Positiva exempel på bra politik/politiker

As_Vegas

Trådstartare
"Istället för SD"-tråden fick igång mig att fundera lite allmänt runt politik, något jag erkänner att jag sällan gör annars. Jag är över huvud taget inte insatt, men av det jag sett/hört av politiken verkar ju mycket vara tomma löften och liten förbättring i slutänden. Jag tror (hoppas) att den bilden jag fått är missvisande och försökte googla efter positiva exempel på politiska reformer och annat som verkligen fungerat och gjort skillnad. Inget vettigt dök upp, men det kan säkert bero på att jag är såpass oinsatt att jag inte riktigt vet vilka ord/formuleringar jag ska söka efter.

Så, jag tänkte att jag testar här istället.
Vad har politiker faktiskt lyckats med?

(Det var svårt att formulera en vettig frågeställning, hoppas ni förstår ungefär vad jag menar?)

"Istället för SD"-tråden fick igång mig att fundera lite allmänt runt politik, något jag erkänner att jag sällan gör annars. Jag är över huvud taget inte insatt, men av det jag sett/hört av politiken verkar ju mycket vara tomma löften och liten förbättring i slutänden. Jag tror (hoppas) att den bilden jag fått är missvisande och försökte googla efter positiva exempel på politiska reformer och annat som verkligen fungerat och gjort skillnad. Inget vettigt dök upp, men det kan säkert bero på att jag är såpass oinsatt att jag inte riktigt vet vilka ord/formuleringar jag ska söka efter.

(Det var svårt att formulera en vettig frågeställning, hoppas ni förstår ungefär vad jag menar?)

Tycker du att det verkar som våra liv har blivit bättre de senaste 100 åren? Bingo! Politiska reformer! Kvinnor har rösträtt, vi har rätt till föräldraledighet, semester, rätt att leva våra liv som öppet homosexuella, rätt att engagera oss fackligt etc etc.

Det finns massor av politiska beslut som lett till bra saker och det är väl inte "politikerna" som ska fixa allting åt en heller? Vi har ansvar för att rösta som vi tycker är rätt, och tycker vi inte att det går tillräckligt snabbt/effektivt/annat, så går det utmärkt att engagera sig själv och jobba för ett parti eller en viss fråga. Jag tycker det är ett tråkigt synsätt att "någon annan" ska fixa och går det inte bra så är det "någon annans" fel. Det är enkelt att klaga, men klurigare att göra något själv.

Du har helt rätt i det du skriver,
Självklart ser jag att våra liv blivit bättre de senaste 100 åren, och jag tycker absolut inte att någon (politiker eller annan) ska fixa allting åt en. Hade jag varit missnöjd hade jag engagerat mig, största anledningen varför jag är oinsatt i politiken är just att jag inte känner att jag har något att tillföra eftersom "någon annan" redan fixar på ett bra sätt.
Av det jag sett/hört så har det varit mer fokus på brister och ouppfyllda löften än positiva förändringar som skett, men det är ju bara vad jag personligen råkat se/höra och inte den faktiska bilden av hur det ser ut.
"Någon annan" har ju faktiskt gjort ett bra jobb, och jag hade gärna velat lära mig mer om just vad "någon annan" gjort för att lösa något som tidigare var ett problem som jag idag kanske tar för givet att det fungerar?
Kvinnors rösträtt, rätten till föräldraledighet, semester, rätten att leva våra liv som öppet homosexuella och rätten att engagera oss fackligt är jättebra exempel.
Blir det något klarare vad jag menar?

Men det är inte politikerna som genomför förändringarna.
Det är de som röstar som gör det.
Politikerna får ju ett uppdrag från dem som röstar att genomföra det som de röstat på.

Bra Politiker är de som har kompetens inom sitt område.
Anders Borg
Tomas Bodström
Maria Wetterstrand
Karl Bildt
Är exempel på kompetenta och duktiga politiker.

Jag tror att jag förstår vad du menar, men själva idéen att "om vi gör X borde Y hända" kommer ju någonstans ifrån?
Jag trodde att "någonstans" var en eller flera politiker som tänkt till, undersökt, läst på och kommit fram till att detta bör fungera?

Att politiker "lyckas med något" tänker jag mig som att de går till val på något, får i uppdrag att genomföra det och det ger en positiv förändring?

Sverige är ett av världens rikaste länder med ett väl utbyggt socialt skyddsnät. Sverige har drabbats mycket mindre av finasiella kriser senaste åren än de flesta andra västländer.

Sen tycker jag massmedia bidrar till att fördumma debatten. Tex avkrävs politiker svar på hur många jobb en viss reform kommer att ge. Det kan ju ingen svara på såklart.

Jag får ju i princip enbart fått (eller valt att ta del av) information från just massmedia, och till exempel just det att Sverige drabbats mycket mindre än andra västländer har ju nämnts men (vad jag sett) inte varför det är så. Om det inte är ren tur så borde ju något ha gjorts som gör att vi inte drabbats lika hårt, men sådana lyckade åtgärder verkar inte få så mycket utrymme i media?

Att politiker "lyckas med något" tänker jag mig som att de går till val på något, får i uppdrag att genomföra det och det ger en positiv förändring?

Tja, då får jag nog säga att nya (M)oderaternas "arbetslinje" är en sådan. Tydligt utlovad, fått mandat av folket 2006/2010 och väldigt tydligt genomfört i praktiken (jobbskatteavdrag, jobbfokus i invandringspolitiken, jobbfokus för alla). En tydlig politisk ide med starkt stöd som sedan genomförts med kraft.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka