för vattnet så får han en godis. Godiset du ger honom bör förslagsvis inte vara torrt utan ge morötter, gurka eller andra friska saker i stället.

Ta bort allt som kan framkalla törst, tuggben osv gör ofta dem väldigt törstiga, ge honom morötter att tugga på i stället (jag älskar morötter:)) .

Be om en annan veterinärs åsikt, det måste ju finnas mer än nässpray?

Och sist, sätt en deadline, bokstavligt talat. Du förstår ju också att han inte kan leva med detta och leva ett normalt liv, jag gav min hund ett år och hon blev bättre.

//E

som jag skrivit i nima inlägg i denna tråd så har jag skrivit att allt är frånb ordination från vet. och att han tror at detta kommer att minska med åldern. det har redan hänt mycket på 2 veckor - så han blir mindre och mindre desperat. första veckan gick han och lyfte på locket på toan, frsökte dricka ut diskhon osv. men så gör han aldrig numera - utan äter bara snö ute. så jag tycker det går kraftigt åt rätt håll. och jag upplever inte att hunden lider.
och efetrsom det verkar gå åt rätt håll så vill jag bli av med snöätandet så fort som möjligt, och då med hjälp av haltin så jag kan visa konsekvent vad som verkligen gäller.
men på en vecka har jag annvänt den på han 3 gånger på korta promenader i djup snö - och han förstår redan nu att NEJ betyder upp med huvet och sluta slicka. så jag tycker inte att det verkar vara så misslyckat iafl. han är ju väldigt intelligent.

sen tycker jag kanske inte att haltin är så elak som vissa tycker. han har ju ett val. om han går med huvudet i bra position så är den ju helt slapp och han kan öppna munnen. men om han sänker huvudet och börjar äta snö så drar jag lätt åt runt munnen så han ine akn öppna munnen - det hanlad alltså inte om att jag ställer mig och tokrycker i kopplet som vissa verkar tro.. :crazy:

absolot. han får tuggben blandat med morötter - för han behöver värkligen få tuga på saker. annars ger han sig på möbler och dyligt. men morätter älskar han!! men han måste få ha något som räker en längre tid när han ensamtränas.

/Jenny

:crazy: :crazy:

kan du läsa vad jag skrivit i tråden innan du hoppar på mig?? du har ju tydligen tagit allt ur luften - för att det är en amstaff?? men tyvärr - det är inte så som du tror.

min hund är inte det minsta agressiv - har aldrig visat tendenser på det. sen har jag inget problem med att uppfostra min hund - han lyder så gott som allt jag säger till honom, det här gäller bara att han äter snö under promenader.

även om det inte är säkert att 5 månadres valpar kan gå i koppel - så kan faktiskt min göra det. jag har ju skrivit att han kan det!!

Måste fråga vilken vet. du har gått till? Privat eller djurjsukhus?

Har nämligen hört mindre bra saker om dem där uppe.

//E

tack!
nej alltså jag annvänder den bara under skogsrundor där det finns mycket snö - för att förstärka mitt NEJ. för satt jag skall kunna lära honom av med det så fort som möjligt. men jag kan säga dig att den försvinner ögonaböj när han lyssnar på mitt NEJ - vilket han har börja visa att han gör. och han verkar inte tycka illa om den heller.

Måste fråga vilken vet. du har gått till? Privat eller djurjsukhus?

Har nämligen hört mindre bra saker om dem där uppe.

//E
djursjukhuset.. jag tycker och hör att dom är väldigt kompetenta.
bara för en vecka senad var det en artikel i tidningen här om att folk åker från sthlm hit med deras djur för att dem är så pass bra.

men jag har pratat med en vet på djursjukhuset i sundsvall åxå och denna säger på ett ungefär samma sak. och tycker inte att hunden lider elelr absolut inte ska avlivas..

Jag har tyvärr inget råd att komma med, ville bara säga att jag tror att du verkligen gör det bästa du kan för din hund - all heder åt dig:bow:

tack!!!! :love:
det värmer så otroligt mycket att man får en upplyftande kommentar också.. tack.:)

Det var ju bra. Falun, lär ju vara en bit från dig, har jag hört inte ska vara nåt vidare. Men man ska lita på sin känlsa och om de verkar bra så kör på det.

//e

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka